Запропонована міською радою схема проведення так званого громадського опитування не схожа ні на соціологічне опитування, ні на референдум. І навіть за своєю суттю немає з ними нічого спільного.
Соцопитування – метод збору соціальної інформації про досліджуваний об’єкт під час інтерв’ю чи анкетування шляхом реєстрації відповіді респондентів на сформульовані соціологом питання, які випливають з цілей і завдань дослідження.
Референдум – це спосіб прийняття громадянами законів, інших рішень з важливих питань загальнодержавного і місцевого значення через голосування. Референдум проводиться за аналогією виборів.
Плебісцит – опитування населення, всенародне голосування з найважливіших питань державного життя (той самий референдум).
Процедура ж проведення громадського опитування не визначена законодавством. У такому випадку теорія держави і права допускає застосування аналогії закону. У випадку Кіровограда так зване опитування можна було б організувати відповідно до законодавства про вибори та референдуми.
Однак, оскільки питання врахування думки громади щодо перейменування належить до питань місцевого значення, а закону про місцевий референдум немає, Верховна Рада України в ЗУ «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» прямо вказала органам місцевого самоврядування в установленому порядку провести громадські слухання (не громадські опитування).
Читайте також: Інститут нацпам’яті: Громадське опитування в Кіровограді таке ж протизаконне, як і корупція
Проведення громадських слухань передбачене ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яка вказує, що порядок організації слухань визначається статутом територіальної громади. Статутом територіальної громади міста Кіровограда не передбачено проведення громадських слухань у формі громадського опитування. Норми Статуту чітко вказують, що на громадських слуханнях ведеться протокол, в якому зазначаються дата і місце проведення слухань, загальна кількість присутніх, питання, що обговорюються, зміст виступів та внесені пропозиції. Єдиним законним документом, який має бути врахований при перейменування міста є протокол громадських слухань.
Та взагалі, це «громадське опитування» навіть схожим на референдум важко назвати. Зокрема, порушується один з основних принципів виборчого права – таємність волевиявлення. Проведення опитування в наметах біля виборчих дільниць, не забезпечуючи при цьому умов для таємного волевиявлення (облаштування кабінок для таємного голосування), не може в результаті показати реальну думку громади щодо перейменування міста, оскільки є значний ризик стороннього впливу на громадянина під час волевиявлення.
Тобто, якщо проаналізувати всі аспекти проведення громадського опитування то можна дійти висновку, що Кіровоградська міська рада ініціювала його проведення не законно, в порушення вимог законодавства, що регулює порядок перейменування та законодавства про місцеве самоврядування.
Володимир Кудря, юрист.