Звичайного грудневого ранку в Кіровограді кількадесят людей зібралось під відділенням одного з банків, утворивши чималенький натовп. Пікетують чи то блокують – останнім часом це стало звичайним явищем для кіровоградців. Шкода лише, що все ці люди у черзі стоять не перший день і все марно. Чи отримають вони свої кошти цього разу?
Одна з жінок із натовпу жаліється, що вимушена зараз стояти у черзі «за сприяння» департаменту соцзахисту, який «порадив оформляти соціальні виплати саме через «Дельта-банк». Але останнім часом виплати у всіх кіровоградських (і не тільки) відділеннях були обмежені «зверху» – центральним офісом.
Законна незаконність лімітів
Паніка навколо «Дельта Банку» почалась ще минулого тижня, коли на екранах різних банкоматів у відповідь на запит про зняття готівки, почали з’являтись написи типу: «Ліміт перевищено. Зверніться до відділення банку».
Клієнт банку Олександр пригадує: щойно він побачив такий напис на банкоматі – відправив листа у службу підтримки. «Лист-відповідь від банку так і не надійшов. Я ж через день зупинявся біля банкомата і перевіряв чи не передумав бува той залізний монстр», – розповідає Олександр.
У відділенні ж у той час можна було отримати лише 100 грн. в день. Такий ліміт встановлено центральним керівництвом. Юристи стверджують, що не обґрунтовані ліміти не є законними. «Банк може відразу не видати усю суму своєму клієнту через нестачу коштів у касі. В такому випадку людині призначають час, коли сума запиту зможе бути видана. Якщо ж встановлено так звані «ліміти» на одноразову видачу коштів, то причина їх запровадження має бути відкритою для клієнтів: опублікована на офіційних ресурсах, детально пояснена за запитом», – пояснює юрист Володимир Кудря.
Банк працює стабільно, але не для всіх
З 25 грудня, коли хвилювання серед клієнтів «Дельта Банку» вже переростали у масову паніку, установа умовно «розблокувала» картки VISA (VISA належить можливість здійснювати комерційну діяльність перебуваючи в будь-якій точці світу будь-якою валютою) , натомість Master Card (орієнтується на одну валюту) залишилася неактивною. «Розблокували» у цьому випадку означає те, що тепер можна отримати не 100 лімітних гривень, а 500. Пенсіонерам видають удвічі більше. Саме пенсіонери закривають свої картки чи не найбільше, боячись лишитись без грошей зовсім, і переводяться у інші банківські установи.
Саме так вчинила Надія Миколаївна. «У мене було там 800 гривень – з минулої пенсії лишилось. Мені донька сказала, що банк не видає грошей. То я і вирішила закрити цю картку, щоб не переживати. Хто там знає, що буде далі», – розмірковує пенсіонерка.
Начальник Кіровоградського відділення №1 Анатолій Козинський стверджує, що банки працюють як належне: «Ми працюємо в абсолютно нормальному режимі. Банк пропонує різноманітні програми і для депозитних вкладів, і для кредитів. Зокрема є цікава програма про переведення валютних кредитів у гривневі. Всі депозити будуть повернуті тим, хто захоче їх забрати. Тим же клієнтам, які лишаться з нами – будуть запропоновані найкращі умови».
Так само Анатолій Козинський спростовує те, що департамент соцзахисту «піарить» «Дельта банк»: «Як можна десь когось до чогось змушувати? Це нісенітниця. Крім того, якби хтось когось змушував реєструватись в системі нашого банку, то під відділеннями постійно були б черги до оформлення».
Центральний офіс також закликає клієнтів не панікувати і просто перечекати тяжкий для банку час. Як повідомляє на сторінках сайту korrespondent.net представник банку Олександр Куртаков, є тимчасові збої зі зняттям грошей з рахунків. «Але Дельта банк – один з найбільших банків України, тому не бачу причин для паніки, – запевняє він. – З січня ситуація зміниться в кращу сторону. Цей період треба просто перечекати без паніки і наклепу».
Крім того, в співтоваристві «Дельта банку» в Facebook користувачам відповідають, що нині проводять роботи з переходу на власну процесингову платформу і саме з цим пов’язані тимчасові незручності. «До завершення всіх робіт можливі збої при використанні карток, емітованих банком», – написали представники фінустанови.
Наразі акціонери «Дельта банку» проводять докапіталізацію, щоб розрахуватися з вкладниками фінустанови. За потреби повноцінну виплату депозитів вкладникам пообіцяли з 5 січня.
***
Незважаючи на «стабільну» роботу, біля відділень продовжують час від часу утворюватися черги. Вони то меншають, то тягнуться далеко за територію офісу. Коли ліміти згори дозволяють отримати хоча б якісь кошти (нехай навіть 500 грн.), обслуговування клієнта займає якихось 3-4 хвилини. Проте уже наступного дня люди знову шикуються у чималі черги і з нетерпінням чекають того абстрактного січня, коли робота банку дійсно стабілізується.
Ольга Ткаченко, Перша електронна газета.