Ольга Ковальова-Алокілі: «Рекордні 3,8 мільярда розподілені, а нагальні проблеми злишаються»

Днями Верховна Рада відправила на доопрацювання законопроєкт, який стосується переспрямування ПДФО з бюджетів громад до державного бюджету. Всього три голоси нардепів не вистачило для того, щоб місцеві бюджети втратили величезний ресурс. Схема, за якою 79% надходжень від податків, сплачених із зарплати військових залишалися в місцевих бюджетах, а до державного спрямовували лише 21%, дозволила Кропивницькому завершити 2022 рік з профіцитом бюджету 725 млн. грн.

Наскільки ефективно міська влада розпорядилася цими коштами, скільки з них спрямували на підтримку Збройних сил України та наскільки критичною для обласного центру є втрата частини ПДФО військових (у разі допрацювання закону і прийняття йог у другому читанні) – Перша електронна газета поцікавилася в економістки, секретаря постійної депутатської комісії з питань бюджету та податкової політики Ольги Ковальової-Алокілі.

– Як ви ставитеся до можливих бюджетних нововведень, згідно з якими до кінця наступного року частину ПДФО від грошового забезпечення, винагород та інших виплат, військовослужбовців та поліцейських можуть зараховувати до спецфонду Державного бюджету України, тоді як раніше переважна більшість цих надходжень залишалася в місцевих бюджетах?

– Давайте почнемо з того, чому з’явилися підстави для таких змін у законодавстві? Багато раз Президент, військові і просто мешканці в різний спосіб зверталися до місцевих влад і рад нагадуючи, що головне – захист нашої держави та людей. У суспільстві назрівало серйозне невдоволення пріоритетами витрачання коштів на місцях.

Коли Україна неймовірними зусиллями добивається фінансової та оборонної допомоги від союзників, деякі міста витрачають кошти платників податків на абсолютно другорядні речі, які не стосуються ані підтримки Сил оборони, ані допомоги постраждалим від війни.

Тому не дивно, що ПДФО військових, зарплата яким сплачується з державного бюджету, планується направляти на виробництво вітчизняних дронів та боєприпасів. Зауважу, що ті громади, які і раніше 100% військового ПДФО направляли на потреби оборони, нічого не втратять.

– Тож ви підтримуєте зменшення надходжень до місцевого бюджету за рахунок спрямування більшої частини ПДФО на оборонні видатки?

– В умовах війни – так, бо не можна бути патріотом лише наполовину, і говорити про підтримку ЗСУ і при цьому спрямовувати тільки десяту частину коштів з податків військових на їхні потреби.

– Можете назвати цифру – скільки загалом коштів спрямували з міського бюджету Кропивницького на потреби оборони?

– Для прикладу давайте візьмемо пленарне засідання 27 липня.

«Замість придбання новорічної ялинки у Кропивницькому посилять Програму територіальної оборони», – з такою гучною назвою вийшла публікація в Фейсбуці на сторінці Кропивницької міської ради. Йшлося всього-на-всього про 3 мільйони гривень на виконання заходів програми тероборони, які раніше планували витратити на новорічну ялинку.

В той же час на це ж пленарне засідання виносились питання збільшення видатків з бюджету на 620 мільйонів гривень, з яких на ремонт доріг вулиць Металургів, Академіка Тамма та Героїв України планували близько 290 млн грн.

І тільки тоді, коли громада з обуренням обговорювала ці неспівставні суми, за день до сесії внесли проєкт-рішення про прийняття нової програми і виділення 70 млн грн на підтримку ЗСУ (через рік і 5 місяців з початку війни). Багато це чи мало порівняно з тим, що надходження до бюджету завдяки ПДФО військових зросли на сотні мільйонів гривень?

Читайте також: Кропивничани хочуть замість ремонту дороги відправити гроші на фронт

Тому мені не дивно, що з 1 жовтня планується вилучити ПДФО військових і зараховувати до спецфонду Держбюджету. Користуючись нагодою, хочу звернутися до жителів міста: ви маєте продовжувати громадський контроль за рішеннями влади, озвучувати свою позицію в тому числі через громадську раду, через петиції, через депутатів, розставляти пріоритети витрат. Далеко не завжди вдається бути почутими, але це не значить, що не потрібно ставити питання чи опускати руки.

– До речі, практично на кожному пленарному засіданні сесії приймаються зміни до бюджету Кропивницької міської територіальної громади на 2023 рік. Чи нормально так часто вносити зміни до бюджету?

– Гадаю, що нормально, бо в період воєнного стану змінюються пріоритети, виникають потреби, на які слід реагувати, тим паче, що кошти на це є. Податкові надходження до бюджету Кропивницької міської ради мають багатомільйонне перевиконання.

Значні кошти, повторюся, з’явилися в тому числі завдяки ПДФО військових. Але, коли я аналізую напрямки витрачання коштів, доцільність та ефект від таких витрат, в мене є велике занепокоєння. Насамперед хочу нагадати, що на 2023 рік був спланований і затверджений бюджет на рівні 2022 року і початково дохідна і витратна частина були затверджені на рівні 2,85 млрд. грн. Тобто, ці кошти дозволили б громаді прожити 2023 рік так само як і 2022-ий. І вже пізніше з‘ясувалося, що за результатам 2022 року бюджет Кропивницького виконано з профіцитом в сумі 725 млн. грн.

Читайте також: 200 мільйонів в асфальт чи на армію: що вирішили депутати Кропивницької міськради

Тож бюджет Кропивницького вперше за багато років отримав додатковий до затверджених видатків значний фінансовий ресурс. Тобто класична відмовка «немає грошей» на початку 2023 року була не актуальною.

Очевидно, що залишалося тільки визначити напрямки фінансування того, що на часі. Саме тому ще у травні 2023 року Міжфракційне депутатське об’єднання «Рівні можливості» виступило з ініціативою про необхідність проведення Дня депутата для обговорення і визначення напрямків витрачання сотень мільйонів додаткових коштів. Проте Дня депутата з широким обговоренням так і не відбулося.

Натомість на пленарному засіданні 27 липня остаточно відбувся розподіл всіх коштів вільного залишку, також почали витрачати перевиконання податкових надходжень 2023 року і навіть витратили 10 млн грн з резервного фонду. І все б нічого, якби ці кошти скерували на те, що дійсно першочергове.

– Що ще крім фінансування майбутньої перемоги, на вашу думку, є сьогодні пріоритетним?

-Підтримка бізнесу, бо саме з його податків фінансуються оборонні видатки. В цьому питанні є позитивні зрушення. В місті відкрили центр підтримки підприємництва «Кроп бізнес хаб», збільшили з традиційних 100 тисяч гривень на рік до 250 тисяч гривень видатки на співфінасування бізнес-проєктів підприємництва Кропивницького.

І ще один важливий напрямок – забезпечення укриттями закладів освіти. Першим, на що треба було виділяти кошти – це капітальні ремонти найпростіших укриттів в закладах освіти. Натомість депутатам у травні 2023 року запропонували виділити 115 млн грн на заміну вікон, а в липні 12,5 млн грн – на виготовлення проєктно-кошторисної документації для капітальних ремонтів найпростіших укриттів шкіл і садочків, не передбачивши кошти на виконання самих робіт. А мало би бути навпаки – в травні проголосовано фінансування виконання капітальних ремонтів в укриттях. А якщо залишаться кошти, то тоді їх можна спрямувати на заміну вікон.

Ще один пріоритет – це створення умов, передумов, механізмів забезпечення житлом ВПО. Натрапила на публікацію 24 вересня, в якій зазначено, що в нашому місті проживають 25,7 тисяч ВПО. Найгостріша проблема цих людей – умови проживання. 555 переселенців знаходяться на квартирному обліку і потребують житла, тільки вісім із них на той час забезпечили. У місті є 11 закладів для їх тимчасового перебування, з 859 облаштованих місць нині вільні 159.

В статті зазначалося, що у міськраді планують забезпечити житлом всіх переселенців до 2025 року. Хтось може сказати, як це буде зроблено? Які шанси лікарю, вчителю, військовому чи будь-кому іншому отримати пільговий кредит під 3-7% на придбання житла в Кропивницькому по програмі єОселя? Шанси близькі до нуля.

Читайте також: Кіровоградщина на передостанньому місці за кількістю кредитів на житло від єОселя

А чи знаєте ви, що банки видають кредити по програмі єОселя жителям Кропивницького на придбання житла в інших містах, бо там є новобудови, які відповідають умовам пільгової іпотечної програми, а в нас їх практично немає.

Можна ще продовжувати, але в цілому висновок такий – рекордні 3,8 млрд грн розподілені, але в результаті нагальні проблеми залишаються.

Насамкінець все ж запитаємо, чи критичним є для нашого міста можливе вилучення частини ПДФО військових, чи не виникнуть проблеми з фінансуванням захищених витрат таких як зарплати, енергоносії та інше?

– Про це слід було думати раніше, перш ніж поспіхом витрачати у 2023 році майже мільярд додаткових коштів, залишившись практично без вільного залишку і вже витративши навіть 10 мільйонів з резервного фонду. Попереду ще складна зима і військові ризики, але нічого не може бути критичнішим за поразку у цій війні.

Олександра Мушкет для Першої електронної газети

Поширити:

Залишити коментар:

коментар