У зв’язку з формуванням в Україні принципово нових підходів до регулювання правових відносин було розширено порядок видачі свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав.
Про це інформує Головне територіальне управління юстиції в Кіровоградській області.
“Внесені зміни значно спрощують можливість отримання спадщини, що є особливо важливим для жителів сільської місцевості, на території яких не функціонують державні чи приватні нотаріуси. Детальніше про зміни в Законі України «Про нотаріат»”, – розповів перший заступник начальника Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області Артем Мамченко.
До моменту внесення відповідних корективів жителі сіл були вимушені їздити у районні центри для вирішення своїх проблемних питань, тепер вони отримали змогу звертатися до уповноважених осіб органів місцевого самоврядування, які працюють безпосередньо в селищних радах на місцях, склали іспит та отримали свідоцтво про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав.
Якщо детальніше розглянути зміни, внесені до Закону України «Про нотаріат», ними було встановлено процедуру видачі уповноваженій посадовій особі органу місцевого самоврядування свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав. Варто зазначити, що свідоцтво можуть отримати лише ті особи, які мають вищу юридичну освіту та досвід роботи в галузі права не менше трьох років.
Претенденти на отримання свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій зобов’язуються впродовж року проходити стажування на базі державних нотаріальних контор або у приватних нотарусів і скласти іспит із спадкового права. Необхідно зауважити, що процес стажування, згідно чинного законодавства, проходить із відривом від основного місця роботи, але за уповноваженою посадовою особою зберігається посада і проводяться відповідні виплати. У результаті після вдалого проходження стажування та успішного складання кваліфікаційного іспиту вона отримує право на вчинення нотаріальних дій, автоматично здобуваючи ще одну кваліфікацію. Своєю чергою голови сільських і селищних рад, надаючи можливість своїм уповноваженим особам оволодіти новою професією, спрямовують значну інвестицію у місцеві бюджети, до яких будуть надходити додаткові фінансові потоки у вигляді нарахувань за оформлення спадщини та реєстрації спадкових прав, що входять до поняття адміністративного збору.
Згідно статті 37 Закону України «Про нотаріат», уповноважені особи мають право вчиняти наступні нотаріальні дії: видавати свідоцтва про право на спадщину й видавати свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя. Разом із цим у коло їх повноважень не входить оформлення документів, призначених для використання за межами державного кордону. Контроль за організацією нотаріальної діяльності уповноважених на це посадових осіб органів місцевого самоврядування, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконанням правил нотаріального діловодства здійснюється Міністерством юстиції України.
Вищезазначені зміни можна вважати ефективним кроком до підвищення рівня надання адміністративних послуг, у тому числі безпосередньо йдеться про видачу документів на право володіння спадком на місцях. Завдяки цьому жителі сільської місцевості отримають змогу не витрачати час та кошти на поїздку до районних центрів, що особливо важливо для представників соціально незахищених верств населення.
У разі виникнення запитань можна звертатися безпосередньо до першого заступника начальника Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області Артема Мамченка або начальника відділу нотаріату Татевік Іванової.