Відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» торговельна (торгова) марка – це позначення (товарний знак, логотип), за яким товари і послуги одних осіб, компаній відрізняються від товарів і послуг інших.
Торгові марки є об’єктами промислової власності та відносяться до засобів індивідуалізації учасників цивільного обороту (виробників) та продукції, яку вони виробляють. Також це об’єкт авторського права та інтелектуальної власності, зареєстрований в установленому законодавством порядку.
Простою мовою, це офіційне, унікальне й неповторне “ім’я” товару, продукту, бізнесу, яке робить його впізнаваним, допомагає розрізнити товари різних виробників, а також розвивати й підтримувати ділову репутацію бізнесу. Саме тому її потрібно офіційно реєструвати.
Які бувають торгові марки?
Виділяють чотири основних види торгових марок:
- Словесні – слова, зокрема власні назви й імена, абревіатури та інше сполучення літер, сполучення слів тощо. Їх зображують і реєструють у вигляді тексту, написаного оригінальним шрифтом.
- Зображувальні – графічні композиції на площині: малюнки і символи будь-яких форм і змісту (силуети, полі- і монохромні зображення тварин, людей, предметів, місць, символів, наповнених змістом тощо).
- Об’ємні – тримірні фігури або їх композиції (наприклад, оригінальні й запатентовані пакування й упаковки для різного роду товарів).
- Комбіновані – поєднання словесних та зображувальних елементів, які мають спільний зміст і доповнюють один одного.
Як позначають Торгову марку?
Для позначення власник торгової марки використовує одне або обидва спеціальних попереджувальних маркувань, які інформують споживачів та інших зацікавлених осіб про наявну державну реєстрацію.
Зокрема:
- латинська літера «R», обведеної колом – ®,
- поєднання літер «ТМ».
Навіщо реєструвати торгову марку?
Якщо ви вірите у свій бізнес, продукт, товар, послугу, яку надаєте, розумієте їхню цінність на ринку і хочете захистити – вам потрібно зареєструвати свою торгову марку.
Якщо ТМ не буде зареєстрована, то конкуренти можуть створити щось дуже схоже й успішно продавати, отримуючи прибуток за рахунок вашої схожості. Або ж можуть самостійно зареєструвати чужу торгівельну марку, заробляючи гроші на вже напрацьованій репутації розробника (власника діючого бізнесу) і фактично позбавляючи його частини легального заробітку.
Які функції торгової марки?
- Інформативна. ТМ вказує на походження товарів чи послуги, надає споживачам необхідну інформацію, дозволяє ідентифікувати виробника.
- Стимулююча. ТМ підтверджує якість товарів чи послуг, що надаються, привертає увагу споживачів і заохочує до вибору саме цієї продукції.
- Рекламна. ТМ – це публічна й легальна заява бізнесу про себе.
- Охоронна. ТМ захищає інтереси виробника від недобросовісної конкуренції, а споживача – від придбання підробки.
Офіційна реєстрація забороняє конкурентам використовувати таке ж або схоже позначення, що візуально виділяє ваш бізнес і з часом робить його впізнаваним. Чим довше існує торговельна марка, тим вищий її рейтинг і, врешті, вона (ім’я, позначення) може навіть стати дорожчою ніж сам бізнес.
Як відбувається реєстрація ТМ?
Як зареєструвати торгову марку знають далеко не всі. В Україні реєстраційні дії здійснює державне підприємство “Український інститут інтелектуальної власності” (Укрпатент).
Сама процедура може зайняти від кількох місяців до двох років, тому для реєстрації власники часто звертаються до послуг юридичних компаній або патентних повірених. Вони самостійно займаються збиранням і підготовкою всіх необхідних документів, а також перевіряють по закритих базах наявність схожих вже зареєстрованих марок, щоб уникнути конфліктів (зокрема судових) з їхніми власниками.
Для тих, хто усвідомлює цінність торгової марки, покрокову інструкцію про її реєстрацію в Україні розробила компанія Fondy, яка спеціалізується на інтернет-еквайрингу.