Мандрівка дорогами і бездоріжжям. «Баба Єлька» вивчає Устинівщину

Нас трясло, підкидало, жбурляло з боку в бік так, що ми трималися за сидіння, боячись вилетіти крізь зачинені вікна разом з ними.

«А-а-а-а… Ви не тою дорогою поїхали!» – зітхає в телефон начальник відділу культури Віктор Семенюк.

Та ми вже й самі розуміємо, що «це» важко назвати дорогою, але гугл чомусь вирішив, що так ми дістанемося до Устинівки швидше.  Може і швидше, та не факт, що цілі. Проте тоді, трясучись за залишках асфальту між засіяними просом полями, ми й не уявляли, що наші дорожні страждання окупляться сторицею. Бо Устинівщина варта того, аби дістатися до неї попри все.

Маленький музей з великими скарбами

Під час перших експедицій в цю громаду ми дізналися, що значна частина місцевого населення – вихідці з Волині. Ганна Іващенко (1928 р.н.) одна з таких переселенок. На Устинівщині вона вийшла заміж, а в нову родину принесла свій посаг – мальовану скриню. Нещодавно родичі пані Ганни передали цей скарб і її весільне фото у фонди музею.

Є тут і ще одна цікава річ – велика, оббита залізом з філігранною чеканкою, скриня, у якій музейники зберігають рушники, вишиті квітами і птахами. Серед них є й дореволюційні, які вишивала місцева мешканка Поліна Іващенко. На одному з них зафіксована дата – 1911 рік, тож майстриня могла народитися років за 20 до того. 

У музеї ми провели багато часу, бо попри маленькі розміри кімнати, тут гарні експозиції, акуратні і продумані, з цікавими речами, кожна з яких розкриває Устинівщину з іншого боку. 

З лісів Волині в степи Кіровоградщини

З Устинівки до Криничного – хвилин 10 по прямій. Цей шлях ми здолали на одному подиху, бо в селі вже чекала сторічна бабуся Настя Хлопук. Маленька бабусенька у картатому халаті, великих окулярах і капелюшку викликала прилив тепла до серця і щиру посмішку у всієї нашої команди.

461325464-846832737572712-1051401626617637155-n

«Ви вже тут? А скільки вас? Де ви?» – питала  Анастасія Антонівна. Виявилося, що окуляри вона носить за звичкою. Насправді ж бабуся вже не зряча і дуже погано чує. Але обмацавши м’якими зморшкуватими руками наші руки й обличчя, вона не тільки порозказувала про свої молоді літа, а й «вжарила» пісень.

461381304-846833574239295-8445534917830513372-n

Анастасія Антонівна пригадала, як замолоду з подругами пряли і ткали нитки і плотно, а потім шили і вишивали рушники і  сорочки, «штАні і жикети». Тоді жінка жила в селі Брунетівка на Волині. На Кіровоградщину вона переїхала у 1950-му завдяки вербовщикам. Пригадує, що волинянам платили компенсацію за переїзд і дозволяли забирати з собою майже все майно:

«Хати наші брали, корови наші брали, тіко курей ні, бо кажуть, що чума на них. В нас вдома своє хазяйство було, своя земля, коні, корови, свині. Ми приїхали сюди, хати построїли не кирпичні, а деревʼяні. Толоку робили, сходилося все село. Сюди багато хазяїнів приїхало, щось 50 хат було, може й більше».

461289998-846827890906530-286986656383184628-n

А після толоки, пригадує, збиралися на танці. Витанцьовували польку, вальс, обЕрок, танЕць під музику «склярнету» (кларнету), на якому грав Тихон Шуляр – теж волинянин. 

Бабуся Настя каже, що «отутика», тобто на Кіровоградщині, одні степи, в яких годі було знайти дров, лише де-не-де посадки, які аж ніяк не можна було порівняти з лісами Волині. Але вона таки прижилася на новому місці, створила сім’ю, народила дітей і виховала онуків. Зараз живе з дочкою і її чоловіком – ветераном українсько-російської війни. І дуже хвилюється за інших сільських хлопців – і рідних, і чужих, які нині на фронті. Її дочка з іншими жіночками часто печуть пиріжки для воїнів. Нас теж пригостили – такі пиріжки точно додадуть захисникам сил для Перемоги.

Чепурна бабуся  в чепурній хатині

Анастасія Хлопук виявилося рідною тіткою Євдокії Коваль (1945 р.н.) яка переїхала з Волині у 1950-му з батьками. Тоді їй було всього 5 років і єдина деталь переїзду, яка закарбувалася в памʼяті – це потяг, яким люди перевозили розібрані деревʼяні будинки і неспокійну худобу. 

461280432-846833134239339-54993306474744006-n

Бабуся Дуня з багатодітної сім’ї. В її батька було троє діток, у матері – одна дочка. Обоє овдовіли і зійшлися, поєднані горем. Разом вони народили ще трьох дітей, з-поміж яких Євдокія – старша. 

Вже в 11 років вона пішла працювати «на ферму» (в колгосп), де й минуло її дитинство. Там познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Миколою, який працював біля коней. Зі сміхом бабуся Євдокія згадує, як за нею бігав наречений, а вона «козирилася» і тікала. Раз втекла, другий, а на третій оженилися. 

– А свадьба у вас була? – питаємо.

– Та яка там свадьба!? Сміятися будете, як узнаєте! У мене була хвата з капронового покривала і вінок саморобний з бумаги такої, зараз мабуть вже і нема такої… гафрованої!

461420265-846833117572674-8265534826620910694-n

Разом з чоловіком вони народили п’ятьох дітей, та виховувала їх баба, бо Євдокія і Микола зі світанку до ночі гарували в колгоспі. Зараз баба Дуня живе сама. Чоловіка поховала, діти виросли і розлетілися. Вона ж порається біля господарства, тримає птицю і корівку, щоб себе прогодувати і «солдатикам нашим» передати.

А хатина її така ж охайна і чепурна як і сама бабуся – вся уквітчана вишиваними рушниками, подушками і підзорниками, на яких квітнуть яскраві троянди, маки, мальви, волошки та інші квіти. Євдокія Василівна пригадує, як збиралися з подругами вечорами і перемальовували одна в одної візерунки через «копірку» чи придумували власні.

«Я дуже люблю заходити в хату і дивитися на свої роботи. Так красивіше. Дивлюся і радію», – сміється бабуся.

Три покоління вишивальниць

На обійсті по сусідству з бабусею Дунею нас зустріли три сестри – Валентина Пасевич, Надія Марченко і Тетяна Козак.

461319210-846837964238856-3860437564512042188-n

Вони дочки Любові Дьок (1942 р.н.), яка переїхала з села Рудка Волинської області в 1962 році «на заробітки». Приїхала на сезон, тут познайомилася зі Степаном – теж заробітчанином з Волині. Закохалися, одружилися, побудували дім «на посьолку Любимому», де й жили. Любов Семенівна за життя завжди повторювала «Я на чужині» і дуже сумувала, часто співала пісень своєї юності. Одну з них нам заспівала Валентина Пасевич:

Ой шо ж то за шум учинився,

Що комарик та й на мушкі 

оженився. (2)*

Та взяв собі жінку невеличку,

Що не вміє шити, прясти 

чоловічку. (2)*

Що не вміє шити, прясти 

ще й варити,

Що не вміє комарику 

догодити. (2)*

Полетів же комарик в чисте 

поле, в зелену діброву

Та й сів же комарик 

на листочку,

Звісив свої ніженьки 

по листочку.

Де взялася шура-бура, 

шура-бура,

Вона ж того комарика

 з дуба здула. (2)*

Прилетіла муха жалкувати:

«Ой де ж тебе, комарику, 

поховати?» (2)*

До речі, у часи радянської окупації, на основі цієї народної пісні виникла інша версія – сатирична з антимоскальськими мотивами, яку склали повстанці.

Три сестри згадують свою маму як вправну вишивальницю. Це мистецтво стало їхньою родинною традицією: сестри зустріли «Бабу Єльку» у сукнях, оздоблених власноруч, і їхні доньки теж вишивають. А вдома вони досі бережуть рушники і сорочки, зроблені бабусиними руками. Навіть фото зятя, який нині воює на фронті, жінки поклали не на пустий стіл, а на вишиті рушники.

461514651-846838414238811-3661497945845175754-n

«Це ж не тільки краса, це ж обереги. Хай бережуть наших хлопчиків», – пояснюють.

А ще сестри поділилися рецептами страв, які готувала їхня мама і нині готують вони. Ми скуштували і записали «квасоляники» або «боб’яники», які виявилися дуууже цікавою і смачною стравою.

«Вариться квасолька, кидається часничок, спеції якісь. Тоді треться на тертці картопелька, туди ще цибульку треба кинути, яїчко і муки трошки. Ліпиться із квасольки таке, як катлєтка і обмакується у цю картопельку. Тоді на сковородочку і воно собі печеться. Готові хто салом засмачує, а хто сметаною», – переповіла мамин рецепт Тетяна Козак. Додаємо його у свою кулінарну скарбничку і вам рекомендуємо.

461464978-846838937572092-3363179247140527105-n

– Куди далі їдете? – питають сестри.

– В Ізраїлівку. Чули про геноцид євреїв у цьому селі під час Другої світової, але не знаємо чи є ще свідки, хто може розказати. – пояснюємо.

 – Бабуся мого чоловіка Килина Косенко жила там і розказувала, що були такі дні, що річка була красна від крові. Їх заганяли у балки і розстрілювали. Тих людей вже нема, але їдьте, ви там точно когось знайдете, хто знає і розкаже. Таке не можна забути, – дає настанови Валентина Пасевич.

І ми поїхали.

Була собі Ізраїлівка…

Ізраїлівка була процвітаючим селом, хоча цей термін не доречний для настільки багатого, велелюдного і розвиненого поселення. Та від минулої величі залишилися лише розвалені хати, руїни синагоги, і стела в пам’ять про закатованих євреїв. Навіть першу назву села пам’ятають не всі. Нині воно зветься Березуватка.

Історію появи і зникнення Ізраїлівки нам розповіла місцева вчителька історії, краєзнавиця Валентина Нєвєрова, спираючись на дослідження журналіста Віктора Олійника та перекази тутешніх старожилів. 

461336610-846838504238802-5447985479403505083-n

Євреї з Чернігівщини на поч. ХІХ заснувавши на території сучасної Устинівщини колонії Ізраїлівка і Сагайдак. Села швидко розвивалися, тут були родючі виноградники і сироварня. Під час Голодомору 1932-33 років євреї отримували допомогу з Америки від своїх рідних і друзів, які виїхали за океан під час жовтневої революції. Посилки ділили на всіх, рятуючи односельців від голодної смерті. Та для радянської влади євреї були не рятівниками, а «ворогами народу», які підтримували зв’язок з американськими імперіалістами.

Справжня ж трагедія спіткала Ізраїлівку в роки Другої світової. 14 червня 1942 року – день масового розстрілу євреїв на Устинівщині. Яму під могилу для них викопали неподалік села Ковалівка. Сюди зігнали євреїв з Ізраїлівки, Бабанки, Селіванового, Сагайдака і Ковалівки.

«Мамка покойна все время писала, щоб поставити пам’ятник коло тої ями, бо там поховані 14 чоловік її однокласників!» – каже жителька Березуватки Любов Коломієць 1954 р.н. Її матір – Кузьменко Олена Іванівна 1928 р.н. – була свідком німецької розправи.

461433179-846837750905544-366111393975667103-n

«Там розстріляли Гриневич Мину. І в неї діти були Люда і Ілюша. І як падали вони в яму, баба Минка встигла Ілюшу схватить і впала з ним на трупи, а Люду розстріляли, вона впала на них мертва. Ночью баба Минка вилізла з-під тих трупів, дойшла сюди, – розповіла пані Люба і додала, що бабі Мині вдалося втекти в Молдову. – До баби Кігільши привезли діток єврейських з села Шпрингфельд. А тут облава – забрали і тих діток, і її четверо. Всіх побили. А баба Маня Чорна Яшку спасла. Вона була дуже гарна жінка, один жандарм за нею упадав. Він знав, шо Яша єврей, і не тронув його».

Масовим убивствам мирних жителів передували одиночні розстріли, «ігри» і «полювання», які влаштовували німецькі окупанти і місцеві поліцаї.

«У нас отам на пагорбі було велике єврейське кладовище. То поліцаї заганяли по кілька євреїв на кладовище, щоб ті бігали, тікали, а самі ж поліцаї полювали» – переповідає вчителька історії Валентина Нєвєрова.

461320090-846845957571390-6829073466723865220-n

До речі, від цього кладовища в селі не зосталося і сліду. Його зруйнували. Але не німці, а радянська влада. На зламі 50-60 років в селі почали будувати ферму і всі надгробки з єврейських поховань використали для фундаменту. 

Нині на місці старого кладовища пасовисько і бур’яни, в яких завалявся один надгробний камінь. Повіддаль «красуються» руїни ферми, збудованої на кістках і сльозах євреїв.

Фото Олександра Майорова.

Нагадаємо, «Баба Єлька» і музей пам’яті про Олександро-Мар’ївку

Читайте також:  пісня від 106-річної Анюти. «Баба Єлька» презентує 5 серію документального циклу про Долинщину

Поширити:

Залишити коментар:

коментар