Важливо

Детективна посилка: як мешканець Кіровоградщини пересилав собі мотоцикл “Новою поштою”

Мешканець Кіровоградщини відправив собі “Нової поштою” спортивний мотоцикл із Закарпаття додому. А замість очікуваної посилки отримав 200 грн компенсації за те, що його «YAMAXA» уже віддали комусь іншому. Зрештою, таку ціну клієнт сам визначив для свого транспортного засобу, а “Нова пошта” не порушила жодних умов обслуговування. Які права в такому випадку має споживач?

Перша електронна газета спільно з ГУ Держпродспоживслужби у Кіровоградській області починає серію публікацій про те, які неприємні ситуації виникають під час купівлі продукції або отримання послуги, та покрокову інструкцію: як поводитися під час подібних випадків.

Історії, законодавство та права споживача - у серії публікацій "Споживач має право".

Відправив собі мотоцикл

Перебуваючи на Закарпатті, молодий чоловік відправив «Новою поштою» собі ж, але в один із райцентрів нашої області, спортивний мотоцикл. Іншою посилкою він надіслав технічний паспорт і ключі від мотоцикла. Спершу все відбувалося за нормальним сценарієм – за три дні він отримав смс-повідомлення про те, що його посилки прибули до відділення «Нової пошти» в райцентрі на Кіровоградщині. Наступна ж смс-ка, яку він отримав, знаходячись за понад тисячу кілометрів від нашої області, просто шокувала чоловіка: обидві його посилки вже видали… йому.

Обуренню чоловіка не було меж. Як він пізніше з’ясував, назвавши його ім’я, по батькові та прізвище, хтось отримав його відправлення, причому в того самозванця не спитали будь-яких документів. У пошуках правди він написав претензію до «Нової пошти» про грошову компенсацію в розмірі 70 тисяч гривень за виданий бозна-кому свій вантаж. Однак ця вимога відправника посилок виявилася абсолютно безпідставною, він міг розраховувати на сміховинну суму – всього дві сотні гривень.

Як виявилося під час перевірки, жодних законів «Нова пошта» не порушувала. Адже чоловік сам вказав вартість відправлення – 200 грн. Оскільки сума не перевищує 15 тис. грн, працівники фірми-перевізника мали право віддати відправлення отримувачу без паспорта – за умови наявності номеру накладної відправлення.

Законодавство та умови “Нової пошти”

Що про цю історію говорить закон розповіла начальник управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області Віра Сухопарова.

“Звернення ошуканого споживача надійшло і до нашого управління. Відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» позаплановий захід контролю на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи проводиться за погодженням центрального органу виконавчої влади. Із метою реалізації погодження Мінекономрозвитку України на проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) діяльності суб’єкта господарювання посадовими особами Головного управління проведено позапланову перевірку фізичної особи-підприємця Р. в одному з селищ міського типу нашої області”.

У ході перевірки вивчили надану заявником експрес-накладну. Згідно з цим документом він відправив вантаж – мотоцикл «YAMAXA», об’ємна вага якого складала 519,75 кг, та зазначив оголошену вартість відправлення – 200 гривень.

“Відповідно до п. 7 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» договір – усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами, – розповідає Віра Сухопарова, – Пунктом 1.4 умов надання послуг (далі – Умови) компанією ТОВ «Нова пошта», що розміщені для ознайомлення на офіційному сайті ТОВ «Нова пошта», визначено, що шляхом передачі Замовником відправлення до ТОВ «Нова пошта» для транспортування Замовник підтверджує, що він ознайомлений та погоджується з положеннями цих Умов, чинними на момент передачі відправлення для транспортування, та зобов’язується їх виконувати незалежно від наявності або відсутності в експрес-накладній підпису Замовника. Тобто, підписавши експрес-накладну, заявник уклав договір з ТОВ «Нова пошта», за яким погодився з Умовами”.

Відповідно до п. 6 вищезазначених Умов оголошена вартість – вартість відправлення, заявлена відправником в експрес-накладній. Оголошена вартість повинна дорівнювати реальній (ринковій) вартості відправлення. Якщо оголошена вартість відправлення перевищує 50 (п’ятдесят тисяч) гривень, то представник ТОВ «Нова пошта» має право попросити у Відправника документи (товарний чек, видаткову накладну, тощо), які підтверджують вартість відправлення. Наш заявник не надав жодних документів, за якими можливо оцінити втрачений вантаж, а в такому випадку згідно з правилами компанії ТОВ «Нова пошта» компенсує кошти відповідно до оголошеної вартості відправлення.

“Фізична особа-підприємець Р. пояснив, що до вантажного відділення ТОВ «Нова пошта» звернувся чоловік, який представився, назвавши прізвище, ім’я та батькові особи, яка є одержувачем товару згідно з експрес-накладною та зазначив її номер, за яким здійснювалося відправлення. Пунктом 11.4 Умов без документів, що підтверджують особу Одержувача, дозволяється видати відправлення у випадку, якщо оголошена вартість менше ніж 15 тисяч гривень за одночасного виконання таких умов: одержувачу відомий номер експрес-накладної; одержувач є фізичною особою. Тобто при видачі відправлення за експрес-накладними Умови не були порушені. Отже, враховуючи викладене вище, під час позапланового заходу державного нагляду (контролю) ФОП Р. порушень не встановлено”, – говорить начальник управління захисту споживачів.

Зі свого боку суб’єкт господарювання звернувся до органів поліції із заявою щодо заволодіння вантажу шляхом обману. На підставі його заяви були внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 289 КК України. Наразі у рамках даного кримінального правопорушення проводиться досудове розслідування.

До сказаного вище слід додати, що заявник не позбавлений можливості захистити свої права в судовому порядку. На підставі ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їхніх прав.

Хочеться сподіватися, що цей випадок буде повчальним для багатьох мешканців нашої області, які звертаються до послуг експрес-доставки вантажів. Як мовиться, краще вчитися на чужих помилках.

Поширити:

Залишити коментар:

коментар

Будьте першим, що прокоментував

Залишити коментар

Адреса вашої електронної пошти не буде опублікована.


*