Економічна криза, спричинена пандемією коронавірусу, підштовхує креативних людей до креативних ідей. Зокрема в бізнесі. Олексій Крижановський народився у Благовіщенську. Після закінчення школи вступив до економічного факультету Київського національного університету. Здобувши диплом, працював у аграрних компаніях, мріючи про власний бізнес. Нині він його має.
Невелика компанія під назвою GROW-SOME (у перекладі з англійської «вирости дещо»), як написано на сторінці Олексія в одній із соцмереж, зближує людей із природою. Вирощування мікрозелені (мікрогрін) в Україні нині стає дедалі популярнішим. І, здається, не в останню чергу завдяки GROW-SOME.
– Вища освіта – це не панацея, – розповідає молодий чоловік. – Тож я займався тими речами, які допомагали мені додатково розвиватися. Певний час працював в агросфері і консалтингу. Потім розпочалася криза через пандемію, і потрібно було підшукувати альтернативу або спробувати рухатися до своєї мрії – власний бізнес. Або ж шукати іншу роботу. І я це робив паралельно – намагався працевлаштуватися і рухався до мрії. Власне все це й вилилося в те, що створив власний продукт, і ми його почали продавати.
– Чому саме мікрогрін?
– У компанії, де я трудився, був свій насіннєвий завод. На нього можна було потрапити і попросити кілька жмень різного насіння, щоб вирощувати його на підвіконні. Культивував таким чином горох, сочевицю і тому подібне. Це було цікаво, і я подумав про те, чи не можна цей досвід якось передати іншим людям, аби вони самі вирощували.
Ми (я, моя партнерка і товариш) виготовляємо набори для вирощування мікрозелені. Вона, якщо у двох словах, – не зелень у звичному для нас сенсі. Це маленькі паростки різних рослин, зелень овочів, яка зрізана на сьомий-п’ятнадцятий день. Ми створюємо спеціальні килимки на основі кокосу. В середині них уже є насіння. Його кладуть у горщик, виготовлений із гіпсу та воску, на корковій підкладці. Килимок заливають водою, і насіння проростає за чотири-п’ять днів. Як вирощувати, вказано в інструкції, що додається. Далі ви вже за ним доглядаєте, зрізуєте і додаєте до їжі. Упаковка у нас не якась там унікальна. Знайшли хороший варіант, протестували його. Клієнтам «обгортка» подобається. Наше виробництво базується в Благовіщенському.
– Хто ваш основний покупець?
– Є два напрямки. Перший – продаж напряму споживачам. Другий – корпоративним клієнтам. У нас почалися дуже активні корпоративні продажі. За замовленням компаній ми наносимо їхні логотипи на наші горщики, інструкцію тощо – максимально стилізуємо під їхній корпоративний стиль. А компанії презентують набори своїм партнерам, клієнтам, працівникам. Щось на кшталт новорічних подарунків. А щодо першого напрямку, то це жінки, яким подобається процес вирощування; мами купують дітям – процес догляду й вирощування малечі досить цікавий; дівчина, яка хоче своїй подрузі зробити оригінальний подарунок. Загалом ця справа прийшла до нас відносно недавно, приблизно років 3-4 тому. Мікрогрін популярний в основному в містах. Цей продукт знає здебільшого молодь або люди, які зацікавлені здоровим харчуванням, тому що мікрогрін – це концентрація тих поживних речовин, які містяться в дорослих рослинах.
– Наскільки вигідний цей бізнес?
– Не був би вигідним, я б ним не займався. Минулого місяця, наприклад, ми відвантажили корпоративне замовлення на 160 одиниць. Цього – приблизно так само. Рентабельність вище середньої. Однак питання – що таке «середній»? Скажімо так – це достатньо рентабельний бізнес для того, щоб продовжувати його масштабувати й займатися ним далі. Масштабувати – означає розширюватися, по-перше, і, по-друге, розглядати потенційні ринки, такі як ЄС, наприклад.
Читайте також: Олександрійка зупинилася за крок від суперфіналу шоу “Мастер Шеф”.
Ігор Крушеницький, Нова Газета.