Міністерство освіти та науки України опублікувало на своєму сайті відповіді на низку найпоширеніших питань про освітні округи та опорні школи.
На підставі яких документів діє опорний заклад та його філії?
Опорний загальноосвітній навчальний заклад діє на підставі свого статуту, а його філії відповідних положень про них, що розробляються відповідно до актів законодавства та інших нормативно-правових актів і затверджуються засновником опорного закладу.
Чи буде розроблено положення та типові штатні нормативи для філій опорних шкіл?
До Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, що затверджені наказом МОН № 1205 від 06.12 2010 будуть внесені відповідні зміни.
Положення про філію опорного загальноосвітнього навчального закладу розробляються і затверджуються засновником цього закладу.
Якою буде максимальна наповнюваність класів-комплектів у початковій школі?
Максимальна наповнюваність будь-якого класу визначена частиною першою статті ст. 14 Закону України «Про загальну середню освіту», згідно з якою наповнюваність класів загальноосвітніх навчальних закладів не повинна перевищувати 30 учнів.
Який статус матимуть навчальні заклади, які не входять до освітнього округу?
Змін у статусі навчального закладу у разі не входження його до освітнього округу не передбачається.
Чи буде дошкільний навчальний заклад філією опорного закладу?
Відповідно до абзацу третього п. 2 Положення про освітній округ філія не є юридичною особою і діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку. Дошкільний навчальний заклад є юридичною особою і, відповідно, філією бути не може. До того ж, філія виконує функції початкової або, за рішенням засновника, основної школи. Тобто виконувати функції дошкільного навчального закладу філія не може.
Чи є обов’язковим в опорній школі наявність 360 учнів? Чи може бути менша кількість?
Ураховуючи, що кількість учнів (вихованців) опорного закладу (без врахування учнів (вихованців) філій), як правило, становить не менше 360 осіб, то за рішенням його засновника відповідна кількість може бути меншою.
При створенні опорної школи, який законний механізм звільнення із шкіл-філій та набір в опорну школу педагогічних кадрів?
Порядок переведення працівників визначено, статтею 32 Кодексу законів про працю України. Відповідно до статті 36 Кодексу законів про працю України у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується.
Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників, а також повної ліквідації відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України.
Якщо опорний заклад знаходиться у підпорядкуванні ОТГ, чи можуть до складу округу входити філії, які знаходяться у підпорядкуванні районної ради?
Відповідно до п. 2, 7 Положення про освітній округ засновниками (співзасновниками) опорного закладу, його філій можуть бути представницькі органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, районні ради.
Співзасновники укладають договір про спільну діяльність або засновницький договір про утворення опорного закладу, його філії, в якому мають бути визначені питання діяльності опорного закладу, його філій.
Ураховуючи, що освітній округ є об’єднанням навчальних закладів, а філія опорного закладу не є самостійним загальноосвітнім навчальним закладом, вона може бути суб’єктом освітнього округу лише у складі відповідного опорного закладу.
При створенні опорного навчального закладу освітнього округу ОТГ чи є обов`язковою умовою: 1. наявність як мінімум трьох філій; 2. чи вважається філією опорного закладу НВК без контингенту учнів початкової школи 3. кількість учнів опорного закладу як правило становить не менше 360 осіб без урахування філій, чи може бути опорною школою заклад з кількістю учнів 200 осіб без урахування філій;4. чи обов’язковою є наявність в опорній школі двох класів у кожній паралелі вище 4 класу?
Загальнообов’язковість викладених вище вимог актами законодавства не передбачена.
Ким призначається директор опорної школи (конкурсна основа, органи місцевого самоврядування ОТГ чи районним органом освіти згідно Закону України “Про загальну середню освіту”)?
Директор опорної школи призначається органом управління освітою, у сфері управління якого перебуває відповідний навчальний заклад.
Чи змінюється статус опорної школи при зменшенні кількості філій або їх ліквідації за відсутності контингенту учнів ?
Зменшення кількості філій, їх ліквідація змін у статусі навчального закладу не передбачає, крім випадку ліквідації всіх філій, при якому заклад перестає відповідати вимогам законодавства до опорного закладу і засновником має бути прийняте рішення щодо припинення відповідного статусу.
Чи має право директор опорного закладу переводити учнів філії до опорного закладу при зменшенні (або недостатній кількості) учнів в класах в опорному закладі?
Переведення учня з класів філії до класів опорного закладу (чи навпаки) можливе відповідно до Порядку переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 № 762, згідно з рішенням педагогічної ради опорного закладу.
Надайте будь ласка роз’яснення щодо процедури передачі залишків освітньої субвенції, які склалися на 01.01.2016 року, з районного бюджету до бюджетну ОТГ (при передачі навчальних закладів зі штатними одиницями на баланс громади). (п. 8 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам Постанови КМУ 14.01.2015 № 6)
Відповідно до пункту 8 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. №6, відповідно місцеві ради мають право розподіляти залишки субвенції на кінець бюджетного періоду відповідними рішеннями, а також додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків навчальних закладів, визначених у статті Бюджетного кодексу України, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства.
З 2016 року, згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», обсяг освітньої субвенції почав спрямовуватися об’єднаним територіальним громадам. Проте, залишки освітньої субвенції на початку 2016 року утворилися у бюджеті області, районному та міському бюджетах.
З метою передачі залишків освітньої субвенції до бюджету ОТГ, Міністерством фінансів України був прийнятий наказ від 05 травня 2016 р. №469, яким були внесені зміни до наказу від 14 січня 2011 р. № 11 «Про бюджетну класифікацію».
Згідно внесених змін:
– класифікацію доходів бюджету доповнено такою позицією:
41035200 «Субвенція за рахунок залишку коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що утворився на початок бюджетного періоду»;
– тимчасова класифікація видатків та кредитування місцевих бюджетів (з перехідною таблицею до функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету) доповнено такою позицією:
250352 «Субвенція за рахунок залишку коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що утворився на початок бюджетного періоду (КФК 0180)».
Щодо удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, а саме поширення коефіцієнту 1,751 (коефіцієнту приведення кількості учнів у денних загальноосвітніх школах сільської місцевості у відповідність до кількості учнів усіх загальноосвітніх шкіл) на денні школи в селищах міського типу, замість діючого коефіцієнта 0,926.
На 2016 та наступні роки Формулу розподілу освітньої субвенції затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 р. № 435.
Статтею 95 Бюджетного кодексу України передбачено запровадження коригуючих коефіцієнтів, які затверджені згаданою Формулою.
Особливості функціонування денних загальноосвітніх навчальних закладів, що знаходяться в сільській місцевості міст обласного значення, районів і об’єднань територіальних громад та денних малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів у шахтарських, інших малих малофункціональних містах (без закладів гірської місцевості) враховані шляхом застосування коефіцієнтів приведеної кількості учнів денних загальноосвітніх шкіл сільської місцевості до кількості учнів усіх загальноосвітніх шкіл України.
Зазначені коефіцієнти приведення визначені за 5 групами.
Критерієм розподілу за групами є середня наповнюваність класів і класів-комплектів.
При середній наповнюваності класів і класів-комплектів у цих навчальних закладах (в середньому до 11,7 учня на клас) коефіцієнт приведення дорівнює 1,751, від 11,7 до 14,8 учня – 1,431, від 14,8 до 17,8 учня – 1,305, від 17,8 до 22,2 учня – 1,178, понад 22,2 учня – 1,01.
У даний час Міністерством освіти і науки підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України, який торкається порушеного питання. Після погодження у Міністерстві фінансів і висновку Міністерства юстиції його подано на розгляд Кабінету Міністрів України.
На які нормативні документи спиратися при введенні до штатного розпису школи посади вчителя-логопеда або відкриття логопедичного пункту в обєднаній територіальній громаді ?
Відповідно до Положення про логопедичні пункти системи освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.05.1993 № 135 (далі – Положення), логопедичні пункти відкриваються районними, міськими органами управління освітою в межах асигнувань, передбачених у бюджеті для цієї мети. Безпосереднє керівництво та контроль за діяльністю логопедичних пунктів, їх фінансування здійснюють органи управління освітою, у віданні яких вони перебувають. Логопедичні пункти організовуються при загальноосвітніх школах, дошкільних закладах. Учителі – логопеди та, за наявності посади, завідуючий логопедичного пункту мають бути у штаті логопедичного пункту.
У разі необхідності місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть прийняти рішення про введення до штатного розпису загальноосвітніх шкіл додаткової посади вчителя-логопеда. Це врегульовано частиною першою статті 14 Закону України «Про освіту», де йдеться про повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, серед яких – встановлювати, не нижче мінімальних нормативів, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечувати фінансування витрат на їхнє утримання. Проте, педагогічне навантаження вчителя-логопеда, уведеного до штатного розпису навчального закладу, не може передбачати роботу з учнями інших шкіл, якщо зазначений педагогічний працівник не є сумісником. Норма закріплення за вчителем-логопедом не менше 20 початкових класів загальноосвітніх шкіл поширюється лише на вчителів-логопедів логопедичних пунктів.
Чи може школа, яка знаходиться у місті бути опорною ?
Засновниками (співзасновниками) освітнього округу (опорного закладу, його філій) можуть бути представницькі органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, районні ради. Засновник визначає опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов. Таким чином, школа, яка знаходиться в місті може бути визначена опорною тільки у випадку її підпорядкування відповідному засновнику.
Чи в опорному закладі обов’язково має бути окрема бухгалтерія?
Відповідно до пункту 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778 за рішенням засновника (власника) закладу бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно або через централізовану бухгалтерію.
Яким чином кількість учнів, що підвозяться, впливає на визначення школи як опорної?
Засновник визначає опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.
Під час проведення конкурсу обов’язково враховується, зокрема, зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
За волевиявленням громадян створюється об’єднана територіальна
громада, але в ній всього три школи на даний момент. Чи можливе існування двох філій, адже у зв’язку з географічним розташуванням району інше не можливо.
На сьогодні законодавством не передбачено обмежень щодо кількості філій опорних загальноосвітніх навчальних закладів.
Якщо остаточне створення ОТГ заплановано на жовтень, а разом з тим і визначення опорних шкіл та філій то якою буде процедура ознайомлення педагогічних працівників щодо педагогічного навантаження на 2016-2017 навчальний рік?
До проведення реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів (визначення опорної школи, створення філій) та визначення їх остаточного правового статусу попередження працівників про зміни істотних умов праці та про можливе скорочення (посад, працівників) у зв’язку із скороченням мережі класів здійснюється на загальних засадах у порядку визначеному законодавством.
При створенні опорної школи, яка буде назва філії та посада директора філії?
Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 05.03.2012 № 368/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 березня 2012 р. за № 367/20680. Зазначені вище вимоги стосуються опорних закладів та їх філій, зокрема, найменування філії повинно вказувати на належність до опорного закладу, у складі якого вона створена.
До низки постанов Кабінету Міністрів України внесені зміни та введено нові педагогічні посади: завідувач філією, його заступники з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи.
В ОТГ оголошено конкурс на заміщення вакантних посад у відділ освіти ОТГ. Чи може сільський голова за результатами конкурсного відбору призначити керівника і головних спеціалістів відділу освіти ОТГ?
Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється у порядку визначеному статтею 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування». Призначення на посади керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування здійснюється шляхом призначення відповідним головою на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.
До якої категорії посад в органах місцевого самоврядування відповідно до статті 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені посади: начальника відділу освіти сільської ради ОТГ, заступника начальника відділу освіти сільської ради ОТГ, головного бухгалтера відділу освіти сільської ради ОТГ, головного спеціаліста відділу освіти сільської ради ОТГ?
З огляду на класифікацію посад в органах місцевого самоврядування, визначену статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», посади начальника відділу освіти сільської ради ОТГ та заступника начальника відділу освіти сільської ради ОТГ та головного бухгалтера відділу освіти сільської ради ОТГ необхідно віднести до шостої категорії, а головного спеціаліста відділу освіти сільської ради ОТГ до сьомої.
Які основні нормативно-правові акти необхідно використовувати при оплаті праці працівників відділу освіти ОТГ?
Механізм оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначається Бюджетним кодексом України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», постановами Кабінету Міністрів України № 268 від 09.03.2006 р. «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», №614 від 21.07.2005 р. «Деякі питання віднесення областей та міст до груп за оплатою праці», №414 від 15.06.1994 р. «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв’язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці».
Яка процедура створення опорної школи?
Головним нормативно-правовим актом, що урегульовує питання створення представницьким органом місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, районними радами (далі – засновники) опорних закладів та їх філій є Положення про освітній округ, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 777 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 р. № 79) (далі – Положення).
Алгоритм створення опорної школи наступний:
1) Підготовка до прийняття рішення засновником про створення опорного закладу (п. 5 Положення);
2) Затвердження умов та проведення конкурсу засновником для визначення опорного закладу серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів (п. 6 Положення);
3) Прийняття рішення про створення опорного закладу, його філій (п. 7 Положення) у порядку визначеному Законом України «Про місцеве самоврядування».
Як основний варіант, рішення має бути прийняте про реорганізацію загальноосвітніх навчальних закладів шляхом приєднання – визначення одного загальноосвітнього навчального закладу (юридичної особи) як опорного та приєднання до нього інших загальноосвітніх навчальних закладів як структурних підрозділів – філій (з одночасним припиненням їх як юридичних осіб) відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, а також відповідно до вимог трудового законодавства, оскільки відповідна реорганізація тягне за собою зміни істотних умов праці та скорочення працівників.
Рішення має вирішувати основні питання діяльності опорних закладів та їх філій. у тому числі щодо затвердження установчих документів (статуту, положень) та визначення відповідальних осіб за державну реєстрацію опорного закладу як юридичної особи..
4) Державна реєстрація опорного закладу як юридичної особи відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
5) Вирішення відповідним органом управління освітою кадрових та фінансових питань діяльності опорного закладу, зокрема затвердження штатного розпису – призначення директора та його заступників, завідувачів філіями, їх заступників, інших педагогічних працівників згідно з Законом України «Про загальну середню освіту» та трудовим законодавством, а також вирішення питань фінансування (затвердження кошторису) та порядку ведення бухгалтерського обліку опорного закладу.
Чи може існувати філія, в якій навчається 17 учнів 1-9 класів?
Відповідно до частини другої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п’яти осіб. При меншій кількості учнів у класі заняття проводяться за індивідуальною формою навчання. Таким чином, у даному випадку доцільним є пониження ступеня філії виключно до І ступені (початкова школа) з одночасною організацією підвезення учнів основної школи до опорного закладу.
Як буде розраховуватись заробітна плата директора опорної школи, завідувачів філій?
Заробітна плата директора опорної школи, завідувачів філій розраховується відповідно до встановленого йому відповідним органом управління освітою тарифного розряду, визначеного згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. № 288 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Просимо уточнити кількість бухгалтерів опорного закладу, в якому навчається більше 600 учнів, працює 50 педагогічних працівників та 20 осіб технічного персоналу. Округ має 2 філії та 2 заклади, які є юридичними особами.
Згідно з рішенням засновника (власника) закладу, бухгалтерський облік може здійснюватися самостійно або через централізовану бухгалтерію (п. 106 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778). Відповідно до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603, посада (одна ставка) бухгалтера (головного бухгалтера) вводиться у школах, які ведуть самостійний бухгалтерський облік.
Як буде розраховуватись заробітна плата директора опорної школи, завідувачів філій?
Заробітна плата директора опорної школи, завідувачів філій розраховується відповідно до встановленого йому відповідним органом управління освітою тарифного розряду, визначеного згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. № 288 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Чому ж тоді відділ освіти райдержадмістрації поставив заробітню платню завідуючого філією опорної школи та заступника в залежність від заробітньої плати директора опорної школи?
чи можуть школи естетичного виховання бути філіями опорних шкіл?
Школа налічує 150 учнів, знаходиться на відстані менше кілометра від очікуваної “опорної”, яку мають намір створити до 1 вересня 2018 року. Чи має право школа залишитися самостійною і не бути філією? Чи це рішення приймає тільки засновник – районна рада у особі начальника відділу освіти? Територіально в межах 10-15 км наявні ЗНЗ з набагато меншою кількістю учнів.
Чи може бути опорною школа в якій навчається 80 учнів?
Чи можливо створити опорну школу без згоди однієї із майбутніх шкіл?
Чи можливо створити опорну школу без згоди однієї із майбутніх філій