З міського бюджету безпідставно фінансуються лобісти приватних інтересів?

Керівник Всеукраїнської ініціативи "Рух Державотворців". Раніше працював на посадах речника Всеукраїнської організації "Дебатна Академія", члена Національного комітета кампанії «МОЛОДІЖНА ВАРТА», віце-президента Українського незалежного фонду інноваційного розвитку. У 2009 році був одним із засновників та спікерів Громадської кампанії «Новий Громадянин», і досі є активним учасником однойменного Партнерства. У 2011 році долучився до заснування Руху "ЧЕСНО". З 2012 року очолюю Асоціацію Політичних Наук. Політичний аналітик, блогер, публіцист.
Контакт: Вебсайт

У Кіровограді, як і в багатьох інших містах, є цілий ряд громадських організацій, які утримуються з міського бюджету. При чому, це абсолютно не залежить від їх діяльності, від того, наскільки вона є успішною і чи є вона взагалі.

Процедура виділення міськвиконкомом нежитлових приміщень, які належать до комунальної власності, в оренду громадським організаціям на пільгових умовах надзвичайно проста: організація пише лист, а міськвиконком його задовольняє, або не задовольняє.

Мотивація цілком суб’єктивна, процедура – непрозора та неконкурентна, тому несе в собі очевидні корупційні ризики. Окремим рядком в міському бюджеті також прописані суми, які виділяються деяким ГО на забезпечення їх діяльності. Процедура – приблизно така ж. Ніяких тобі конкурсів, ніяких проектів. Критерії ухвалення рішення – суто суб’єктивні. У рішеннях – посилання на норми законодавства, згідно з якими виконком має право це робити, однак жодних об’єктивних причин.

СУТЬ СПРАВИ

Міськрада станом на сьогодні має договори про пільгову оренду приміщень в центрі міста з десятком громадських організацій, загальною площею у 558,7. Якщо взяти середню ринкову ціну за оренду в центрі міста – 104 грн. за кв.м., то лише на оренді місто недоотримає майже 700 тис. грн. в рік. Якщо ж врахувати терміни, на які укладені договори, отримаємо 6,09 млн. грн. Погодьтесь, сума чимала. Чи відповідає розмірам цієї суми користь від діяльності цих організацій? Спробуємо з’ясувати.

Одразу варто зазначити, що далеко не кожній організації вдається отримати в оренду приміщення на пільгових умовах. Більшості відмовляють. Наприклад, громадська організація «Молодий Народний Рух» кілька років поспіль зверталась до всіх органів місцевого самоврядування з таким проханням, всюди отримуючи відмови. Про згадану проблему писали у ЗМІ.

Так, у статті на сайті CorruptUA.org говориться, що міськрада не задовольнила аналогічні прохання про виділення приміщень для Буго-Гардівської паланки Українського козацтва, УДЮТ “Січ”, НСОУ “Пласт” тощо.

За адресою м. Кіровоград, вул. Дворцова 22-а знаходяться одразу 5-ть організацій: Кіровоградська міська ГО «Союз Чорнобиль Україна», Спілка учасників бойових дій та ветеранів військової служби, спілка ветеранів Афганістану та Товариство інвалідів ВВ та інших війн. Вони займають перший та другий поверхи приміщення загальною площею 247 кв.м.

На вул. Червоногвардійська (нині – Архангельська) 46 у підвалі на 60 кв.м. розміщено Товариство Червоного Хреста України. Дія договору – з 2009 по 2015 рр. На всеукраїнському рівні ця організація останнім часом славиться корупційними скандалами довкола неї, пов’язаними із продажом гуманітарної допомоги. Проте в Кіровограді про неї нічого поганого не чути. Організація має сайт, на якому систематично викладає інформацію про свою діяльність.

На вул. Куропятникова 15 знаходиться приміщення Кіровоградської міської організації Всеукраїнського об’єднання ветеранів. У них – 60,8 кв.м. Договір діє з 2008 по 2018 рр. На вул. Г.Сталінграда 16/17 у підвалі на 300 кв.м. розміщується ГО любителів авіації «Авіатор». Їх договір діє з 1997 року – безстроково. Міська організація ветеранів України займає 90,8 кв.м. 3-го поверху за адресою: вул. Єгорова 40. А на вулиці Нейгауза 23, на першому поверсі у кімнаті на 29 кв.м. знаходиться ГО «Кіровоградський міський фонд сприяння розвитку правової освіти населення».

Із понад 20-ти зареєстрованих організацій ветеранів, приміщення на пільгових умовах отримали лише 6-ть. Із 5-ти чорнобильських – лише одна. А ще в нас є молодіжні, дитячі, професійні, національні, культурні, правозахисні організації. Загалом, із понад 433 зареєстрованих у місті громадських організацій, пільгами користуються лише півтора десятка. Звідки така вибірковість?

Окрім оренди, на статтю «Підтримка організацій ветеранів» у бюджеті щороку закладається від 200 до 500 тис. грн. на «фінансову підтримку громадських організацій інвалідів і ветеранів». Цього року сума становить 250 тис.грн.

На інформаційний запит ГО «АПН» була надана інформація про те, які суми і яким організаціям були виділені. Так, у відповідності до п.10 Заходів щодо реалізації Програми соціального захисту та соціальної підтримки окремих категорій населення міста Кіровограда на 2015 рік, затвердженої рішенням Кіровоградської міськради від 27.01.2015р. № 3926 (зі змінами), надано фінансову підтримку 10 громадським організаціям інвалідів та ветеранів на загальну суму 287 тис. грн., які станом на 1 січня 2016 року профінансовані у повному обсязі. Згідно з рішенням №78 від 23.02.2016р. Кіровоградської міськради «Про затвердження програми соціального захисту та соціальної підтримки окремих категорій населення міста Кіровограда на 2016 рік», нафінансову підтримку 11 громадських організацій інвалідів та ветеранів передбачено 250 тис. грн.

Відповідно до «Порядку використання коштів міського бюджету для надання фінансової підтримки громадським організаціям інвалідів і ветеранів, що мають статус міських», затвердженого рішенням Кіровоградської міськради від 18.12.2007 р. №380, розмір бюджетних коштів, що надаються громадській організації, встановлюється на підставі кількості її членів; кількості первинних осередків; кількості бібліотек, клубів, реабілітаційних центрів, колективів художньої самодіяльності; розрахунків та обґрунтувань, поданих громадською організацією. Включення громадських організацій до розподілу призначень здійснюється після надання виконкому звіту щодо використання бюджетних коштів за попередній рік з відповідними підтверджуючими документами.

При цьому обсяг матеріального заохочення працівників організації разом з нарахуванням не повинен перевищувати 35% загального обсягу передбачених бюджетних коштів. ГО «АПН» звернулась до міськради з інформаційним запитом, в якому просила надати підставу для розподілу видатків міського бюджету за статтею «Фінансова підтримка громадських організацій інвалідів і ветеранів» за 2015 та 2016 роки (копію звернення організації чи інший документ), а також копії звітів організацій, які були підтримані з міського бюджету, про використання ними наданих бюджетних коштів у 2015 році, і отримала відповідь.

Так, Кіровоградська міська організація ветеранів України звернулась з проханням надати їм 119 тисяч грн. без жодних розрахунків та жодного обґрунтування витрат. Міська рада задовольнила прохання організації у повному обсязі. Попередні 129 тис.грн. організацією були використані на «матеріальні заохочення» (94 тис.грн.) та комунальні послуги офісного приміщення.

Кіровоградська міська організація ветеранів фізкультури, спорту і війни не просила жодної фінансової допомоги на 2016 рік, і отримала… 9 тис.грн. У звіті за 2015 рік щодо використання 16 тис.грн. йдеться про матеріальне заохочення у розмірі 5 600 грн., решта суми була використана на проведення спортивних заходів.

Кіровоградська міська організація «Союз Чорнобиль України», згідно відповіді міськради на інформаційний запит АПН, також не зверталась по фінансову допомогу на 2016 рік, і отримала… 25 тис.грн. Відповідно до звіту за 2015 рік, організація витратила 5 тис. на матеріальні заохочення, решту – на заходи (5 тис.), ритуальні послуги (4,5 тис.), канцелярку (3 тис.) та комуналку (2,5 тис.).

Кіровоградська міська організація Української Спілки ветеранів Афганістану прозвітувала про використання 12 тис. грн., хоча отримала 25 тис.грн. Згідно звіту, 4 800 грн. були використані на «матеріальне заохочення», решта 7 200 грн. – на оплату послуг теплопостачання. У цьому році фінансування не просила, однак отримала 25 тис. грн.

Відповідь міськради не містить прохання про виділення допомоги на 2016 рік і від Товариства політв’язнів та репресованих, проте звіт про використання минулорічних 10 тис. грн. розписаний до копійки. Витрати на матеріальне заохочення склали лише 1 тис.грн.

Спілка учасників бойових дій і ветеранів військової служби не зверталась по фінансову допомогу на 2016 рік. У звіті про використання минулорічного траншу у 18 тис.грн. йдеться лише про матеріальну допомогу (10 500 грн.) та комунальні послуги (7 500 грн.).

Товариство інвалідів ВВ та інших війн не зверталось по допомогу на 2016 рік і не надало детального звіту про використання отриманих 15 тис.грн. (хоча минулого року організація просила виділити лише 10 тис.) у минулому році, однак все одно отримало 10 тис.грн. цього року.

Всеукраїнське об’єднання ветеранів надало відносно деталізований звіт про використання 14 тис. грн. за минулий рік (матеріальне заохочення склало лише 3 700 грн.), проте прохання про виділення допомоги у 2016 році – відсутнє.

Організація інвалідів «Сила духу» минулого року просила надати їй 28 700грн., проте отримала лише 20 тис., про використання яких детально відзвітувала. Зарплати склали лише 7 тис.грн. Прохання фінансувати організацію у 2016 році – відсутнє, проте вона отримала 9 тис.грн.

Спілка незрячих Кіровоградського УВП УТОС просила надати їй минулого року 70 300 грн., проте отримала 20 тис.грн., і всю суму використала на придбання озвученої літератури. Прохання надати допомогу цього року – відсутнє. Однак організація отримала 9 тис.грн.

Отже, як випливає з відповіді міськради, виділення коштів громадським організаціям відбувалось в супереч відповідному положенню, адже жодна організація з профінансованих у 2016 році не надала жодних розрахунків та обґрунтувань виділення коштів, жодних підтверджуючих документів використання коштів, а з наданих звітів більшості організацій видно, що обсяг «матеріального заохочення» суттєво перевищує передбачені 35%! Бюджетні кошти банально проїдаються…

Майже половину усієї допомоги на діяльність отримує одна організація – Кіровоградська міська організація ветеранів України, яку очолює Віталій Вієвський. Решту допомоги ділять між собою десяток організацій. З наявної інформації не зрозуміло, чому виникає така диспропорція. Проте, якщо відслідкувати його діяльність – все стає на свої місця.

Дії Вієвського дуже схожі на лобіювання комерційних інтересів депутатів з колишньої Партії регіонів. Так, у 2014 році Віталій Вієвський від імені ветеранів закликав депутатів міськради залишити 150 тис.грн. дотації міської лазні «для покриття 50% пільги для ветеранів».

Міська лазня (ТОВ «Міськпобутсервіс») – це комерційне підприємство екс-регіонала Ігоря Волкова. При чому, якщо сам Волков під час виступу на сесії міськради, захищаючи фінансування свого підприємства, говорив про 450 «ображених» ветеранів, які буцім-то не зможуть більше митись на пільгових умовах, то Вієвський заявив про 20(!) тис. чоловік…

Доки розподіл коштів та пільг між громадськими організаціями не стане прозорим, ці статті матимуть потенційний ризик стати джерелом корупції, якщо ще ним не стали…

Поширити:

Залишити коментар:

коментар