Сьогодні, 21 грудня, відбулася прес-конференція депутатів фракції ВО «Батьківщина» у Кіровоградській міській раді, на якій вони пояснили, чому їхня політична сила відмовляється підтримувати ряд змін до бюджетного та податкового кодексу України.
Олександр Цертій, Роман Колісніченко та Дмитро Терзов пояснили, чим може обернутися для Кіровоградщини прийняття законопроектів “Про Державний бюджет України на 2016 рік» (№3000), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№3629), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики)» (№3628) та «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (№3630).
Законопроект №3000 «Про Державний бюджет України на 2016 рік»
По-перше, законопроектом передбачається передача до бюджетів міст обласного значення видатків на підготовку фахівців та робітничих кадрів у професійно-технічних закладах державної форми власності. Передача таких видатків здійснюється без надання відповідних ресурсів на їх фінансування. Додаткове навантаження на місцеві бюджети складе 5,8 млрд. грн. Додаткове навантаження на бюджет Кіровограда у 2016 році у разі запровадження цієї норми складе близько 55 млн грн.
По-друге, до бюджетів міст обласного значення лягає фінансування підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І-ІІ рівня акредитації державної власності. Фінансування цих установ буде здійснюватися на умовах співфінансування: 50% за рахунок коштів субвенції з державного бюджету (2 млрд грн), а 50% з власних коштів місцевих бюджетів. Додаткове навантаження на місцеві бюджети складе 2 млрд грн, з яких 1,6 млрд грн припаде на міські бюджети.
«У даному випадку додаткове навантаження на місцевий бюджет Кіровограда складе ще 20 млн грн. Тобто, всього освітня галузь «з’їсть» додаткових 75 млн грн бюджету Кіровоградщини», – повідомив Роман Колісніченко.
Законопроект №3628 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стабілізації фінансового стану держави та удосконалення окремих положень соціальної політики)»
Даний законопроект, який іде в пакеті до держбюджету-2016, передбачає перекладення на органи місцевого самоврядування обов’язку держави фінансувати низку соціальних пільг, визначених 16 законами.
Ці пропозиції порушують частину 3 статті 143 Конституції, якою передбачено обов’язок держави компенсувати такі рішення у повному обсязі за рахунок коштів держбюджету або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків.
«Такими чином, держава не монетизує пільги і не скасовує їх, а просто перекладає їхнє фінансування на місцеві бюджети без необхідної дотації чи субвенції. Це означає, що на місцевий бюджет ляже додатковий фінансовий тягар по компенсації соціальних пільг. Де братимуть кошти на ці витрати місцеві бюджети – наразі нікому невідомо», – пояснив небезпеку даного законопроекту Олександр Цертій.
Законопроект №3629 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України»
По-перше, закоконопроект передбачає централізацію та зменшення податкових надходжень бюджетів базового рівня шляхом перерозподілу зарахування єдиного податку: 25% – до Державного бюджету, 30% – до обласних бюджетів та 45% до бюджетів місцевих бюджетів.
«Основними статтями наповнення нашого бюджету є податок з доходу фізичних осіб і місцеві податки, які складаються з податку на нерухомість, на транспорт, єдиного податку і податку на землю. Так от, після прийняття даного законопроекту зменшується відсоток єдиного податку, який зараховуватиметься до місцевого бюджету. Якщо раніше 60% єдиного податку зараховувались до місцевих бюджетів, то зараз буде лише 45%. Таким чином, дохідна частина бюджету Кіровограда у 2016 році зменшиться на 40 млн грн», – зазначив Цертій.
По-друге, законопроект надає право у 2016 році здійснювати придбання шкільних автобусів на засадах співфінансування: 50% за рахунок залишків освітньої субвенції, а 50% за рахунок власних коштів місцевих бюджетів. Таким чином Уряд перекладає фінансування державних зобов’язань по закупівлі шкільних автобусів на місцеві бюджети (у 2015 році ці видатки здійснювались з Держбюджету). До цього передбачалось, що зекономлені кошти місцева влада на власний розсуд спрямує на оновлення матеріально-технічної бази у сфері освіти.
«Крім того даний законопроект закріплює норму щодо самостійного фінансування компенсаційних виплат за пільговий проїзд, пільг з послуг зв’язку та інших пільг передбачених законодавством за рахунок місцевих бюджетів. Тобто, на субвенцію з кіровоградського бюджету піде ще приблизно 19,8 млн грн видатків», – наголосив Цертій.
По-третє, у сфері охорони здоров’я пропонується централізувати видатки місцевих бюджетів у сфері охорони здоров’я. Тобто, передбачається передача фінансування лікарень широкого профілю, пологових будинків, більшості медичних закладів на обласний рівень. Реалізація зазначеної норми призведе до погіршення якості та доступності надання медичних послуг мешканцям міст, селищ, сіл.
«У нашого міста вже є гіркий досвіт перевпорядкування КП «Кіровоградське водопровідно-каналізаційне господарство» з комунальної власності у спільну власність територіальних громад, селищ та міст Кіровоградської області, що призвело до фактичної втрати контролю міською радою за зазначеним підприємством та до інших негативних наслідків. Аналогічна безвихідь може статися із закладами охорони здоров’я, коли місцева громада не матиме на них жодного впливу», – зазначив Олександр Цертій.
Законопроект №3630 «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні»
Законопроектом №3630 передбачається компенсувати за рахунок місцевих бюджетів 75% вартості касових апаратів, придбаних платниками єдиного податку після 1 січня 2016 року (у рамках норми про обов’язкове застосування РРО платниками єдиного податку). Це створить додаткове суттєве навантаження на місцеві бюджети близько 2,2 млрд грн (за розрахунками Мінфіну необхідно буде закупити касових апаратів на загальну суму 3 млрд. грн).
«На жаль, ми не можемо зараз вирахувати цифру, скільки втратить від того бюджет Кіровограда, тому що ми не знаємо скільки приватних підприємців зголоситься придбати касові апарати. Але це однозначно буде досить вагома сума з місцевого бюджету», – наголосив Дмитро Терзов.
«За підрахунками спеціалістів, прийняття даних законопроектів може коштувати кіровоградцям 135-200 млн грн з місцевого бюджету. Тому на сесії Кіровоградської міської ради ми попросимо депутатів підтримати наше звернення до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України. У своєму зверненні ми вимагаємо у повному обсязі компенсувати за рахунок коштів державного бюджету усі додаткові видатки місцевих бюджетів, що виникатимуть в результаті прийняття вищезазначених законопроектів. А також – передбачити відповідні трансферти у проекті державного бюджету на 2016 рік, забезпечити зарахування 100% єдиного податку до місцевих бюджетів, зберегти без змін спрощену систему оподаткування, не допустити встановлення вимоги щодо обов’язкового використання касових апаратів», – пояснив мету звернення Олександр Цертій.