Цифровізація економіки та висока динамічність конкурентного середовища вимагають від сучасного бізнесу швидкої адаптації до будь-яких коливань ринку і змін настроїв і потреб споживачів. Успіх реалізації управлінських, маркетингових та мерчендайзингових рішень у сфері торгівлі в сучасних умовах визначається ефективністю використання всіх маркетингових елементів та потенціалу в цілому.
Всі маркетингові рішення для ведення успішного бізнесу мають бути націлені на задоволення потреб споживачів. Та як пий мати ці рішення, щоб вони були успішними? Тут слід спиратися на цифри і факти, тобто на конкретні результати маркетингових досліджень.
Маркетингові дослідження вже більше ста років допомагають бізнесу розуміти потреби постійних клієнтів і потенційних споживачів, обходити конкурентів, удосконалювати стратегії розвитку бренду і нарощувати прибутки.
Дослідження – це процес збору й аналізу інформації з метою з’ясування ринкових можливостей і загроз, вивчення конкурентного середовища й потреб споживачів.
Простіше кажучи, маркетингові дослідження збирають цінну інформацію про характеристики, поведінку, вподобання і настрої клієнтів, що дозволяє бізнесу оптимізувати свій продукт чи послугу.
Такі дослідження проводять різними методами (опитування, фокус-група, моніторинг соціальних мереж тощо), а на основі зібраних даних і будується маркетингова кампанія.
Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій розширює можливості маркетологів у цій сфері, адже слідкувати за настроями клієнтів і відстежувати їхні вподобання стало значно легше. Відповідно, це створює гарні умови для розширення ринків збуту, клієнтської бази, збільшення обсягів товарообороту та зростання прибутку.
Сучасним маркетинговим трендом поєднання офлайн та онлайн торгівлі, адже в умовах цифровізації суспільства відбувається перехід частини покупців з офлайн до онлайн-середовища, інші ж важко змінюють звички і діють (купують) по-старому. Розуміючи цінність кожного споживача, бізнесу слід пропонувати всі можливі варіанти продажу товарів і надання послуг.
При цьому фахівці у сфері маркетингових послуг skumarketing.com.ua наголошують, що цифровізація змінила не лише способи взаємодії між продавцем і покупцем, а й підстави для такої взаємодії. Тобто, якщо раніше люди більше купували через реальну потребу, то сьогодні рушієм їхній дій, зокрема покупок, є емоції. За таких умов старі маркетингові моделі виявляються неефективними, адже тепер потрібно боротися не лише за унікальність та ефективність свого товару, а й за емоції, які він викликає у споживача.
Таким чином маркетинговим трендом нашого часу є інтерактивність і персоналізація торгівлі.
Приклади інтерактивності:
- синхронізація потреб (можливість здійснювати онлайн і офлайн шопінг)
- використання технологій штучного інтелекту і мобільних додатків
- впровадження смарт-дисплеї з інтегрованими рекомендаціями
Приклади персоналізації:
- індивідуальні акції для окремих груп клієнтів
- персональні рекомендації щодо потенційно цікавих товарів і послуг
- робота з відкритими фокус-групами, куди можуть за бажанням ввійти ваші клієнти
- етичні та екологічні використання сезонного або тематичного мерчандайзингу підходи (використання принципу свідомого бізнесу)
Відзначимо, що сучасна торгівля – це не просто продаж товарів і надання послуг. Це створення для окремих споживачів окремих цінностей, зручностей та незабутнього досвіду покупок на основі їхніх фізичних та емоційних потреб.