Депутати Добровеличківської райради, реагуючи на зауваження громадськості, внесли зміни до регламенту, який містить ряд порушень Закону Україну та обмежує права депутатів. Наскільки внесені зміни відповідають чинному українському законодавству – невідомо, оскільки на сайті райради оновленого проекту рішення немає.
Як повідомила голова Добровеличківської райради Людмила Корнієнко, після реакції громадськості на проект рішення, вони разом з депутатами внесли до нього зміни.
«Проект рішення на сайті райради був оприлюднений вчасно – за 20 днів перед сесією, щоб провести громадське обговорення документу. Вчора і позавчора засідали депутатські комісії, на яких розглядалися зміни до регламенту. На комісіях були опрацьовані пункти, які порушують норми закону та обурили громадських активістів. Вони були просто викинуті», – заявила Людмила Корнієнко.
Станом на 18 серпня на сайті Добровеличківської райради не оприлюднено оновлений проект рішення «Про внесення змін до Регламенту Добровеличківської районної ради сьомого скликання». У проханні кореспондента Першої електронної газети дати можливість ознайомитися зі змінами проекту рішення, нам відмовили.
«Після сесії (якщо буде прийнятий документ – ред.) ми виставимо проект регламенту зі змінами на сайті», – сказала Людмила Броніславівна.
Як уже повідомляла Перша електронна газета, на сайті Добровеличківської райради опубліковано проект рішення «Про внесення змін до Регламенту Добровеличківської районної ради сьомого скликання», який містить ряд порушень Закону Україну та обмежує права депутатів.
Нагадаємо, сесія Добровеличківської райради, на приймуть або не приймуть оновлений регламент відбудеться завтра, 19 серпня.
Читайте також: На Кіровоградщині райрада хоче обмежити права депутатів
Перша електронна газета, після аналізу проекту рішення (до внесених змін) юристом Володимиром Кудрею та головою Асоціації політичних наук Дмитром Сінченком, звернулася за коментарем до медіа-юриста ГО “Інститут розвитку регіональної преси” Олександра Лютого.
Позиція експерта Олександра Лютого:
«Затвердження регламенту місцевих рад відбувається виключно на пленарних засіданнях.
Відповідно до ст. 8 Закону “Про статус депутатів місцевих рад, депутат має не допускати образливих висловлювань, не використовувати у публічних виступах недостовірні або неперевірені відомості стосовно органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ і організацій, їх керівників та інших посадових чи службових осіб, депутатських груп, фракцій, окремих депутатів місцевих рад.
Регламентом ради чи статутом відповідної територіальної громади можуть бути встановлені також інші правила депутатської етики та заходи впливу щодо тих депутатів місцевих рад, які порушують ці правила.
Таким чином, можна стверджувати, що зміну до регламенту не суперечать діючим нормам законодавства України, і не порушують права депутатів. Більше того: запропоновані зміни містять велику кількість позитивних моментів, покликаних оптимізувати роботу районної ради.
Але.
Відповідно до ст. 3 Закону “Про статус депутатів місцевих рад”, депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов’язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини – виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
У зв’язку з цим виникають питання до деяких пунктів проекту змін до Регламенту:
1.заборона використання в своїх промовах недостовірні та неперевірені відомості та використання достовірних і перевірених фактів у своїх виступах – ці пункти суперечать ст. 34 Конституції України: “Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань”.
Крім того, не враховується право депутатів на висловлення оціночних суджень, а згідно ст. 30 Закону України «Про інформацію», ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за висловлення оціночних суджень.
Оціночними судженнями, за винятком наклепу, є висловлювання, які не містять фактичних даних, критика, оцінка дій, а також висловлювання, що не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, зокрема з огляду на характер використання мовно-стилістичних засобів (вживання гіпербол, алегорій, сатири). Оціночні судження не підлягають спростуванню та доведенню їх правдивості.
2. вносити до зали засідань та використовувати під час проведення засідань плакати, лозунги, гучномовці, інші предмети та технічні засоби, які не мають на меті забезпечення нормотворчої діяльності, чи навпаки, створювати перешкоди у роботі ради – кожен громадянин має право на висловлення власної думки, донесення своєї позиції, якщо це не принижує честі і гідності інших людей, не становить загрози для національної безпеки, територіальної цілісності держави, не сприяє поширенню конфіденційної інформації.
У випадку порушення порядку доцільним буде застосування головуючим до депутатів-порушників, засобів законного впливу, тоді як заборона приносити плакати – не має обґрунтованих підстав.
3.публічні заяви депутата, що містять інформацію про діяльність інших депутатів ради та діяльності ради повинні погоджуватися із постійною комісією районної ради з питань забезпечення законності і правопорядку, прав, свобод і законних інтересів громадян, діяльності ради, депутатської етики, регламенту, запобігання корупції, діяльності партій, рухів, об’єднань громадян – цей пункт суперечить вищеназваним правам на висловлення власної думки та на висловлення оціночних суджень і є, фактично, спробою введення цензури в органі місцевого самоврядування. Варто зазначити ст. 24 Закону “Про інформацію”, цензура заборонена.
Зважаючи на все вищевикладене, можна зробити висновок, що пропоновані зміни є неоднозначними, обмежують основоположні права людини і громадянина, значною мірою суперечать принципам демократичного суспільства і правової держави».