Вибори за німецькою моделлю: що чекає на Україну восени?

Журналістка
Світлана Листюк
Журналістка

Верховна Рада України прийняла за основу законопроект № 2831-3 про місцеві вибори. Що чекає на виборців попереду – одні вибори чи двоє (чергові і позачергові через реалізацію територіальної реформи) – достеменно не відомо. Але суспільний резонанс вже докотився від стін Верховної Ради до нашого славного міста. 

Перша електронна газета закликає до відкритого обговорення майбутніх виборів і пропонує представникам місцевого самоврядування, громадським активістам і просто не байдужим читачам, яким незабаром знову доведеться приміряти на себе роль виборця, висловити свою думку про виборчий процес і бачення майбутніх виборів.

Поділитися своїми думками щодо виборчих нововведень першим погодився народний депутат України з фракції «Народний Фронт» Олександр Горбунов.

– Олександре Володимировичу, на розгляд Парламенту було винесено чотири альтернативних законопроекти про місцеві вибори. Чому депутати підтримали саме №2831-3?

Ну, по-перше, в коаліційній угоді прописано, що ми маємо провести місцеві вибори з урахуванням реформи децентралізації місцевого самоврядування, запровадити пропорційну систему з відкритими списками. По-друге, цей законопроект справжня вимога часу. Над ним працювали кращі голови Інституту виборчого права, Міжнародної фундації виборчих систем, «Інтерньюз-Україна» та всі комітети Верховної Ради України. Обираючи серед двох Європейський моделей, ми дійшли висновку, що саме німецька краще підходить для українського виборця. І особисто я за відкриті партійні списки.

– Що саме передбачає «німецька модель»?

Відповідно до цієї моделі вибори відбуватимуться за відкритими партійними списками. Кожна партія зможе висунути по кожному округу одного кандидата. В бюлетені буде наступна схема: партія та прізвище кандидата, який її представляє. Якщо виборець ставить відмітку навпроти кандидата, то автоматично голосує і за його партію. Під час підрахунку голосів рахують загальний результат партії та її кандидатів по округах. Це буде сумарний результат партії в місті.

Тож, можна сказати, що вигравати вибори будуть не тільки ті партії, що мають хороший рейтинг, але й ті які мають серед кандидатів поважних та відомих в регіоні людей.

Партії можуть створювати передвиборчі блоки. Прохідний бар’єр для партії 5%, для блоку 7%. Ця пропорційна система з пільгами буде діяти для обласних, районних та міських рад. Вибори депутатів селищних та сільських рад будуть відбуватися на основі одномандатної мажоритарної системи відносної більшості. Самовисування кандидатами не передбачається.

Що ж стосується обрання міського голови – вибори будуть проходити у два тури, якщо в першому турі кандидат не отримає більше 50% голосів. У всіх інших містах області, де менше 90 тис. населення, лише один тур.

Крім того, законопроектом чітко встановлюється кількісний склад відповідної місцевої ради в залежності від кількості виборців, які проживають на території області, району та міста.

– Як зміниться чисельність Кіровоградської обласної та міської рад, відповідно до законодавчих змін?

Виборчі округи будуть сформовані згідно кількості виборців. У Кіровоградській обласній раді буде 56 депутатів, в міській – 36. Тож, місто відповідно буде поділено на 36 округів, область на 56.

Про що, хочеться зазначити ще, так це – прозоре і підзвітне фінансування кампаній; суттєве обмеження теле- і радіореклами (нехай кандидати йдуть до людей безпосередньо, а не через телевізор); гендерні квоти та найголовніше – майбутні місцеві вибори передбачатимуть серйозне кримінальне покарання за фальсифікацію виборів. Якщо раніше членів комісій та тих, хто купував собі голоси та продавав голоси було важко покарати, то сьогодні діє Кримінальний кодекс, який передбачає серйозні строки ув’язнення – до 10 років. На мій погляд, такі зміни є абсолютно доречними і своєчасними.

– Чи є у Вас пропозиції до цього законопроекту?

Так, зараз я працюю саме над цим. Враховуючи те, що на різних виборчих округах кількість виборців різна, вважаю, що необхідно передбачити законом коефіцієнт вирівнювання голосів. Або розробити і передбачити чітку та зрозумілу процедуру підрахунку голосів у відсотковому відношенні, щоб унеможливити фальсифікацію голосів та створити умови для справедливої конкуренції серед кандидатів.

Спілкувалася Ірина Саржевська

Поширити:

Залишити коментар:

коментар