Русифікація чи махінація: у кропивницькій школі виник конфлікт навколо російської мови

Журналістка
Світлана Листюк
Журналістка
© УНІАН

Батьки, діти яких навчаються у КЗ “НВО “ЗНЗ І-ІІІ ст. №16 – ДЮЦ “Лідер” міста Кропивницького, скаржаться на нібито неправомірні дії адміністрації закладу. Тут запровадили обов’язкове вивчення російської мови, назвавши її другою іноземною. Батьки кілька років виступають проти, та цьогоріч ситуація вийшла на рівень відкритого конфлітку. За їх словами,  директорка обґрунтувала своє рішення тим, що Шкільний мікрорайон, де розташований заклад, “русскоязычный”.

Про це повідомляє Перша електронна газета.

У тому, що права дітей і батьків тут однозначно порушили, переконана  юристка, співзасновниця ГО “Батьківська рада Кропивницького” Євгенія Захарченко:

“Міністерство освіти і науки України дає чіткий перелік мов, які вивчаються в освітніх закладах, як друга іноземна. Це англійська, французька, іспанська і німецька. Російської у цьому списку немає, бо в Україні ввона є мовою нацменшин.

Другу іноземну мову беруть до вивчення, якщо на це є години і відповідна оплата з бюджету. Водночас, школи мають право не вводити ще одну іноземну, розподіливши години між іншими предметами. Наприклад, між англійською і математикою, які діти здаватимуть на ЗНО”.

Також Євгенія спростувала тезу, що адміністрація закладу у своєму рішенні може спиратися на російськомовність району розташування школи.  Це, за її словами, взагалі немає під собою ніяких законних підстав. Адже не існує в Кропивницькому акту локальної дії про те, що тут є компактне поселення росіян.

В управлінні освіти міської ради про існування проблеми в 16-ій школі не знали. Кажуть, що раніше подібних звернень від батьків не було.

“Шість років тому батьки вибрали вивчення цього предмету. Є відповідні протоколи зборів. Їх дію ніхто не відміняв – ніхто письмово не звертався за цим. Тому і склалася така ситуація.

Ми сьогодні викликали адміністрацію закладу і надали роз’яснення, як діяти у цій ситуації”, – зазначила начальниця міського управління освіти Лариса Костенко.

До законності використання протоколу шестирічної давнини скептично ставиться Євгенія Захарченко.

“Старий протокол зборів педагогічного чи батьківського колективів школи не є підставою приймати рішення щодо вивчення протягом цього навчального року російської мови, як другої іноземної. По перше, такі протоколи складаються щороку і підкріплюються письмовими заявами усіх батьків. Але ця процедура стосується лише предметів варіативної складової, тобто – за вибором.

Якщо ж зараз адміністрація школи і управління освіти посилаються саме на такий протокол, то це означає, що російська мова у 16-ій школі не є другою іноземною, як переконують батьків, а саме додатковим варіативним предметом. Тобто вивчається він за бажанням батьків і закладу”, – роз’яснює юристка.

Розпитати, яким чином конфлікт вирішуватимуть у школі і що ж там насправді вивчається під виглядом другої іноземної мови, нам не вдалося. Адже за телефоном приймальні директора кілька днів не відповідали на дзвінки.

Проте аналогічна проблема була кілька років тому в одному з кропивницьких колегіумів і рішення, яке задовольнило всіх, таки знайшли. Там проти вивчення російської спочатку протестували лише дві родини, та за рік до них приєднався майже увесь клас. Тож адміністрація закладу поступилася вимогам батьків.

“У нас була схожа проблема. Але з усієї паралелі лише двоє батьків відмовлялися від вивчення російської. Ми зверталися до управління освіти за консультацією, але нас було замало, щоб радикально вирішити питання. Тому наші діти просто прогулювали російську – ми написали відповідні заяви на ім’я директора і взяли на себе всю відповідальність, – розповідає мама школярки Олена. –  А перед 5-м класом після тривалих розмов нам вдалося переконати батьків проголосувати за розподіл цих годин між німецькою і математикою у варіативній складовій. Таким чином ми позбулися російської мови. Тож рішення завжди є. Все залежить від вибору і наполегливості батьків”.

На вагомості і свободі вибору мови наголошує філологиня, викладачка ЦДПУ ім. В.Винниченка і громадська діячка Ольга Кирилюк:

За 5 років війни Росія вбила більше 10 тисяч українців. І всі накази на ці вбивства — віддавалися саме російською мовою. Тому змушувати українських дітей обов`язково вивчати цю мову в школі — є, на мою думку, просто моральним злочином.

Я розумію, що деякі родини дійсно хочуть вивчати російську. Це їхнє право. Тому для них мають бути створені умови її вивчення на рівні факультативу, за бажанням. І це бажання в жодному разі на має ставати елементом примусу для всього класу.

Підсумовуючи, юристи і активісти громадського руху радять батькам із 16-ої школи колективно звернутися до управління освіти, управління фінансового контролю міськради і до управління Держаудитслужби. Адже тут ідеться не лише про моральний вибір, а й про порушення законних прав дітей і ймовірно безпідставне витрачання бюджетних коштів освітньої субвенції.

А тим часом батьки шукають однодумців для написання колективної відмов від вивчення мови агресора і окупанта в українській школі:

75d08d595e6ecfa6bfcfbb85531929f5.png

Поширити:

Залишити коментар:

коментар