З 1 липня минулого року вступив у силу закон про обов’язкове створення об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Згідно з законом, до кінця 2016 року всі українські багатоповерхівки, які стоять на балансі ЖЕО, повинні створити ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирних будинків) і обрати управителя. Якщо жильці самі цього не зроблять – управителя для них обере держава. На сьогодні у Кіровограді створено лише 20 ОСББ. Про це сьогодні, 8 лютого, на апаратній нараді повідомив начальник головного управління житлово-комунального господарства міськради Олександр Хачатурян.
Крім того, Хачатурян повідомив, що у місті нараховується 1406 будинків комунальної власності та 15 гуртожитків. У них мешкає більше 117 тис. громадян, але 9,7% цих будинків знаходяться у незадовільному стані і потребують ремонту. Тому головне ЖКГ міської ради розробляє ще одну галузеву програму соціально-економічного розвитку міста, яка стане економічною підтримкою для створення ОСББ та ЖБК
«На перших порах створення ОСББ виникає ряд питань, які потребують фінансових витрат. Навіть якщо будинок перебуває у нормальному стані, все одно потрібні кошти – на юристів, нотаріусів і т. п. Зараз ми готуємо програму соціально-економічного розвитку міста, яка частково фінансуватиме потреби кіровоградців при створенні ОСББ», – повідомив Олександр Хачатурян.
Орієнтовний план дій зі створення ОСББ
1. Створити ініціативну групу зі створення ОСББ (зразок протоколу засідання ініціативної групи додається).
Така ініціативна група повинна складатися не менш як з трьох власників квартир чи нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку. Наймачі/орендарі квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку не можуть бути членами ОСББ та ініціативної групи.
2. Провести роботу зі з’ясування переліку співвласників багатоквартирних будинків (власників квартир, нежитлових приміщень):
- ініціативній групі – зібрати відомості про приналежність квартир та нежитлових приміщень на підставі даних правовстановлюючих документів, скласти на їх підставі списки співвласників багато- квартирних будинків. Бажано запропонувати співвласникам надати копію правовстановлюючих документів;
- ініціативній групі – з метою дотримання прав співвласників будинку на участь у створенні ОСББ та отримання ними інформації про скликання установчих зборів надати запит виконкому про склад власників квартир та нежитлових приміщень, щодо яких такі документи будуть відсутні (зразок запиту додається). Слід мати на увазі, що власником неприватизованих квартир найчастіше є відповідна територіальна громада (іноді – держава), але в жодному разі не наймачі, що проживають у таких квартирах на підставі ордеру;
- виконкому – направити відповідний запит в БТІ про склад співвласників будинку та надати відповідь ініціативній групі.
3) Провести інформаційно-роз’яснювальну роботу серед співвласників щодо мети та доцільності створення ОСББ, порядку його створення.
4) Підготувати установчі збори ОСББ:
- ініціативній групі – підготувати проект протоколу установчих зборів (зразок додається), реєстру присутніх на зборах (по суті, це список 3 співвласників, зразок додається) та листка голосування на установчих зборах (зразок додається), картки голосування (зразки додаються);
- ініціативній групі разом з виконкомом – зарезервувати у державного реєстратора назву ОСББ;
- ініціативній групі – підготувати пропозиції щодо складу правління ОСББ та ревізійної комісії;
- ініціативній групі – підготувати проект статуту ОСББ (типовий статут з рекомендованими змінами додається);
- виконкому – погодити підготовлений ініціативною групою статут з державним реєстратором (щодо державної реєстрації ОСББ з таким статутом) та ДПІ (щодо включення ОСББ з таким статутом до реєстру неприбуткових організацій);
- виконкому – знайти/відновити технічну документацію на будинки, підготувати її (чи її копію) до передачі ОСББ;
- виконкому спільно з ініціативною групою – вирішити питання про місце проведення установчих зборів.
5) Оповістити всіх співвласників про проведення установчих зборів (зразок повідомлення додається).
Про проведення установчих зборів ініціативній групі необхідно письмово повідомити усім власникам житлових та нежитлових приміщень будинку не менш як за 14 днів до дати проведення.
Повідомлення вручається кожному власнику під розписку або надсилається рекомендованим листом. Додатково рекомендуємо розклеїти оголошення про збори на вхідних дверях до під’їздів, дошках оголошень тощо.
6) Провести установчі збори ОСББ, на яких прийняти рішення про створення ОСББ.
З метою визначення кворуму у день проведення зборів рекомендуємо ініціативній групі провести письмову реєстрацію присутніх учасників зборів. Кворум наявний за умови присутності на зборах більше 50 відсотків власників приватизованих квартир, нежитлових приміщень (50% + один голос). Мешканці неприватизованих квартир чи орендарі приміщень не враховуються при визначенні кворуму та не можуть брати участь у голосуванні, але мають право бути присутніми на зборах.
Прийняті на зборах рішення повинні бути відображені у протоколі установчих зборів. Додатково рекомендуємо результати голосування з найважливіших питань фіксувати також у листках і голосування, в яких кожен учасник зборів особисто зазначає своє волевиявлення («за», «проти», «утримався»). Зразки таких документів із прикладами заповнення додаються.
7) Провести державну реєстрацію ОСББ та подальшу його постановку на облік в ДПІ, Пенсійному фонді та інших фондах соціального страхування тощо.
Наголошуємо на необхідності обов’язкового з’ясування складу співвласників багатоквартирних будинків та віднайдення/відновлення технічної документації на будинки.
8) Передача будинку на баланс Рішення про передачу житлового комплексу з балансу на баланс приймають на загальних зборах.
Балансоутримувач забезпечує управління житловим комплексом. ОСББ може:
– прийняти на власний баланс весь житловий комплекс; – за договором залишити житловий комплекс або його частину на балансі попереднього балансоутримувача;
– укласти угоду про передачу на баланс усього житлового комплексу або його частини з будь-якою юридичною особою, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності.
Рішення про прийняття на баланс основних фондів приймається відповідно до законодавства та статуту ОСББ. При прийнятті рішення про передачу житлового комплексу на баланс ОСББ створюється комісія у складі представників попереднього балансоутримувача та ОСББ. При прийнятті рішення про передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи – у складі представників попереднього балансоутримувача, юридичної особи, на баланс якої передається майно, та ОСББ. Комісію очолює представник приймаючої сторони. Комісія складає акт приймання-передачі встановленого зразка. Передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться, разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття до експлуатації, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від ОСББ. Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони (підписи скріплюються печаткою). Датою передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс є дата підписання акта приймання- передачі.
Читайте також: ОСББ по-кіровоградськи: житловий рай чи комунальне пекло?
Це важливо!
Якщо у новозбудованому будинку власники квартир, приміщень протягом двох місяців після підписання акта державної приймальної комісії не створюють ОСББ і не приймають на баланс основні фонди, міська рада може своїм рішенням призначити балансоутримувача. Призначений балансоутримувач здійснює свої повноваження із забезпечення утримування управління будинком до прийняття будинку на баланс ОСББ. Витрати на здійснення цих функцій управління розподіляються між власниками пропорційно площі приміщень, які перебувають у їх власності.
Передача на баланс майна (в тому числі земельної ділянки), яке входить до складу житлового комплексу, але не належить об’єднанню, не тягне за собою виникнення права власності на нього. Частина багатоквартирного будинку може бути виділена в окремий житловий комплекс за умови, що надбудова, реконструкція або знесення цієї частини не порушить цілісності чи можливості використання за призначенням інших частин будівлі, що не входять до складу цього комплексу. Наступними необхідними кроками повинні стати визначення меж прибудинкової території та оформлення права власності на прибудинкову територію, 5 укладення договорів між ОСББ і підприємствами-виконавцями житлово-комунальних послуг.
9) Оформлення правоустановчих документів на земельні ділянки. Після прийняття будинку на баланс ОСББ може оформити правоустановчі документі на земельні ділянки.
Крім того, щосереди з 8.30 до 12.30 у каб. 223 та 224 міської ради проводиться консультування по створенню ОСББ у Кіровограді.