Вигорання («burnout syndrome») – важкий стресовий стан, який призводить до сильного фізичного, розумового та емоційного виснаження. Емоційне вигорання – це синдром, що виникає внаслідок хронічного стресу, пов’язаного з роботою. Часто його ще називають професійним.
Як боротися з таким станом, пояснюють фахівці УВКБ ООН в Україні, передає Перша електронна газета.
За статистикою, найбільш вразливими професійно є вчителі, соціальні та медичні працівники, поліцейські та керівники. Але і війна внесла свої корективи, бо хронічний стрес тут безжальний: симптоми вигорання у людей з’являються все частіше.
ВООЗ (Всесвітня організація охорони здоров‘я) виділяє три основних симптоми емоційного вигорання:
- Почуття виснаження або втоми.
У зв’язку з цим може порушуватися сон, з’являтися проблеми із концентрацією, різні захворювання внаслідок зниження імунітету.
- Інтелектуальна й емоційна дистанція з роботою.
Відношення до роботи може змінитися на негативне і цинічне, може з’являтися прагнення віддалятися від колег, відсутність мотивації, негативне сприйняття реальності.
- Зниження професійної ефективності.
У цьому контексті можуть з’являтися відчуття неспроможності, сумніви у власних здібностях і компетентності.
У 2006 році Бельгія однією з перших країн визнала вигорання професійною травмою. За статистикою А. Груцели 2022 року, 7 з 10 працівників віку 45+ переживали або будуть переживати вигорання.
Британська «Програма охорони здоров’я для практиків» (практиками названі тут ті, хто працює в фокусі «людина-людина») розробила короткий тест «Як дізнатися, що ти вигорів/ла?».
Чи близькі тобі наступні твердження?
- Хтось із близьких людей просить тебе менше працювати;
- За останні місяці ти відчуваєш злість або обурення стосовно своїх колег;
- Ти відчуваєш вину, що не проводиш достатньо часу з друзями, рідними чи навіть собою;
- Ти «надто емоційний/а», можеш розплакатися або відчувати тривогу без зрозумілих на це підстав.
Якщо на 2 і більше з цих питання ти відповідаєш «так», імовірно, настав час для змін.
Для профілактики вигорання варто включити у своє життя такі корисні звички:
- Розділяти робочий час та час для відпочинку: вимикати звук робочих чатів, не відповідати на листи чи дзвінки після роботи чи на вихідних, намагатися користуватися тільки робочим номером для робочих контактів.
- Робити невеличкі перерви упродовж робочого дня, і обов‘язково – перерву на обід. Бажано цей час проводити поза офісом чи місцем роботи, прогулянка на свіжому повітрі може підняти настрій та долати сил.
- Потурбуватися про своє тіло : зробити щось приємне, що давно хотілося (ванна, масаж, йога тощо), а також ввести якийсь приємний ритуал для тіла на постійні основі.
- Якщо працюєш вдома, на чітко визначений для роботи час за можливості іти в іншу кімнату та перевдягатися в інший одяг, щоб для себе відділяти цю активність від свого буденного життя.
- Звісно, важливо пам‘ятати про повноцінний сон, збалансоване харчування та фізичні вправи на регулярній основі (не силувати себе, а знайти спосіб робити це з користю та в задоволення).
Читайте також:
- Життя під час війни: 10 технік для психологічного тонусу в будь-якій ситуації
- Як вгамувати агресію у дітей – поради психолога