“Необов’язкова” монетизація пільг на проїзд: скільки, кому і як вирішить місцева влада

Тиждень тому, 14 березня, Кабінет Міністрів України прийняв постанову “Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування”. Цією постановою Уряд дав можливість владі на місцях почати процес монетизації пільгового проїзду, тобто визначити категорії громадян, які свою пільгу отримуватимуть у вигляді готівки. Тож, зрештою, усі платитимуть за проїзд. Після доопрацювання та ухвалення цієї постанови, місцеві органи самоврядування можуть прийняти свої положення та порядки монетизації пільгового проїзду.

Ухвалене Кабміном рішення викликало неабиякий резонанс у ЗМІ та серед безпосередніх користувачів послуги – громадян. Оскільки на сайті Уряду досі не опубліковано текст цієї постанови, питання монетизації пільг почало обростати різними припущеннями та здогадками. Перша електронна газета спробувала розібратися у цьому питанні.

Що ухвалив Кабмін, або Необов’язкова монетизація

“Прийняття акту надає можливість встановити громадянам, які відповідно до законодавства мають пільги з оплати проїзду у міському та приміському транспорті, соціальну норму кількості поїздок на місяць за видами транспорту, з урахуванням якої пільги можуть надаватися у готівковій формі”, – йдеться у повідомленні на Урядовому порталі.

Тобто Уряд затвердив мінімальну соціальну норму, гарантію, нижче якої місцевий орган влади не має права розраховувати монетизовану виплату пільговику.

“Зазначеною постановою затверджується соціальна норма кількості пільгових поїздок, а також розподіл пільгових поїздок транспортом загального користування на міських та приміських маршрутах, що потрібно для визначення розміру щомісячної готівкової виплати”, – пояснюють на сайті Кабміну.

Начальник управління транспорту міськради Кропивницького Олександр Вергун пояснив, що у Проекті Постанови дійсно зазначено, що місцеві органи самоврядування мають право лише збільшувати розмір компенсаційних виплат, кількість поїздок або перелік пільгових категорій, виходячи із можливостей бюджету.

“Після того, як цю Постанову буде оприлюднено, облдержадміністрація у 2-місячний термін повинна визначитися із розміром компенсації на території області (розпорядження голови ОДА, чи рішення облради, – авт.). Потім кожен місцевий орган самоврядування повинен у місячний термін ухвалити цей порядок монетизації на своїй території. Обласна влада дає матрицю порядку, а ми вже затверджуємо на місцевому рівні – кожен для своєї територіальної громади”, – пояснив ієрархію впровадження монетизації керівник транспортної галузі міста.

Проте слід наголосити, що запровадження монетизації пільг на проїзд не є обов’язковим для місцевих органів влади, Уряд лише надав їм таке право і визначив мінімальні соціальні нормативи. Тому навіть після остаточного ухвалення Постанови “Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування” лише місцеві органи влади вирішуватимуть, монетизувати пільги, чи й далі виділяти компенсації за пільговий проїзд перевізникам.

Про це на Урядовому порталі, у роз’ясненні до прийнятої постанови, зазначає Віце-прем’єр-міністр України Павло Розенко:

“Тобто якщо місцева рада ухвалить рішення про монетизацію пільг, вона повинна встановити і відповідні соціальні нормативи”.

Хто зможе отримати готівкову доплату на проїзд

Говорити про те, хто зможе отримувати готівкову доплату у якості пільгової компенсації, можна буде лише після ухвалення рішення місцевою владою. Проте Олександр Вергун поділився з Першою електронною газетою деякими цікавими фактами.

За його словами, у Проекті Постанови, у переліку пільгових категорій, які матимуть право на монетизацію, немає пенсіонерів за віком.

“Згідно з проектом, якщо я не помиляюсь, монетизація пільги передбачена для 10-ти категорій громадян, серед яких пенсіонерів немає. Там є учасники бойових дій, “чорнобильці” 1 і 2 категорій, діти з багатодітних родин, діти-сироти, та ін. Пенсіонерам за віком у рекомендованому проекті пільга не передбачається. Але міські влади на власний розсуд і з урахуванням фінансових можливостей можуть додати цю категорію у перелік пільговиків у своєму місцевому рішенні”, – розповів начальник управління транспорту міськради.

Який буде “ліміт” на поїздки?

“Органам місцевого самоврядування надано право встановлювати будь-яку кількість поїздок для пільговиків, але не меншу, ніж затверджена Урядом мінімальна соціальна норма”, – йдеться у роз’ясненні Віце-прем’єр-міністра України Павла Розенка до постанови Уряду.

Мінімальну соціальну норму Кабмін визначив у вигляді 30-ти поїздок на місяць. Але місцевий орган самоврядування має право лише збільшити цю кількість поїздок.

За словами начальника управління транспорту міськради Олександра Вергуна, ця мінімальна кількість поїздок включає в себе 22 поїздки у міському транспорті і 8 – у приміському. А міські поїздки діляться навпіл – на електро- і автотранспорт. Під час розрахунку розміру монетизованої виплати пільговикам за основу братимуть середній показник вартості проїзду у міському громадському транспорті різних видів, а компенсація тим, хто матиме право на пільгу у приміському транспорті розраховуватиметься за формулою “+20% до середньої вартості проїзду у міському транспорті”.

Кількість пільговиків і розміри монетизованих виплат визначатимуть обласні департаменти соцзахисту. Саме вони володіють статистикою по кількості пільговиків в області і узагальнюють інформацію від районних управлінь соцзахисту.

DSC_1028

Водночас керівник транспортного управління міськради Кропивницького зізнається, що через деякі норми Постанови Кабміну про монетизацію може значно збільшитися тиск на місцевий бюджет. Адже на відміну від комунальних пільг (де право отримувати компенсацію мають лише незабезпечені пільговики), у порядку майбутньої монетизації пільга надається усім.

“У нас виникають питання до цієї Постанови. Пільговики нині отримують ряд пільг та субсидій. Але їх класифікують за середнім рівнем доходу. Якщо, наприклад, у пільговика середній дохід, образно, складає понад 5 тис. грн, то йому пільга на послуги ЖКГ не надається. У реєстрі ці особи відсіюються. Пільгу отримують лише ті, чий рівень доходів менший за “мінімалку”, наприклад. А у Проекті Постанови про монетизацію пільги на проїзд не передбачено розподіл за рівнем доходів. Тобто, хоч у вас пенсія буде і 100 тис. грн, вам все одно будуть нараховувати компенсацію. Ми не можемо коригувати цю норму. У Постанові вказано прямо: “незважаючи на середній місячний дохід”, – розповів Олександр Вергун.

Ціна питання

За даними районних у місті та міського управлінь соцзахисту, у Кропивницькому нараховуються майже 70 тисяч пільговиків. Це майже третина населення міста. За підрахунками управління фінансів міської ради, з урахуванням категорії пенсіонерів за віком, для впровадження монетизації, із міського бюджету додатково потрібно виділяти понад 100 млн грн щорічно.

У той же час, на компенсацію тим десяти категоріям, які у своїй постанові вказав Кабінет Міністрів (без пенсіонерів за віком), необхідно буде додатково виділяти близько 40 млн грн у рік.

Приватним перевізникам впровадження монетизації у такому вигляді однозначно вигідна – усі пасажири оплачуватимуть проїзд і не заявлятимуть про своє право на безоплатний проїзд. Про це під час однієї із нарад у міськради заявив директор ПП “Олікс” Дмитро Вінницький.

А от комунальне транспортне підприємство «Електротранс» не виграє від монетизації. Адже воно втратить значну суму компенсації з міського бюджету і частину пасажирів. Цього року, для прикладу, компенсація за перевезення пільговиків у комунальному транспорті становить 65 млн грн.

Чи зможе влада Кропивницького ухвалити компромісне справедливе рішення, стане відомо після обговорень за участі фахівців, депутатів та громадськості. А кінцеве рішення ухвалюватимуть депутати.

Можновладцям доведеться обирати із двох варіантів – ухвалити місцеве рішення про монетизацію без пенсіонерів за віком, зекономивши кошти бюджету і отримавши соціальний вибух, або додати пенсіонерів у перелік пільговиків, які отримуватимуть компенсацію, тим самим врятувавшись від народного гніву, але збільшивши витрати із бюджету міста.

Продовження процесу монетизації пільг на проїзд читайте на Першій електронній згодом.
Поширити:

Залишити коментар:

коментар