Важливо

Як бойкотують російського виробника кіровоградці (ФОТО)

Ще 2 роки тому небагато покупців перевіряли на товарах у супермаркеті країну-виробника. Зараз поняття «бойкоту продукції країни-агресора» є цілком буденним явищем. У свідомість кожного закарбувалося, що код товару, який починається з цифр «46» – це товар РФ. Для тих, у кого немає часу і бажання видивлятися штрих-код, у жовтні минулого року Кіровоградська міська рада ухвалила рішення, яким рекомендує суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі, запровадити на цінниках позначку «Товар з Російської Федерації».

Але навіть ці механізми не страхують українців від обману. Якщо штрих-код не починається з цифр «46» – це ще не означає, що товар не потрапив до нас з Росії. Найбільш проблем виникає з маркуванням тієї продукції, ТМ якої належать компаніям європейських країн, які мають свої представництва в Росії. Ті, хто маркує товари, найчастіше не звертають увагу на країну-імпортера, а вказує лиш країну, яка є представником ТМ, хоч товар цілком може бути виготовленим у Росії. Тому Перша електронна газета вирішила перевірити як маркують продукцію в Кіровограді, і чи маркують взагалі?

Pro stor

Вся продукція магазину промаркована, хоч маркування часто неправильне. Російські шампуні «Elseve» позначені як французькі – до того ж на цю продукцію зараз діє акційна пропозиція 1+1 = 3.

Продукція по догляду за обличчям позначена як французька та польська, в той час, коли країною-імпортером є Росія. Інколи неправильним є маркування і європейських товарів – крем для обличчя «Nivea», що вироблений у Польщі, промаркований як німецький.

АТБ

Загалом в АТБ на ціннику не вказують країну-виробника товару, проте на більшості російських товарів є відмітка «Вироблено в Росії». Але стосується це не всієї продукції. У супермаркеті навіть для «ворожих товарів» вибіркове маркування: на частині батончиків, що розкладені на прилавках біля каси, не вказано країну-виробника. Також незрозуміло, чому йогурт ТМ «Активіа» на ціннику має штрих код, який починається на «46» (сигнал, що це російський товар), у той час, коли на самій пляшці зазначено, що товар вироблено в Україні  (штрих-код також український – «482»).

Копілка

У супермаркеті проблем з маркуванням немає хоча б тому, що товари в «Копілці» не маркують. Хоч тут також є продукція з наліпками «Вироблено в ЄС», проте російські товари ніяк не виділені.

Магазин «Єва»

Глянувши на цінники в магазині «Єва», не одразу зрозуміло, чи там взагалі є маркування – назва країни-виробника ледь помітна. Маркування не має уніфікації: десь зазначено «Росія», десь «Російська федерація».

Пам’ятаючи про неправильне маркування крему для обличчя «Nivea», що в магазині «Pro Stor» маркується як німецький, перевіряємо країну-виробника на ціннику: тут він зазначений правильно – «Польща».

Якщо шампуні «Garnier» та «Elseve» невірно промарковані як французькі, то зовсім протилежна ситуація з продукцією, на якій є наліпка «Вироблено в ЄС» – на цінниках вона чомусь позначена як російська.

Watsons

Магазин маркує абсолютно всю свою продукцію. Але на деяких товарах вказано не країна-виробник, а просто є позначка «Європа». «Проблемні» товари ТМ «Elseve» маркуються правильно. Неправильний є маркування шампунів «CLEAR vita ABE» – вони позначаються як російські, хоч насправді виготовлені в Польщі. Товари по догляду за обличчям «Garnier» позначаються як польські та французькі, хоч їх завозять з Росії. Фарба для волосся «L’Oreal» маркується як бельгійська, хоч імпортують її з Росії. У той же час правильно маркують відомі російські бренди – наприклад, «Черный жемчуг». Але на таку продукції також є акційні пропозиції.

Як і в інших магазинах, тут є товари з наліпками «Виготовлено в ЄС».

Сільпо

Загалом у супермаркеті маркують товари, хоч маркування це інколи є вибірковим. На ціннику шоколаду «Milka» є позначка «Росія», а на сусідньому ціннику – відсутнє будь-яке маркування. Побутова косметика промаркована правильно, з урахуванням того, яка країна є імпортером. До того ж, в «Сільпо» є відповідні позначки на таких популярних батончиках та жувальних гумках, абсолютна більшість яких є російськими.

Але не на всіх товарах маркування є правильним. Наприклад, мило «Fa» з позначкою «Виготовлено в ЄС» чомусь має російське маркування.

Яскравий приклад маркування російських товарів по-кіровоградськи – маркування шампунів «Garnier» та «Elseve», які насправді вироблені в Росії.

АТБ Pro stor Єва Сільпо Watsons
Шампунь «Garnier» Росія Частина продукції промаркована як російська, інша частина – як французька Франція Росія Росія
Шампунь «Elseve» Росія Франція Франція Росія Росія

Тобто, навіть при поверховому аналізі бачимо, що два магазини з шести дезінформують своїх покупців.

Практика доводить, що навіть коли на товарах у магазині є маркування, воно не завжди є правильним. Через те споживачі можуть купувати російську продукцію, навіть того не підозрюючи. Маркування в кіровоградських супермаркетах та магазинах здебільшого є хаотичним і не піддається жодним законам логіки  – якщо не вказують країну-імпортера, а лиш країну, яка представляє ТМ, то чому це правило діє лише для половини товарів, а іншу частину такої ж продукції маркують правильно? Крім того, коли вказуєш консультанту на те, що маркування неправильне, то реакція консультанта спантеличує: «Вибачте, але це не в моїй компетенції, всі питання адресуйте адміністратору».

Маркувати не можна залишити. Позиція пересічних кіровоградців

З питанням, чи треба маркувати товари, що є на прилавках магазинів, Перша електронна звернулась до жителів нашого міста. І почула різні відповіді:

Вікторія, 20 років, студентка

«Впевнена в тому, що продукцію необхідно маркувати, так як це надання точної інформації, до якої чимало людей не мають доступу. До того ж у покупця не завжди є час роздивлятися штрих-код країни-виробника. Сама я віддаю перевагу продукції вітчизняного виробництва. Та й обираючи між російським товаром та аналогічним, виробленим в іншій країні – краще іноземний. Але є товари, від яких важко відмовитись. Це щось улюблене або те, що не має українського замінника. Наприклад, жувальні гумки.»

Артем, 23 роки, студент

«Я взагалі не купую російських товарів.»

Альона, 20 років, журналістка

«На мою думку, товари в супермаркетах маркувати потрібно обов’язково. Це, в першу чергу, треба для того, щоб люди одразу бачили товар якої країни вони беруть. Багатьом просто не вистачає часу/уваги/бажання додивлятись до штрих-коду, дивитись номер, розбиратись, яка країна виготивила той чи інший товар. Сама ж я намагаюсь не купувати російських товарів. Навіть якщо маркування немає, я дивлюсь на штрих-код. Якщо там дві початкові цифри 46 – кладу на місце.»

Тетяна, 42 роки, домогосподарка

 «Найчастіше я не маю часу розглядати кожну пляшечку, кожну коробку, шукаючи, в якій країні виготовлено товар. Зрозуміло, що я знаю провідних українських виробників, але про місце виготовлення всієї продукції знати неможливо. Добре, коли в супермаркетах є позначка «Виготовлено в Росії», я одразу маю змогу зорієнтуватись, який товар є «ворожим». Але інколи буває так, що на ціннику зазначено, що це якийсь європейський товар, я купую його, а потім вже вдома помічаю, що насправді це російська продукція».

Опитування кіровоградців підтвердило, що маркування товарів – є необхідний кроком, який допоможе споживачам орієнтуватись у тому, з якої країни потрапляє до нас продукція. Але, як показує практика, просто рекомендувати магазинам маркувати товари – це лише перший крок. Частина просто проігнорувала ці рекомендації, до того ж ніхто не контролює правильність маркування, коли воно є.

Варто знати!

Вікторія Гапоненко для Першої електронної газети


Comments:

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*