Реформа старшої школи є частиною комплексного оновлення загальної середньої освіти за концепцією «Нова українська школа». Зміни впровадять вже за два роки – у 2027-му.
Про це йшлося під час громадського обговорення реформи у Кропивницькому за участі представників Міністерства освіти та Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», повідомляє Перша електронна газета.
Реформа стосуватиметься трьох рівнів освіти:
- повної загальної середньої освіти,
- професійної (професійно-технічної),
- фахової передвищої освіти.
Вона передбачає створення мережі академічних ліцеїв, переважно відокремлених від початкових шкіл і гімназій. Учні 10–12 класів зможуть обирати профіль навчання, інтегровані курси й навчальні предмети. Академічні ліцеї проводитимуть якісну профорієнтаційну роботу та враховуватимуть потреби учнівства в тих чи інших курсах.
«У першу чергу реформа створена для того, щоб покращити якість їхньої освіти в школі, особливо в старшій школі. Здебільшого в країнах ЄС старша школа є окремо від гімназії або початкової школи. Це зроблено для того, щоб у дітей в старшій школі була можливість обирати дисципліни або спосіб навчання. – розповів заступник міністра освіти і науки України Дмитро Завгородній.
Протягом пілотного періоду 2025-2026 роках ми почнемо більше інвестувати в ті заклади освіти, які в подальшому будуть академічними ліцеями. До прикладу, цього року держава виділила субвенцію на модернізацію кабінетів для захисту України, цей предмет викладається виключно у старшій школі у 10-11 класах».
За словами заступника, цього року для Нової української школи виділили більше одного мільярду 700 мільйонів гривень, а на 2025 рік передбачили більше двох мільярдів на модернізацію навчальних кабінетів і півтора мільярди гривень на придбання шкільних автобусів.
Вже 2027 року в Україні передбачено запровадження трирічної профільної середньої освіти (10–12 класи) за двома спрямуваннями:
- академічним: поглиблене вивчення предметів (курсів) і підготовка до здобуття вищої освіти;
- професійним: орієнтація на ринок праці, акцент на порівняно швидке здобуття професії.
Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU підкреслила важливість реформи і розповіла про результати опитування, проведеного серед учнів:
«З результатів: понад 90 відсотків дітей по Україні підтримує цю реформу, і такий же результат ми маємо по Кіровоградській області. Понад 80 відсотків батьків і вчителів теж підтримали цей проєкт. Серед управлінців цей відсоток дорівнює 70.
Дані збирав Київський міжнародний інститут соціології. Ми ж долучалися до розробки самих анкет. Загалом було опитано 80 тисяч респондентів. Це і голови громад, керівники відділів освіти і шкіл, батьки, діти, вчителі».
Катерина Колтунова, заступниця начальника Кіровоградської обласної військової адміністрації, підкреслила важливість розвитку та реформування освітньої сфери в Україні в цілому і на Кіровоградщині зокрема:
«На сьогодні в Кіровоградській області налічується 91,5 тисячі учнів. З них підуть в 10-11 клас 47 тисяч учнів. І ми маємо розуміти, що демографічна ситуація змінюється. Якщо порівняти з 2022 роком, то загальна чисельність учнів зменшилася на 5,5 тисяч осіб.
Реформа шкільної освіти покликана підвищити якість тієї освіти, яку здобувають учні в наших школах, і забезпечити ефективне використання фінансового ресурсу.
Ми бачимо тенденцію до зниження демографічних показників. І в деяких школах, які не оптимізувалися, може бути мало учнів, що здорожчує роботу вчителів і обслуговуючого персоналу в цій територіальній громаді. Тому під час повномасштабного вторгнення, розуміючи ті задачі, які будуть перед Україною після перемоги, ми маємо ефективно використовувати фінансовий ресурс, а також активно працювати над якістю освітніх послуг: підготовка вчителів, рівень здачі НМТ, а також представлення профілів», – зазначила посадовиця.
Читайте також:
- Школам Кіровоградської області бракує понад 10 тисяч вчителів
- 194,3 млрд грн виділили на фінансування освіти і науки у 2025 році