Про електронне урядування – звичайну практику для європейця і мрію для українця – в нашій державі почали говорити у контексті євроінтеграції. Поступово в Україні з’явилися сервіси, за допомогою яких можна економити час і гроші. Частина з онлайн-можливостей дійшла і до Кіровограда.
Шведський досвід як еталон
Е-урядування звичне для Південної Кореї, Австралії, Сингапуру, Франції, Нідерландів, Японії, США, Великобританії, Нової Зеландії та Фінляндії. Цікавим є досвід Швеції, що впровадила е-послуги і е-уряд практично у всі сфери суспільного життя.
Швеція запропонувала своїм громадянам перейти на електронну систему закупівель після детального аналізу економічних наслідків. З’ясувалося, що перехід на онлайн-систему закупівель забезпечить 50% економії коштів на здійсненні операцій між контрагентами. Якість послуг підвищилася, тому вже через деякий час 100% закупівель шведські державні установи здійснювали через онлайн-платформи. Згодом шведський уряд розробив програму створення максимально відкритої державної системи взаємодії між користувачами електронних технологій. Основне, на чому зробили акцент шведи, – зручність і простота користування державними послугами, якими можна було скористатися навіть по телефону.
Е-Україна: все тільки починається
Наразі в Україні існує законодавча база для роботи онлайн-сервісів, на законодавчому рівні визначені механізми дії е-петицій та надання державних послуг онлайн. Допомагають впровадити е-урядування і волонтери, зокрема волонтерський проект «Prozorro» став офіційним держресурсом, великої популярності набув портал державних послуг іgov.ua, розроблений волонтерами в рамках боротьби з корупцією в Україні.
Аналітики Інформаційної кампанії «Сильніші разом!» детально промоніторили, у яких сферах українці мають змогу використовувати онлайн-заявки. Отже, в Україні діють:
– проекти Державної реєстраційної служби України із запровадження електронної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
– спільний проект Державного агентства з питань електронного урядування України, Державної архітектурно-будівельної інспекції України та Координатора проектів ОБСЄ в Україні із запровадження електронних адміністративних послуг у будівництві.
– Міністерство освіти та науки України дає змогу подавати заяви на вступ до вишів онлайн та записувати дітей у дошкільні навчальні заклади через онлайн-форми.
– Більше 90% платників ПДВ та майже 80% платників ЄСВ звітують в електронній формі.
– На сайті Мін’юсту можна зареєструвати юридичну особу або фізособу-підприємця, отримати інформацію про нерухомість, а також отримати довідку, витяг про компанію.
– Веб-портал E-data, який дає доступ до інформації про використання публічних коштів в Україні.
Е-Кіровоград
Серед волонтерів, які розробляли портал державних послуг іGov.org.ua, немає кіровоградських ІТ-шників. Тим не менш за допомогою порталу кіровоградці можуть отримати 40 послуг онлайн (для порівняння – в Київській області це 89 видів послуг, у Закарпатській – 44). Зокрема, це отримання зразків документів для звернення до органів Державної виконавчої служби, інформація про хід виконавчого провадження, перевірка стану оформлення паспорта для виїзду за кордон та інше. На відміну від інших областей (зокрема Дніпропетровської, Херсонської, Житомирської, Тернопільської, Хмельницької, Чернігівської) наші громадяни поки що не мають змоги звернутися онлайн до голови Кіровоградської ОДА через портал.
В управлінні комунікацій з громадськістю Кіровоградської ОДА нам розповіли, що електронною формою запитів кіровоградці користуються пасивно. Зокрема за 1 квартал 2016 року не зареєстровано жодного запитання чи пропозиції, які б надішли онлайн.
Зате зі своїми пропозиціями можна звернутися до міського голови Кіровограда та його заступників, скориставшись спеціальною формою на сайті Кіровоградської міської ради в розділі «Електронний виконавчий комітет» або написавши листа за електронною адресою: evk2007@krmr.gov.ua. (У якості експерименту ми написали кіровоградському міському голові Андрію Райковичу листа, у якому запропонували звернути увагу на потребу ремонту приміщення дитячої поліклініки №1. Це було у середу, 20 квітня. Відповіді поки що чекаємо.) Проте, як розповіла прес-секретар Андрія Райковича Інна Примак, міський голова особисто модерує власну сторінку у соціальній мережі Фейсбук і активно відповідає на листи кіровоградців. Зокрема, за період від 18 по 23 квітня до нього на електронну скриньку надійшло 18 листів із різними проханнями та пропозиціями від жителів міста. За словами Інни Примак, на кожен лист міський голова відповідає особисто, а для розв’язання порушених завдань скликає на нараду підлеглих. (Нагадаємо, лист міському голові для перевірки дієвості цього способу зв’язку ми надіслали 20 квітня.)
Не інтегруючись через портал igov.ua, управління освіти Кіровоградської міської ради дає можливість батькам записати дітей до дитсадка, скориставшись електронною чергою. Щоб перевірити стан електронної черги, на сайті управління треба ввести номер індивідуальної заявки у спеціальне поле, після чого отримати інформацію. Серед інших онлайн послуг, які надають державні установи на своїх сайтах, – можливість електронного спілкування з керівництвом чи отримувати онлайн консультації (наприклад, КДПУ ім. В. Винниченка, обласне управління юстиції, управління Держгеокадастру), можливість подання електронної скарги (сайт Кіровоградського регіонального центру з інвестицій та розвитку). Вкладка «зворотний зв’язок» або «електронне звернення» активна і на багатьох інших сайтах державних установ (наприклад, ДП «Кіровоградстандартметрологія», Департамент освіти і науки Кіровоградської ОДА та ін.).
Варто згадати і про проект «Відкрита медицина», ініційований Кіровоградським відділенням Благодійного фонду «Всеукраїнської мережі ЛЖВ», який стартував у Кіровограді у вересні 2015 року. Проект спрямований на створення механізму громадської участі в процесі формування місцевої політики у сфері охорони здоров’я. Кіровоградські активісти розпочали з сайту департаменту охорони здоров’я Кіровоградської ОДА, перетворивши фінансову звітність на інтерактивну інфографіку. Технічно підтримали проект спеціалісти ГО «Об’єднання «Центр політичних студій та аналітики».
− Періодично на сайті облдержадміністрації з’являється звіт про використання бюджетних коштів у сфері охорони здоров’я. Форма подачі інформації – таблиці, складні для сприйняття пересічним кіровоградцем. Наш проект передбачає спрощення подачі інформації. Тепер кожна людина може зайти на сайт і подивитися, скільки коштів і на що виділено, − розповів аналітик мережі Костянтин Данильченко.
У подальшому «Відкритий бюджет» планують синхронізувати із сервісом E-data, перед тим уніфікувати форми звітності для кожного управління охорони здоров’я. «Для цього треба провести спеціальні навчання, це в нас у планах», – каже Костянтин.
Підтримали ініціативу «ЛЖВ» і місцеві чиновники. Зокрема, на думку директора департаменту охорони здоров’я Олега Рибальченка, візуалізація даних дозволить отримати відгуки від громадськості і покращити роботу департаменту. «Ми будемо підтримувати цей проект, щоб була можливість порівняти результати річного звіту. Думаю, тоді ми отримаємо відгуки і на їхній основі будемо удосконалювати свою роботу», − зазначив чиновник.
Чекають розвитку е-послуг і пересічні кіровоградці. Наприклад, на думку інтернет-маркетолога Галини Жирко, онлайн сервіс дозволяє економити найдорожче – час.
− Звертаючись до держустанов онлайн, ми економимо декілька годин, які б витратили на те, щоб дістатися до цієї установи і простояти у черзі. Економимо папір… До того ж онлайн виключає можливість втрати документів чи махінацій, бо в мережі можуть зберігатися всі дані необмежену кількість часу, займаючи невелике місця, − вважає Галина.
Натомість для пенсіонерки Олени Півньової запровадження онлайн сервісів буде проблемою: «У мене немає комп’ютера, немає Інтернету, я не знаю значення більшості слів, які ви мені щойно сказали. Мені легше вистояти живу чергу і отримати довідку, ніж вчитися у 75 років заповнювати електронні документи. Якщо держава перейде на електронні документи, вона повинна подумати про нас, стариків, які вже не куплять собі комп’ютера», − непокоїться пенсіонерка.
Ще однією проблемою, з якою стикаються чиновники, є програмне забезпечення. Зокрема, для того, щоб увести практику онлайн-реєстрації актів цивільного стану у Головному територіальному управлінні юстиції в області, потрібна технічна база: потужна комп’ютерна техніка та відповідні програми. Що говорити про реєстрацію шлюбів, як субсидії – те, з чим зіткнулися тисячі кіровоградців, – в районних управліннях соціального захисту населення сьогодні оформлюють вручну, часто з одним комп’ютером на кабінет… Отже, йдемо до Європи дрібними кроками.
Упровадження е-урядування економить державні кошти, робить усі процеси, які відбувають в країні, прозорими і без корупційної складової, а також дає змогу кожному впливати на прийняття рішень різного рівня і долучатись до цього з максимальною економією
часу та зусиль. Кіровоградська область тільки долучається до е-урядування, на фоні інших областей ми не пасемо задніх, хоча й не знімаємо зірки з неба, але поступ відчутний. Можливо, вже завтра ми не стоятимемо в черзі за оформленням допомоги в управлінні соцзахисту, а легким натиском на мишку вирішуватимемо проблеми онлайн.