Важливо

Проєкт “InfoCrime” викриває фейки та маніпуляції в інфопросторі Кіровоградщини

© sciencemag.org

На Кіровоградщині запустили проєкт “InfoCrime.Кропивницький”, який викриває фейки і маніпуляції, запущені у соціальних мережах і медіа у передвиборчий період. Команда професійних журналістів аналізує інформаційний простір регіону й готує огляд маніпуляцій, фейків, розвінчуючи їх, викриваючи імена тих, хто використовує нечесні технології, розповсюджує чи підхоплює відверто неправдиву інформацію.

Про це повідомляє Перша електронна газета з посиланням на сторінку проєкту “INFOCRIME.Кропивницький” у Facebook.

Зокрема, внаслідок тижневого моніторингу інформаційного простору Кіровоградської області, у низці матеріалів журналісти виявили маніпулятивні звинувачення політичних опонентів, складнощі з термінологією та фактологічні помилки.

У рамках проєкту “InfoCrime”, реалізованого за підтримки Thompson Reuters опрацювали тижневий доробок 14 найпопулярніших інтернет-видань області. Загалом до моніторингу потрапило більше двох тисяч матеріалів, аналіз яких спонукає до думки – журналісти регіону допускають використання маніпуляцій та фейків в новинних чи публіцистичних матеріалах внаслідок власних помилок та недогляду, або ж надаючи майданчики для публікації немаркованої політичної реклами, кількість якої з наближенням місцевих виборів буде тільки зростати.

Загалом тема місцевих виборів фігурувала в 45% матеріалів з елементами маніпуляцій, та в 25% текстів, що містили фейки. Особливістю регіону можна назвати й вельми високий відсоток дезінформації розповсюдженої через помилки або свідоме перекручування фактів журналістами. Таких матеріалів виявилось майже 47% від загального числа новин, з наявними фейками/маніпуляціями.

99c3d1aeb704b3b6dd936e599d28dc11.png

Пальчевський, тендери і Велике будівництво

З наближенням місцевих виборів в медійному просторі країни, і Кіровоградська область тут не виняток, побільшало маніпулятивних матеріалів. Немаркована реклама, якої ми нарахували трохи менше половини від усіх “відмічених” текстів, “пришвидшення” за програмою Великого будівництва, якого насправді не було, та банальне бажання журналістів видати бажане за дійсне не надто розбираючись в специфічній термінології.

Найбільше, 5 з 11 матеріалів з маніпуляціями, стосувалися місцевих виборів та були, по своїй суті звичайною політичною рекламою. Зокрема матеріали “Всеукраїнська партія «Перемога Пальчевського» всерйоз і надовго – Андрій Пальчевський” і “Андрій Пальчевський наполягає на введенні муніципальної надбавки до пенсій” від видання “Кіровоград 24” не містять жодного маркування, хоча є політрекламою кандидата на посаду Київського міського голови Андрія Пальчевського та його іменної політичної сили.

Ще однією, доволі поширеною маніпуляцію, розтиражованою медіа з подачі Служби автомобільних доріг України, стали матеріали про буцімто прискорення робіт на ділянці дороги Кропивницький – Кривий Ріг, внаслідок чого об’єкт буде завершено до кінця поточного року. Відповідна дорога є частиною траси Н-23, ремонт якої був анонсований в програмі Президента України «Велике будівництво». В матеріалах CBN “Темпи прискорюють: дорогу Кропивницький-Кривий ріг здадуть до кінця року” та “Підрядники прискорюють ремонт дороги Кропивницький-Кривий Ріг-Запоріжжя” від “Без купюр” підрядну організацію «Онур Конструкціон Інтернешнл» представляють читачеві як фірму, яка за власним бажаннями докладає більше зусиль ніж потрібно, що призводить, по суті, до перевиконання поставлених задач. Насправді, відповідно до підписаного між приватниками і замовником договору ремонтні роботи на відповідній ділянці й мали завершитись до кінця року, тож жодних додаткових навантажень компанія не несе.

Мають місце в матеріалах місцевих ЗМІ й маніпуляції направлені на покращення іміджу чинного керівництва міста. При цьому журналісти не лише допускають фактологічні помилки, а й використовують маніпулятивні заголовки. Прикладом такого матеріалу є новина “Місцева влада Кропивницького найбільше інвестувала у капітальний ремонт доріг” від видання “Кіровоград 24”. В самому заголовку медійники вдались до узагальнення зосередивши увагу читачів на тому, що місцева влада щось робить найкраще/найбільше, а значить заслуговує на довіру та позитивне сприйняття. В самому ж тексті журналісти вивели Кропивницький на 1 місце за показником витрат на проведення капітальних ремонтів дорожньої мережі міста. Насправді ж за відповідним показником місто займає 2 місце, а всього в дослідженні вивчається більш ніж півдесятка різноманітних параметрів в яких позиції обласного центру Кіровоградської області далекі до першої трійки.

Ну і звісно ж – помилки журналістів, що призводять до неправильного трактування першоджерела інформації. Сплутавши очікувану вартість закупівлі з сумою угоди, підписаної внаслідок проведених торгів, журналісти видання “Прожектор” своїм матеріалом “На Кіровоградщині збираються реконструювати школу за понад 8 мільйонів гривень” ввели в оману читачів закцентувавши увагу на сумі, що може бути суттєво зменшена після тендеру.

Фейки, як результат помилок журналістів

Три чверті виявлених під час моніторингу фейків потрапили до новинної стрічки ЗМІ області внаслідок неуважності та вільного трактування журналістами інформації, отриманої у першоджерел. Так матеріал видання «Голос громади. Новини Олександрійщини» – «На Кіровоградщині виявили понад 90 кг неякісних ковбас» є по суті копіпастом новини, оприлюдненої Держпродспоживслужбою у Кіровоградській області. От тільки в інформації поданій першоджерелом мова йшла про ковбасну продукцію вагою 83,2 кг (а не 90, як в заголовку новини) та молоковмісну продукцію загальною вагою 10 кг. Фейк з’явився внаслідок фактологічної помилки журналістів.

Інший фейк виявлено в матеріалі «Цьогоріч у Кропивницькому – рекордна кількість першокласників» від видання «Рідний край». Твердження, закладене в назві матеріалу, не лише ніяк не пояснюється в самій новині, а й не відповідає дійсності. За інформацією озвученою безпосередньо начальницею управління освіти Ларисою Костенко, за останні кілька років кількість першокласників навпаки зменшилась.

Єдиний випадок «політичного фейку» було зафіксовано в матеріалі видання «Рідний край» – «Андрій Табалов. Треба багато чого зробити, і разом нам вдастся успішно розбудувати наш край». Джерелом неправдивої інформації тут є безпосередньо сам секретар міської ради Кропивницького Андрій Табалов та зокрема його наступні слова: «Наприклад, фракцiя «Самопомiч» складалася з трьох людей. Нинi такої фракцiї немає, i всi її депутати перейшли до трьох iнших фракцiй. Партiї «БПП» також зараз не iснує. Одна депутатка вже встигла побувати у фракцiї «Голос», а потiм знову повернулася до «Європейської солiдарностi». Iз фракцiї Ляшка троє людей «розбiглися» по рiзних фракцiях».

Мова йде про депутатські фракції, що діють в міській раді, і, як нам вдалось з’ясувати, висловлювання пана секретаря опубліковане журналістами не відповідає дійсності. Зокрема за інформацією офіційного сайту ради,  та власне самих депутатів, фракції «Самопоміч» та Радикальної партії Олега Ляшка продовжують функціонувати, а фракції «Голос» у міській раді взагалі не існує.

Інформпортали, що мають редакції поза межами обласного центру, менше маніпулюють. 

Серед іншого, до списку сайтів, чиї статті було проаналізовано, потрапили видання міст обласного значення Кіровоградської області – Олександрії, Світловодська та Знам’янки. Проаналізувавши їхній контент нами було виявлено цікаву тенденцію. Усі ці видання, цілком очікувано, зосереджені на новинах власного міста. Більша половина публікацій є передруками офіційних пресрелізів, повідомлень із сайтів органів місцевого самоврядування або офіційних повідомлень державних установ різного рівня. Враховуючи це журналісти більш обачні у трактуванні поданої інформації та зачасту не надто видозмінюють навіть заголовки. Ілюстративними для цієї тенденції є новини видання «Komora.info» – «За минулу добу на Кіровоградщині ліквідовано 26 займань у екосистемі» чи «Голос громади. Новини Олександрійщини» – «Підприємця з Кіровоградщини оштрафували на 17 тис. грн за недотримання карантинних вимог». Обидва матеріали використовують мінімально змінену інформацію отриману від офіційних джерел, що відповідає загальній тенденції для подібних видань.

Оцінка маніпуляцій, прогноз і рекомендації на передвиборчий період

  • Першоджерелом значної частини дезінформації на Кіровоградщині є переважно самі журналісти. Вони допускають помилки, неточності і узагальнення, що спотворюють подану ними інформацію. У зв’язку зі збільшенням кількості інформприводів ми прогнозуємо й збільшення кількості помилок та маніпуляцій. Виправити ситуацію може відмова від практики погоні за щоп’ятихвилинним наповненням стрічки новин інформацією в якій немає часу розбиратись.
  • Спостерігається збільшення навколополітичних публікацій, як маркованих відповідно до чинного законодавства так і замаскованих під новинні матеріали. Враховуючи старт офіційної виборчої кампанії ми прогнозуємо збільшення кількості як маркованої так і прихованої, немаркованої політичної реклами.
  • Особливу увагу журналістам варто звертати на озвучені політиками, членами їхніх команд та «лідерами думок» тези, перевіряючи їх на наявність прихованих маніпуляцій.
  • Що ж до «коронавірусних фейків», збільшення їх кількості варто очікувати в період після офіційної заяви МОЗ про старт в Україні другої хвилі поширення COVID-19. Суттєвого приросту маніпуляцій на дану тему, однак, очікувати на Кіровоградщині не варто.

В непростий передвиборчий період радимо журналістам довіряти лише надійним джерелам інформації. Перевіряйте отримані дані на достовірність. Шукайте підтвердження фактів від двох-трьох не пов’язаних  між собою джерел.

Відмовляйтесь від клікбейтних заголовків та новин, що складаються з одного речення. Завжди намагайтесь подати читачеві не лише факт/подію, але й фідбек. Це підвищить довіру аудиторії до вашого видання та вбереже від публікації беззмістовної інформації.

В новинних матеріалів уникайте узагальнень, емоційних епітетів та безпідставних звинувачень чи вихвалянь. В передвиборчий період від якісної роботи журналістів як ніколи залежить подальша популярність видання та довіра нього аудиторії.

* До списку проаналізованих видань потрапили: 

  • Перша електронна газета
  • Гречка
  • CBN
  • Точка доступу
  • Без купюр
  • DOZOR
  • Прожектор
  • Рідний край
  • АкулаMedia
  • Кіровоград24
  • Олександрійський тиждень
  • Голос громади. Новини Олександрійщини
  • Світловодськ
  • Komora.info

Нагадаємо, у Кропивницькому поширювали фейк про хлорування води.

Читайте також: Кропивничанин агітував у лави “Л/ДНР” та поширював фейки про коронавірус

Поширити:

Залишити коментар:

коментар