Репліка давнього воскового вінка з колекції “Баби Єльки”, виконана новопразькою майстринею Оленою Мітюріною, прикрасила весняний випуск міжнародного жіночого журналу Marie Claire.
Про це повідомляє Перша електронна газета.
Весняний випуск Marie Claire презентував оновлену версію журналу з повним ребрендингом від запрошеної головної редакторки Надії Шаповал, яка мала розкрити Україну з нового боку. І почала вона з наближення до традиційної української культури.
Відтак на обкладинці глянцю вперше з’явилося фото звичайної жінки – продавчині сільського магазину Вікторії Кудінової з Черкаської області. Її команда журналу випадково зустріла під час пошуку локацій для зйомок. Жінка йшла полем і вела додому корову. Для обкладинки її сфотографували на старій печі в автентичній хаті-мазанці за 200 кілометрів від Києва.
Іншою вражаючою новинкою весняного випуску став образ нареченої у дизайнерській сукні і давньому восковому вінку, який носили ще наші бабусі і прабабусі. Його створила майстриня Олена Мітюріна, художня керівниця Новопразького будинку культури Кіровоградської області.
Це репліка старовинної оригінальної прикраси, яку у 2019 році знайшли учасниці етнографічного проєкту «Баба Єлька» у напівзруйнованій хаті села Хайнівка Олександрійського району.
“Весільний восковий вінок і два вишивані рушники (у болоті і павутинні, але це не применшило їхньої цінності для нас). Знайшли глечики, горщики, лопату для хліба, ослінчик, десятки фотографій, листів… Усе це нас чекало у відчинених для вітру і випадкових відвідувачів-диваків будинках.
Ті хати і ті світлини снилися нам ще кілька днів, а в голові і досі крутиться запитання: «Чому ж їх лишили отак, на розтерзання мишей, вітрів і часу?». Мабуть, щоб їх колись знайшла «Баба Єлька»”, – поділилися емоціями учасниці експедиції, ще не підозрюючи, що “врятували” не просто весільну прикрасу, а частину історії, яка увійде в сучасну моду.
Репліку Олена виконала не з сучасного воску, а зі старого, який залишився їй у спадок від іншої сільської майстрині Олени Пилипівни Григор. Жінку за життя добре знали в Новій Празі, адже у минулому столітті саме вона виготовляла прикраси (вінки і бутоньєрки) на всі весілля. Вінок складається з основи, до якої кріпляться квіти і восковиця – китиці, сформовані з окремиз краплин воску, що символізують деревій – здров’я, силу, нескореність.
“У нас немає спонсорів, але у нас є круті друзі, які готові долучатися до місії проєкту, вкладаючи свій час і уміння, – написала команда “Баби Єльки”, демонструючи результати творчої праці пані Олени. – Ми не тільки мріємо про колекцію реплік на одяг, який носили наші прапра. Ми рухаємося до втілення цієї мрії. Щодня, маленькими кроками: пишучи проєкти, перемагаючи і програючи, здобуваючи нову інформацію, отримуючи чи не отримуючи відповідей на свої запити, навчаючись і вірячи в Бабу Єльку”.
Фото віночка Олена Мітюріна опублікувала й на свої сторінці у Facebook, де її побачила редакторка Marie Claire Надія Шаповал і запропонувала використати для фотосесії. Так вінок, знайдений у покинутій хаті майже вимерлого села на Кіровоградщині, отримав друге життя і став частиною високої моди сучасності.
«Я дуже радісно, що я стала вагомою ланкою у цьому довгому шляху вінка від покинутої хати у старому селі до сторінок журналу. Мені дуже хотілося, щоб надрукували інформацію про Нову Прагу, про те, що у нас така майстриня була. Хотілося збудити хвилю зацікавленості до цього культурного та історичного моменту», – зазначила Олена Мітюріна і додала, що той старовинний віск, якого вона не пошкодувала саме для цього віночка, став символічним ланцюжком, що поєднав історію з сьогоденням.
Варто відмітити, що весняний Marie Claire став першим серед глянцевих журналів України, який вийшов друком українською мовою.
Нагадаємо, “Баба Єлька” збирає гроші на краудфандингу для видання збірки кулінарних рецептів.
Читайте також: Як “Баба Єлька” знайшла автентичну пісню на Новомиргородщині