Важливо

ZIPPO, якої не існує…

Навкруги досі гримить слава про неоціненну колекцію Ільїна, а люди дивуються, як вдалося простому електрику зібрати таке багатство під дахом свого маленького будиночка. І в той же час мало хто уявляє, скільки цікавинок кочують планетою в наші дні, осідаючи в приватних колекціях подалі від людських очей.

Нещодавно одна з таких унікальних речей, за яку клієнти провідних аукціонів світу готові змагатися до останнього долара, з’явилася в Кіровограді, зникнувши зі сторінок історії більше 60 років тому. Йдеться про маленький і, на перший погляд, непримітний предмет – запальничку.

Історія компанії «Zippo Manufacturing Company» почалася 1932 року. Запальнички Zippo, виготовлені в Бредфорді, (штат Пенсільванія, США), швидко набули справжнього культового статусу й навіть стали предметами колекціонування.

У 2012-му Zippo відзначила 80-річчя свого існування і випустила 500-мільйонну запальничку. Але йдеться не про цей ювілейний екземпляр, а про іншу унікальну річ – запальничку моделі Цян-паї (QIANG PAI), яка була створена на єдиному у світі заводі Zippo за спільним замовленням американського і японського урядів.

QIANG PAI з’явилася в 1947 році, нібито у зв’язку з проведенням в США масштабної виставки авіатехніки – старовинних літаків і сучасних військових машин. Принаймні, так було зазначено у єдиному документі, який засвідчував замовлення на 500 одиниць товару. Насправді ж, ці запальнички навіть не були представлені учасникам авіавиставки, адже безслідно зникли з заводу одразу після виготовлення.

Попри таємничу історію появи, запальничка має доволі непримітний вигляд, який одразу навіть не привертає уваги. Але тямущі колекціонери побачать у ній багато цікавих моментів. Наприклад, на лицьовій стороні моделі зображений американський орел, який ширяє над лавровим вінком з імператорською короною в пазурах. На дно виробу нанесена п’ятикутна зірка в кільці, що трактується, як масонський символ. Між іншим, QIANG PAI була другою серією запальничок з утисненим дном і єдиною моделлю без логотипу фірми.

Дизайн запальнички, як і сам факт її появи, донині викликає багато питань. Наприклад, чому замовлення було інтернаціональним (та ще й в період конфронтації )? Чому модель отримала японську назву? Який сенс закладений в індивідуальний дизайн (до речі, затребуваний самим замовником і ним же розроблений)? І найголовніше: чому на ній немає традиційного клейма Zippo, а керівництво компанії заперечує факт виготовлення запальнички, хоча цьому є документальне підтвердження?

Чи вдасться колись знайти відповіді на ці питання – не відомо, так само, як і те скільки з 500 екземплярів QIANG PAI збереглося до наших днів і кому вони належать.

Лише нещодавно стало відомо, що вся партія потрапила до Японії разом з американськими спецпризначенцями. Подальшу долю запальничок досі не вдалося з’ясувати.

Проте одна з QIANG PAI несподівано об’явилася серед речей знаменитого австрійського поціновувача мистецтва Рудольфа Леопольда, засновника найвідвідуванішого у Відні «Музею Леопольда».

2010-го у віці 85 років колекціонер помер і все його багатство перейшло у спадок родині – доньці й двом синам. Тоді й з’ясувалося, що крім творів образотворчого мистецтва, Р. Леопольд витрачав чимало коштів ще й на антикваріат, старовинне мистецьке приладдя і… запальнички.

Більше трьохсот унікальних екземплярів запальничок, вироблених на підприємствах провідних компаній світу втрапили до рук завзятого картяра і були швидко розпродані, аби покрити його покерні борги. Однією з перших із колекції перекочувала модель QIANG PAI, яку випадково побачив і викупив бізнесмен з Польщі, сплативши смішну, за його словами, ціну – кілька тисяч євро.

2012-го поляк привіз цю унікальну запальничку до Кіровограда, де вона й зберігається у приватній колекції…

Світлана Томашевська, Перша електронна газета

Поширити:

Залишити коментар:

коментар

Будьте першим, що прокоментував

Залишити коментар

Адреса вашої електронної пошти не буде опублікована.


*