2 листопада електротранспортній галузі Кропивницького виповнилося 50 років. Саме у цей день у 1967-му році на вулиці нашого міста виїхав перший тролейбус.
Ця дійсно визначна дата минула у нашому місті якось непомічено – жодної згадки у ЗМІ чи на офіційних сайтах місцевих органів влади, жодних екскурсій чи урочистостей.
Редакція Першої електронної газети спробує розповісти своїм читачам про історію громадського елетротранспорту нашого міста.
Згідно з даними Вікіпедії, тролейбусний рух у Кропивницькому було відкрито 2 листопада 1967 року. Мережа була створена в рекордні строки — всього за 6 місяців було побудовано депо, тролейбусний парк, підстанції, протягнуто десятки кілометрів дротів, облаштовані зупинки.
Як писала у 2007 році “Вечірня газета”, депо (воно там і нині) будували засуджені із кіровоградської “шестірки”, тому серед степу першими звели вишки для конвойних. Умовно звільнені, “хіміки”, працювали на спорудженні контактних ліній, а вже підстанції зводило будівельне управління № 411.
У перший рейс, за маршрутом № 1 “Депо — ТЕЦ” довжиною майже 15 км, виїхав тролейбус за керуванням водія Івана Міхеєва. Перших тролейбусів було близько двох десятків. Це були вживані 5-7 річні тролейбуси “Київ-2” та “Київ-4”, які надійшли зі столиці.
“Київ-2” (також називався КТБ-1) — український двовісний тролейбус, що випускався з 1960 по 1964 роки на Київському заводі електротранспорту. За час виробництва випущено близько 150 екземплярів, що працювали у багатьох містах України.
На конвеєрі “Київ-2” змінила покращена модель “Київ-4”, що за зовнішнім виглядом мало відрізнявся від нього. “Київ-2” мали ряд недоліків, як погана система опалення, невисока якість, невисока місткість, і через це, після появи якісніших та надійніших Skoda та ЗіУ, були списані на початку—середині 1970-х років.
“Київ-4” випускався у 1963—1969 роках. За час виробництва випущено близько 200 екземплярів, що працювали на території сучасної України, і що цікаво, ніде окрім неї.
До початку 2000-х рр. у місті працювало 10 маршрутів, останнім був кільцевий № 11 — унікальний в своєму роді маршрут.
В 2001—2003 роках, крім недофінансування, господарство згубили маршрутні таксі, які справлялися оперативніше 17-річних ЗіУ-9.
Часто бували випадки коли на два тижні, а то й на місяць відмикали тролейбусну мережу за борги “Кіровограделектротранса” перед місцевою ТЕЦ. В місті вперше в історії була демонтована тролейбусна лінія на ДБК в 2001 році (3 км за міською смугою), а також лінія на ТЕЦ у 2008 році.
У 2004 році господарство було здано в оренду ТОВ “ЄТК” (Єлисаветградська транспортна кампанія), яка сяк-так привела в порядок, скрутивши з близько 100 ЗіУ-682 30 ходових.
Також місто придбало 5 ЮМЗ Т2. Тоді працювали чотири маршрути (№ 4,5,9,10), а господарство перебувало в стані застою, близького до погіршення.
ТОВ «ЄТК» місцевого магната Євгенія Бахмача 5 років незаконно не сплачувала орендну плату за користування орендованими тролейбусами. У жовтні 2013 року Кіровоградський окружний адміністративний суд своєю постановою визнав незаконним та скасував рішення міськради про безкоштовну оренду для «ЄТК». Фірма спробувала оскаржити цей вирок, однак безрезультатно.
Наприкінці 2015 року за позовом заступника прокурора Кіровоградської області з недобросовісного орендаря на користь громади міста було стягнуто заборгованість по оренді цілісного майнового комплексу в сумі 3,3 млн грн.
Крім того, рішенням суду орендаря – товариство з обмеженою відповідальністю «Єлисаветградська транспортна компанія» було зобов’язано повернути майно вартістю 5,7 млн грн, а саме майновий комплекс комунального підприємства «Кіровограделектротранс» до комунальної власності.
Вже у березні 2016 року розпочався процес повернення тролейбусного парку місту. 22 березня виконком міськради погодив проект рішення “Про створення комунального підприємства “Електротранс”. Створили його для того, щоб прийняти у власність міста цілісно-майновий комплекс тролейбусного парку який раніше належав КП “Кіровограделектротранс”, і був незаконно переданий в аренду ТОВ “Єлисаветградська транспортна компанія”.
Перехід тролейбусного парку у комунальну власність супроводжувався хвилюваннями серед персоналу колишнього ЄТК. Працівники заявляли, що 26 квітня 2016 року, скоріше за все, у місті зупиняться всі тролейбуси. 20 квітня на зборах за участі керівника управління транспорту Олександра Вергуна, вони заявили, що новостворене КП “Електротранс” досі не взяло їх на роботу і не оформило на баланс всю інфраструктуру підприємства.
Проте тролейбусного колапсу не сталося. Вже 22 квітня після візиту міського голови Андрія Райковича, усі організаційні питання вдалося владнати. Окрім того, було вирішено, що керувати КП “Електротранс” буде попередній головний інженер підприємства Олександр Луценко.
Вже у жовтні 2016 року КП “Електротранс” за 79 млн 785 тис. грн придбало 20 нових тролейбусів у ТОВ “ДУОТРАНС” з Дніпра. 28 грудня у Кропивницькому перші 8 з 20 нових тролейбусів “Дніпро” Т-103 виїхали на лінію.
Нині на балансі комунального підприємства знаходиться 31 тролейбус:
- 20 одиниць марки «ДНІПРО» – 2016 року випуску;
- 5 одиниць марки «ЮМЗ» – 2004 року випуску;
- 1 одиниця марки «ЮМЗ» – 1994 року випуску;
- 5 одиниць марки «ЗіУ» – 1994 року випуску.
Станом на 2017 рік, у місті функціонує 4 тролейбусні маршрути: №1, 4, 9 та 10.
На цьому розвиток завершено. 🙁
Вигідність очевидна, мільйонні заощадження між дизельними автобусами в різниці витрат на енергію руху не приваблює чиновників та громаду так як це повільний кінень розвитку. А могли б електрифікувати вдвічи більше та мати непоганий прибуток та доступність, самоокупність та самопогашення навіть кредитів, достаток робітників КП “Електротранс”. Запорука успіху – прозорість господарської діяльності перед громадою та віддана робота кондукторів до впровадження електронного квитку. Електротранспорт за законом не можна приватизовувати від того інтерес мінімальний. Відповідно до погодження стратегії розвитку міського транспорту 2010-2020 затверджену Кабміном України пріоритет розвитку надається електротранспорту любого типу.