Підвіскою автомобіля називається сукупність деталей, які формують зв’язок між колесами (мостами) та кузовом. Вона знижує вплив динамічних навантажень та вібрації, стабілізує транспортний засіб, зберігає геометрію руху та положення коліс. Правильна робота підвіски – запорука безпеки, комфорту та керованості.
Існує кілька видів підвісок:
- Жорсткі та м’які. Жорсткі використовуються переважно на спортивних автомобілях. Вони чудово справляються з нахилами, забезпечують швидку реакцію на команди водія. М’які орієнтовані на згладжування нерівностей. Саме така підвіска використовується на більшості легкових автомобілів.
- Залежні та незалежні. Про них йтиметься далі.
Влаштування підвіски
Незалежно від конструкції кожна підвіска складається з приблизно однакових деталей. Відрізняється лише їх форма, кількість та тип взаємодії. Підвіски обслуговуються, що дозволяє змінювати такі витратні матеріали як передній амортизатор Volkswagen Passat B5 та збільшити термін служби автомобіля.
Елементи підвіски:
- пружні компоненти – пневмоелементи, торсіони, ресори, пружини;
- демпфери – амортизатори;
- спрямовуючі деталі – реактивні та поперечні тяги, важелі;
- шарніри – втулки та сайлентблоки.
Також у конструкції використовуються обмежувачі ходу та стабілізатори, що відповідають за поперечну стійкість.
Залежні підвіски
Основна риса – жорсткий зв’язок коліс за допомогою нерозрізного моста, або балки. Пари коліс не змінюють вертикальне положення по відношенню до загальної осі. Залежні підвіски класифікуються на пневматичні, пружинні, ресорні. При використанні пневмобалонів та пружин додатково встановлюють спеціальні тяги, щоб унеможливити переміщення мостів.
Залежні підвіски надійні, мають просту конструкцію, що спрощує ремонт. Але вони не стійкі на високій швидкості, важкокеровані і менш комфортні.
Незалежні підвіски
Основна особливість – колеса знаходяться в одній площині, можуть змінювати вертикальне положення один до одного. Незалежні підвіски діляться на МакФерсон, двоважільні, пневматичні, гідравлічні, гвинтові.
Плюсами виступає комфортабельність, стійкість та керованість, а мінусами – дорожче обслуговування.
Існує ще й проміжне рішення – торсіонна балка. Це напівнезалежна підвіска. Колеса тут пов’язані між собою, але можуть переміщатися на невелику амплітуду щодо один одного. За це відповідає балка П-подібної форми. Торсійну балку найчастіше використовують на задній осі автомобілів бюджетного класу.
МакФерсон
Це найпоширеніша конструкція, яка встановлюється переважно на передню вісь. Нижні важелі з’єднуються зі ступицею за допомогою кульових опор. Амортизаційна стійка кріпиться до кузова та ступичного вузла. Поперечна тяга з’єднує важелі та попереджає нахил машини. Кульове з’єднання дозволяє авто повертати. Компоненти задньої підвіски створені за схожим принципом, тільки замість нижніх важелів використовуються поперечні та поздовжні тяги.
МакФерсон – це надійна, компактна підвіска, одна з найбюджетніших по обслуговуванню у своєму класі. Мінусом вважається середня керованість.
Двоважільна та пневматична підвіски
Двоважільна підвіска має складнішу конструкцію, що позитивно позначається на керованості. Пружним елементом виступає торсіон, пружина. Ступиця у верхній точці кріпиться за рахунок другого поперечного важеля.
Пневматична підвіска комплектується балонами зі стисненим повітрям, характеризується комфортністю, плавністю ходу. Додатковим плюсом є регулювання кліренсу.
Гідравлічні та гвинтові підвіски
У гідравлічних підвісках амортизатори включені в герметичний контур із рідиною, що дозволяє регулювати висоту кузова та жорсткість ходу. В автомобілі може встановлюватись електронна система, яка самостійно адаптує підвіску під дорожні умови.
Гвинтова підвіска також регулюється. Налаштування жорсткості здійснюється за рахунок різьбового з’єднання на амортизаційних стійках.
Джерело: Запчасть.com.ua – пошук автозапчастин в Україні