Безготівкова оплата в громадському транспорті Кропивницького: буде чи не буде?

Журналістка
Світлана Листюк
Журналістка

Безготівковий розрахунок за проїзд – звична річ для сучасного світу. У США, Британії, Італії та багатьох інших країнах через термінал можна розрахуватися навіть за таксі, не кажучи вже про міські автобуси. Таку практику запроваджують і в українських містах. Першою на Кіровоградщині була Олександрія. А обласний центр – Кропивницький – роками розглядає це питання, але не поспішає приймати рішення.

Нещодавно Кіровоградська ОВА заявила про намір запровадити електронний квиток у всьому громадському транспорті області, зазначивши, що це дієвий спосіб контролювати пасажиропотік.

Як до ініціативи поставилися перевізники і Кропивницька міськрада, на чиї плечі ляже обслуговування терміналів, чи залишиться альтернативна оплата готівкою і чи зміниться після появи е-квитка вартість проїзду – йшлося в програмі “На часі” групи видань «Медіаколо», повідомляє Перша електронна газета.

Журналіст Андрій Клочек запросив до розмови начальника міського управління транспорту Віктора Житника та керівника ПП “Олікс”, заступника голови обласної асоціації перевізників Дмитра Вінницького.

znimok-ekrana-2024-01-30-123038
© Андрій Клочек, Віктор Житник, Дмитро Вінницький

Чому е-квиток поставили на паузу

Як розповів Віктор Житник, міськрада давно планувала запровадити електронну систему обліку оплати. Готувалися зробити це у 2022 році, але завадило вторгнення. Тоді ж вся транспортна система Кропивницького опинилася на межі руйнації: перевізники зазнали величезних втрат через вимушені простої під час тривог і блекаутів, значне підвищення вартості пального і тимчасовий дефіцит запчастин, також скоротили кількість громадського транспорту через мобілізацію водіїв.

«Лише за підтримки міськради ми змогли зберегти комунальне підприємство, щоб колектив не розбігся і транспорт працював далі. Через знеструмлення тролейбуси спинялися в різних куточках міста, і ми були змушені ночами буксирувати їх назад у депо, оператори не могли нормально працювати», – пригадує посадовець.

За його словами, тоді ідею безготівкової оплати відтермінували, бо вона проводиться через спеціальний термінал – валідатор, – який не працює без доступу до електроенергії й інтернету.

«Нарешті ситуація вирівнялася. Є впевненість, що завдяки ЗСУ і системі ППО ми досягли певної стабільності в електропостачанні. Бо з перебоями електроенергії користуватися системою безготівкової оплати було практично неможливо. Але сьогодні керівництво міста зацікавлене в тому, щоб е-квиток запрацював», – запевняє Житник.

Е-квиток в Олександрії

Олександрія, яка набагато менша за Кропивницький, запровадила е-квиток ще у 2021 році. Про досвід міста розповів Олександр Коновалов – директор КП “Олександрійський транспорт”.

“Через кілька місяців з початку роботи підприємства у громадському транспорті встановили термінали-валідатори для безконтактної оплати Найголовніше для нас було знайти найоптимальніший і найбюджетніший варіант, тому що з бюджету на впровадження системи безконтактної оплати ми не планували залучати кошти взагалі і орієнтувались лише на кошти, які має підприємство. Зупинилися на пропозиції ПриватБанку і встановили валідатори на стійках самого автобуса.

Тоді банк якраз запроваджував акцію з кешбеком за проїзд 50%. Тобто, сплативши за проїзд карткою ПриватБанку, пасажир отримував кешбек 50% У нас по місту вартість проїзду 12 грн, а люди їздили за шість. Ми ж платимо за обслуговування смішні кошти і не вклали жодної копійки з місцевого бюджету”, – наголошує Олександр Коновалов.

ad7e10c5ac61f4fb
© Пристрій, яким кондукторка перевіряє оплату квитків. Фото Суспільне Кропивницький

Зручно для пасажирів і для контролерів

Нині на ринку працює кілька операторів, які надають послуги автоматизованої системи обліку оплати проїзду у громадському транспорті. Обирати є з кого. Бо власне КП чи приватний перевізник не може здійснювати функції оператора. Хіба що міська рада своїм рішенням створить таке підприємство, наголошує Віктор Житник.

«Оператори надають можливість не тільки здійснювати облік перевезених пасажирів, а ще й розставляти камери й видавати онлайн-інформацію підприємству, а підприємство – контролерам. Наприклад, що зайшло 100 чоловік – 80 зареєструвалися в системі обліку оплати, а 20 – “зайці”. Тож ми зможемо спостерігати за кожною машиною, тролейбусом на маршруті і бачити реальний пасажиропотік», – говорить про переваги електронної системи начальник міського управління транспорту.

Планується, що в громадському транспорті встановлять валідатори, через які пасажири зможуть оплатити проїзд карткою, телефоном чи смартгодинником. А в кого немає гаджета – готівкою водієві, який внесе платіж через власний валідатор.

Чи готові до оновлення приватні перевізники?

Дмитро Вінницький, керівник компанії-перевізника “Олікс”, каже, що приватні перевізники запровадять е-квиток лише за умови відшкодування перевезення пільгових пасажирів з бюджету.

«Комунальні транспортні підприємства сильні саме завдяки підтримці з бюджету. А приватні як працюватимуть? Ми ж такої підтримки не маємо. Нам ледве вдалося пережити 2022 рік, коли все різко здорожчало, особливо пальне, а ми не мали права підняти вартість проїзду, щоб перекрити ці витрати», – пригадує підприємець.

На його думку, запровадження е-квитка врегулює питання рівності перевізників перед законодавством і зменшить конфлікти з пасажирами.

“Ми, як приватний сектор, спостерігаємо дуже великі конфліктні ситуації між тим же самим перевізником і пасажирами, які мають право на ці пільгові перевезення. Адже ми виконуємо ці перевезення за власний рахунок, виходячи зі своїх фінансових можливостей, а комунальне підприємство повністю дотується Кропивницькою міською радою”, – зауважує керівник ПП “Олікс”.

З іншого боку він поки що не бачить механізму, який би був зручним для всіх. Зокрема, підкреслює, що за обслуговування електронної системи оператор братиме кошти не з міськради, а з перевізників. І це може нанести удар по підприємствах.

Що буде з пільговиками і відшкодуванням їхнього проїзду?

Віктор Житник, спираючись на досвід інших міст, прогнозує певні проблеми з проїздом пільгових пасажирів і розкриває методи їх вирішення.

За його словами, з цією ж проблемою зіштовхнулися всі міста, які запровадили безготівкову оплату. Ідеться про відшкодування вартості проїзду пільгових пасажирів з місцевого бюджету перевізникам.

«Якщо, приміром, мешканці Соколівської громади їхатимуть громадським транспортом у Кропивницький, то вони не зможуть скористатися пільговим проїздом, бо це дві різні громади. .А якщо громада захоче подбати про своїх односельців, то повинна буде укласти договір з Кропивницькою міськрадою і відшкодовувати частину пільгового проїзду місту за своїх пільговиків, які зареєстровані в їхній громаді», – пояснив начальник управління транспорту.

При цьому він зауважив, що в законодавстві немає такої норми, яка обмежує право пільговика на пільговий проїзд лише межами його громади чи області. До такого обмеження вдається місцева влада через безвихідь.

znimok-ekrana-2024-01-30-123146-1
© Віктор Житник і Дмитро Вінницький

Що стосується приватних перевізників, то вони теж отримуватимуть відшкодування пільгового проїзду пасажирів з міського бюджету. Але, наголошує Житник, завдяки електронній системі оплати ці суми будуть більш реальними – задокументованими.

«Нині приватні перевізники ведуть облік перевезення пільгових пасажирів на такому рівні і в такому форматі, що не дозволяє надавати їм відшкодування. Бо це недостовірна інформація і за неї може настати відповідальність. Приватники навіть не ведуть книгу обліку пасажирів. Нещодавно одного з підприємців навіть оштрафували за це на 17 тисяч. Потрібних документів абсолютно немає. Ми наклали штрафні санкції, і перевізник просто покинув обслуговувати маршрут», – розповів посадовець.

А запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду, на його думку, зрівняє комунальних і приватних перевізників і дозволить контролювати пасажиропотік, обраховувати кількість пільговиків, виявляти недобросовісних водіїв.

Чи зросте вартість проїзду?

Підвищення тарифу буде невідворотним наслідком запровадження електронної системи, адже її потрібно обслуговувати, утримувати. Плюс – оператор автоматизованої системи братиме свій відсоток за проведення платежів.

“Частина коштів є у місцевому бюджеті на період запровадження електронного квитка. Це буде перехідний період орієнтовно на пів року. А потім все ж таки ми вимушені будемо закладати ці витрати в тариф. Ціна зросте приблизно на 10%”, – пояснив Віктор Житник.

Дмитро Вінницький запевняє, ще більшого здорожчання не уникнути:

«На сьогодні відсоткові ставки операторів за обслуговування дуже різні – від 10 до 30%. А ще дорожчає пальне, запчастини, гума, діагностика, страховка – все. І це теж буде закладено у вартість квитка.

Ми роками можемо доводити органам самоврядування, що вже сьогодні ціни на все захмарні і нам треба підвищувати вартість квитка, щоб хоча б утримувати транспорт на належному технічному рівні. Я вже не кажу про його оновлення. І коли запровадять електронну оплату, доведеться дійсно переглянути вартість проїзду, щоб приватні перевізники не працювали збитково».

Коли чекати е-квиток у Кропивницькому?

Як зазначив начальник управління Віктор Житник, автоматизовану систему обліку оплати проїзду планують запровадити до кінця цього року. Вона розповсюдиться і на комунальний транспорт, і на приватних перевізників.

Обоє не дійшли спільної думки у поглядах на облік пасажиропотоку і, відповідно, відшкодування коштів з міського бюджету. Але погодилися, що існуючу систему треба міняти, зокрема в плані зрівняння умов роботи для комунальних і приватних перевізників.

Переглянути відео програми “На часі” можна на ютуб-каналі видання “Пульс”. Прочитати текстові версії – в тижневику “Нова газета”, на сайтах “Без купюр” і “Пульс”.

Публікація підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю групи редакцій «Медіаколо» («Пульс», «Нова газета», «Без купюр») і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.

Читайте також:

Поширити:

Залишити коментар:

коментар