Уперше у стінах Верховної Ради провідні українські експерти з питань реформування місцевого самоврядування, представники міністерств та відомств, народні депутати України, представники органів місцевого самоврядування, громадських організацій та засобів масової інформації обговорили роль економічної політики у розвитку територій і підвищенні рівня добробуту людей.
Ініціатором круглого столу «Економічна політика і децентралізація – взаємозв’язки та взаємозалежності на прикладі Кіровоградської області» виступив народний депутат України Станіслав Березкін. Обговорення відбулося у Комітеті з питань економічної політики за підтримки швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO. Допомогу в організації заходу надала Програма USAID РАДА.
Народний депутат України Станіслав Березкін у вітальному слові зазначив, що учасники круглого столу мають обговорити разом, як зробити так, щоб село жило краще, щоб території розвивалися.
«Ми хочемо почути від представників місцевого самоврядування про їхні проблеми, що нам, депутатам, потрібно зробити, щоб ви могли працювати на місцях, які закони потрібно приймати, щоб громади жили краще», – сказав він.
Народний депутат Станіслав Березкін привітав учасників заходу з Днем місцевого самоврядування, який відзначили в Україні 7 грудня, і вручив разом з депутатами Вікторією Пташник та Богданом Матківським грамоти Верховної Ради за заслуги перед українським народом компаніївському селищному голові Олександру Маслюкову, голові Компаніївської райради Вадиму Спіктаренку, вільшанському селищному голові Володимиру Харковенку, помічнянському міському голові Миколі Антошику.
Децентралізація впливає на економічну політику, є невід’ємною складовою процесів стимулювання економічного зростання територіальних громад в Україні і, зокрема, Кіровоградської області. Як повідомив під час круглого столу заступник голови Кіровоградської обласної державної адміністрації Сергій Коваленко, за січень–листопад 2016 року бюджети місцевого самоврядування Кіровоградської області збільшились на 636 млн грн, у тому числі: доходи бюджетів двох об’єднаних територіальних громад – на 72% (+23 млн грн); бюджети сіл, селищ і міст районного значення – на 60% (+279 млн грн); бюджети міст обласного значення – на 49,1% (+334 млн грн). Завдяки збільшенню власних доходів місцевих бюджетів та інвестиційного ресурсу, який надходить із Державного бюджету, підсилюється інвестиційна складова місцевих бюджетів. На 2016 рік на капітальні видатки з місцевих бюджетів передбачено 770 млн грн, що в 1,6 раза більше ніж у 2015 році.
Представники місцевого самоврядування під час круглого столу, які безпосередньо втілюють реформу децентралізації на місцях та готові брати на себе відповідальність, занепокоєні тим, що держава постійно змінює правила гри.
«Не можна змінювати бюджетну базу кожного року!» – наголосив Олександр Корінний, голова Асоціації об’єднаних територіальних громад, новоукраїнський міський голова (ОТГ). «Ми сьогодні запрошуємо керівників громад розвивати свої території і постійно змінюємо правила гри для них. Сьогодні ми вже говоримо про те, що утримання шкіл, а це енергоносії, опалення, буде відбуватись за рахунок власних коштів. А субвенція 14,9 млрд грн, яку передбачили в бюджеті, розподіляється між районними та обласними адміністраціями. Тобто школа, яка не увійшла в громаду, і громада, яка не об’єдналася, будуть мати підтримку від держави, а школи, які увійшли в громаду, цієї підтримки не матимуть і повинні розраховувати на власний ресурс. Давайте хоча б залишимо цю базу на 2-3 роки. Дайте нам навчитися працювати в цих умовах, щоб ми розуміли, де наш податок, де наш бюджет», – зазначив він.
Експерти, оцінюючи процес реформи на Кіровоградщині, говорили про те, що сьогодні наша область втрачає фінансовий ресурс, адже має лише три громади і тільки дві з них отримують фінансування напряму з державного бюджету.
«Сьогодні Кіровоградська область втратила 200 мільйонів гривень коштів, недоотримала їх. Наприклад, Хмельницька область, яка створила 23 громади, отримала додатково 216 мільйонів гривень. Нині найважливіший ресурс – це час і його вже не можна компенсувати», – вважає Анатолій Ткачук, директор з питань науки та розвитку Інституту громадянського суспільства, ідеолог реформи місцевого самоврядування в Україні.
Окрім того, за його словами, Кіровоградщина повинна через Державний фонд регіонального розвитку просувати довготривалі економічні проекти.
«На жаль, таких проектів не подають. Кіровоградську область потрібно розвивати, а не просто в черговий раз банально закопувати кошти у будівництво. Згоден, у соціальну сферу треба вкладати, але ці кошти мають бути спрямовані на людину. Наше завдання – дати змогу нашим дітям отримувати таку освіту, яка дасть їм можливість вступити у будь-який університет або відкрити свій бізнес – саме на це мають бути спрямовані проекти», – переконаний Анатолій Ткачук.
Учасники круглого столу у Комітеті з питань економічної політики, звертаючись до депутатів, наголошували, що сьогодні вкрай важливо прийняти законопроекти №№ 4772, 4773, 4676, які розблокують процес об’єднання територіальних громад. Прийняття законопроекту №4676 особливо чекають у Помічній Добровеличківського району, адже він дозволить їм об’єднатися з селом Помічна Новоукраїнського району.
Допомогти Україні стати успішною має саме реформа місцевого самоврядування. Процес децентралізації виведе Кіровоградщину із так званої сірої зони. У цьому переконана голова громадської організації «Спільна дія», модератор і співорганізатор круглого столу Ірина Малик:
«Сіра зона» – це поняття не лише прифронтове, це поняття економічне і політичне. Якщо реформа децентралізації буде успішною на Кіровоградщині, то вона стане успішною по всій Україні».