Як багато вимушених шаблонів краси нам було нав҆язано ще в дитинстві. 90-60-90? Довгі ноги – це красиво? Довге волосся – це жіночно, а коротке – потворно? Маленькі груди – це смішно? Все повинно бути ідеальним, як у Барбі?
Ляльки у вишуканих сукнях та за руку з успішними Кенами формують у маленьких дівчаток не зовсім адекватне сприйняття навколишнього світу. Але прийшов час сказати, що маленькі собачки та увесь цей рожевий світ не є основними цінностями дівчаток у житті. І п’ять років тому компанія Mattel взяла на себе відповідальність познайомити сучасне суспільство з інакшими Барбі.
Виробники впевнені, що серія ляльок різних професій, зовнішності, кольору шкіри, фізичних можливостей змусить дітей і дорослих трохи змінити своє стереотипне бачення краси та допоможуть сформувати здорове сприйняття людей, адже всі ми дуже різні. На прилавках дитячих магазинів іграшок у Кропивницькому такі ляльки з’явилися вже цього року. Лялька – повненька, на інвалідному кріслі, на золотому протезі, з пігментацією на шкірі, дівчинка з поголеною головою, а хлопчик з довгим волоссям – вже користуються популярністю серед підростаючого покоління Кропивницького і це не може не тішити.
Дитинство – це час, коли людина починає пізнавати світ. Закладаються перші враження про все навколо, які впливають на формування світогляду вже дорослої людини. Нав’язування стереотипів та хибних ідеалів із самого дитинства призводить до гонитви за примарними цінностями. Так, наприклад, дві дівчинки з Одеси (більш відомі світові як українські Барбі) Валерія Лук’янова та Аліна Ковалевська назавжди перетворили своє життя на втечу від папарацці та їдких питань. Чи має це все сенс, коли це лише маленька мрія з дитинства, яка перетворилася на нежартівливе захоплення дорослих жінок?
Ми провели невеликий експеримент і опитали в Фейсбук батьків нашого міста про їх ставлення до іграшок, якими бавляться їх діти. Пригадати своє дитинство, та відповісти на запитання: «Чи нав’язували їм тоді такий стереотип: «Хлопчик повинен грати машинками і бути мужнім, а дівчинка – ляльками і бути схожою на них?» Під нашим дописом читачі активно обговорювали цю тему та розповіли, що їм у дитинстві іноді казали: «Цим грайся, а тим не можна, бо ти ж дівчинка», але своїм дітям вони вже так не кажуть і намагаються повністю стерти кордони стереотипного бачення. Батьки Кропивницького вважають, що дітям варто давати право на вибір іграшок за своїми інтересами та не нав’язувати нікому не потрібні стереотипи.
На щастя, сьогодні у суспільстві намагаються зруйнувати і стандарти краси. Чимало блогерок на ютубі вже почали пропагувати альтернативи встановленим рамкам та показувати красу в ластовинні, різноманітних формах тіла, які далеко не відповідають «загальноприйнятим нормам», і, нарешті, в моді стає саме та оригінальність та несхожість на когось, індивідуальність своєї особистості. Часто доводиться чути, що сучасний Інстаграм просто переповнений «інстамоделями», які володіють всіма перевагами зовнішності та мають щасливе життя, весь час займаючись лише собою. Це трохи не так: сьогодні Інстаграм став платформою для втілення крутих та корисних проектів.
Наприклад, сторінка шістнадцятирічної блогерки Наталі Землянухіної, яка змогла перемогти анорексію, має аудиторію в мільйон підписників. У своєму блозі вона розповідає про безглуздість перегонів за «ідеальним» для когось і вчить своїх «фоловерів» любити себе такими, якими вони є. Вона закликала любити своє тіло та поважати зовнішню та внутрішню красу інших. Адже усі ми з різними фігурами, рисами обличчя, кольором шкіри та індивідуальним світоглядом варті любові та розуміння і маємо право бути собою.
Автор Діана Коверзнєва.
Матеріал створено в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки Української медійної програми, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується Міжнародною організацією Internews.