У Кропивницькому зафіксували розповсюдження агітаційних плакатів Кошулинського без вихідних даних та газету з ознаками «чорного піару».
Про це повідомляє Перша електронна газета за інформацією громаднської мережі ОПОРА.
7 лютого у Кропивницькому представники ОПОРИ зафіксували розповсюдження агітаційного плакату кандидата у Президенти Руслана Кошулинського без вихідних даних, а також газету ВО «Свобода» без зазначення замовника. За цим випадком написана заява в поліцію. Також в обласному центрі розповсюджували газети з ознаками «чорного піару».
У центрі Кропивницького біля центрального скверу встановили намет з політичною символікою партії ВО «Свобода». З намету розповсюджували агітаційні плакати, календарі із зображенням кандидата у Президента Руслана Кошулинського та газети ВО «Свобода». На плакатах та календарях були відсутні вихідні дані – відомості про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальний за випуск, та замовника відповідних матеріалів. У газеті був не вказаний замовник відповідних матеріалів, всі інші дані були наявні.
У Кропивницькому представники ОПОРИ також зафіксували розповсюдження спецвипуску газети «Рідна» під назвою «Чесна країна» на ринку Черемушки. Видання складається з 12 сторінок. У ньому розміщено кілька інтерв’ю кандидатів у Президенти: Сергія Капліна, Ольги Богомолець, Олександра Мороза. А також інформація з ознаками «чорного піару» проти кандидатів Володимира Зеленського, Петра Порошенка, Олега Ляшка, Юлії Тимошенко. Матеріали, які стосуються політиків, не мають позначки реклама чи політична реклама.
На 9 сторінці розміщено матеріал під назвою «Чесно/Нечесно», де з лівого боку розміщені тексти з позитивною характеристикою трьох кандидатів у Президенти, священика та полоненого режисера. З правого боку розмістили політиків, яких характеризують за допомого «чорного піару».
У рубриці «Кримінальна країна» в цій же газеті розмістили публікацію із негативним змістом стосовно Юлії Тимошенко. Стаття під назвою «10-річчя ганебного газового парку Тимошенко-Путіна» розпочинається із інформації про те, що Сергій Каплін попросив дати належну оцінку цим угодам через законопроект, зареєстрований у Верховній Раді. Далі йдуть підзаголовки «Кримінальний дует з Лазаренком», «Як з російським «Газпромом» обдурити українську державу» та «Газова кабала 2009 року», де розповідають про діяльність Юлії Тимошенко.
На останній сторінці розмістили карикатуру з портретом Юлії Тимошенко. Всередині видання знаходиться газета з партійною символікою «Соціал-демократичної партії», у якій містяться матеріали про діяльність партії. Жодних вихідних даних у виданні немає.
На сайті «Соціал-демократичної партії» вказано, що представництва політсили у Кіровоградській області немає, жоден із трьох телефонів, які вказані – не відповідають.
«На сьогодні ми бачимо зростання порушень щодо поширення друкованих агітаційних матеріалів. Якщо у більшості газет є вихідні дані, то в календарях, брошурах, плакатах не вказують жодної інформації. Це може свідчити про те, що друковану продукцію виготовили не за кошти виборчого фонду. До того ж, у Кропивницькому зафіксували роздачу газет з ознаками «чорного піару». Жінка, яка розповсюджувала видання, відразу зникла з місця»,– зазначила координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Кіровоградській області Зоя Лебідь.
В ОПОРІ нагадують, що всім учасникам виборчого процесу, що чинне законодавство містить норми, які передбачають адміністративну відповідальність як за виготовлення, замовлення так і за розповсюдження друкованої агітаційної продукції без вихідних даних, як того вимагає ч.3 ст. 59 ЗУ «Про вибори Президента». За виготовлення або замовлення таких матеріалів відповідно до ст. 212-13 КУпАП передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу для громадян –170-510 грн, для посадових осіб 850-1190 грн. Розповсюдження (рознесення, вивішування, роздавання) під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, а так само організація такого розповсюдження – тягне за собою накладення штрафу на громадян від 51 до 85 грн, і на посадових осіб від 340 до 510 грн.
Закликаємо громадян, активістів та волонтерів, які проводять агітацію та розповсюджують друковані матеріали за певного кандидата, звертайте увагу чи відповідають вимогам така продукція. Ви також можете нести відповідальність за неправомірні дії кандидатів згідно з ст.68 Конституції України незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності», – наголошує радник з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Костянтин Куценко.
Нагадаємо, відповідно до ч. 3 ст. 59 ЗУ «Про вибори Президента України», друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання відповідно кандидата на пост Президента України або партії, яка висунула кандидата на пост Президента України, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів. А згідно ч.16 ст. 64 ЗУ «Про вибори Президента України», виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів забороняється.
Відповідно до частини 1 статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України. Відповідно до пункту 4 частини 1 цієї статті, однією із форм передвборної агітації є оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень.
Окрім того, відповідно до частини 5 статті 64 закону забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Згідно із частиною 16 цієї ж статті, забороняється виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів.