Як на Кіровоградщині реалізувалися реформи, запроваджені Міністерством юстиції України

Міністерство юстиції України в минулому році виконало всі заплановані заходи щодо завершення розпочатих ініціатив та запуску нових реформ.

Про це в рамках презентації результатів роботи відомства та Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області впродовж 2016 року повідомив начальник обласного органу юстиції Вадим Гуцул.

За його словами, постановка конкретних завдань із чіткими термінами та цілеспрямована робота за кожним із напрямків дали можливість реалізувати усі заплановані завдання.

002

Керівник обласного органу юстиції відзначив, що у грудні минулого року під час офіційної презентації Міністр юстиції України Павло Петренко проінформував громадськість про досягнення та результати роботи відомства. Він упевнений, що не буває планів, які не можна реалізувати. Якщо є чітке бачення цілі, будь-яка нездійсненна мрія може стати реальністю. Будь-які зміни та реформи, навіть якщо вони постають перед шаленим опором, можливі. І це демонструється спільною роботою Міністерства юстиції, громадянського суспільства та міжнародних партнерів. Досягнення відомства є спільною роботою команди з тисяч людей, які щодня працюють у системі органів юстиції і які є частиною однієї великої справи. Варто наголосити на тому, що Павло Петренко вдячнийусім людям, які прийшли в команду Мін’юсту, які повірили, що ми зможемо, які довіряють нашому принципу «СКАЗАНО – ЗРОБЛЕНО» і впродовж майже трьох років роблять інколи, здавалося б, неможливі речі для того, щоб поставлені плани стали реальністю.

003

Під час звітної прес-конференції начальник ГТУЮ у Кіровоградській області Вадим Гуцулдовів до відома присутніх, що Мін’юсту вдалося завершити реалізацію низки проектів, які були запущені в попередні роки та дати старт великій кількості нових ініціатив, які стосуються мільйонів українців та які здатні зробити життя та взаємодію громадськості з державою більш комфортними. Зокрема йдеться про якісні зміни в органах юстиції, які відбулися завдяки введенню конкурсної основи під час відбору кадрів, причому ні один з органів юстиції не впливав на результати проходження електронного тестування.

У минулому році було завершено кадрову реформу, яка забезпечила скорочення кількості працівників територіальних органів юстиції на 34% з 21 до 13,7 тисяч осіб. Відтак у ГТУЮ у Кіровоградській області з початку 2015 року відбулося скорочення 209 державних службовців, із яких 125 штатних одиниць було скорочено в 2016 році. Натомість із метою залучення більшої кількості осіб для участі у конкурсних відборах Головним територіальним управлінням юстиції в області спільно з Кіровоградським обласним центром зайнятості в Інформаційно-консультаційному центрі, що діє на базі обласного центру зайнятості, проводяться міні-ярмарки вакансій, основна мета яких – підбір персоналу для укомплектування вакансій обласного органу юстиції. Окрім цього, ГТУЮ у Кіровоградській області було проведено шість конкурсів, для проходження яких впродовж минулого року подали документи 226 осіб. Згідно результатів конкурсного відбору, 60 осіб були затверджені на посади. Загалом за 2016 рік до органів юстиції було призначено 272 працівника.

У зв’язку з реорганізацією було ліквідовано кілька підрозділів: районні управління юстиції та реєстраційна служба.

«Ми повністю відмовилися від виконання функцій з реєстрації майна та бізнесу співробітниками Мін’юсту та передали ці повноваження разом на місця й у приватний сектор. Результат – конкуренція на ринку і боротьба за клієнта, а відповідно – якісні сервіси для наших громадян та підприємців», – відзначив Вадим Гуцул.

За Міністерством юстиції залишилася реєстрація громадських формувань та друкованих засобів масової інформації. Контроль за діяльністю органів юстиції та розгляд скарг на діяльність державних реєстраторів, юридичних і фізичних осіб та речових прав здійснює Головне територіальне управління юстиції та Міністерство юстиції України через представників комісії по розгляду скарг. Що стосується обласного органу юстиції, управління уповноважене розглядати лише випадки бездіяльності чи відмов державних реєстраторів.

Разом з тим продовжується розширення найбільшого соціального проекту Уряду – надання безоплатної правової допомоги (БПВД) населенню.

004

«З вересня на території України було відкрито 424 бюро правової допомоги в районних центрах та невеликих містечках. Наразі по всій країні діє 547 точки доступу до правової допомоги, а на Кіровоградщині – 18. Отримати консультацію можуть усі громадяни. А соціально незахищені українці мають право на безкоштовного адвоката для представництва у суді», – додав Вадим Гуцул.

До центрів та бюро у некримінальних справах вже звернулося  понад 275 тисяч громадян, до трьох місцевих центрів Кіровоградської області – 11 991 громадянин. Більш ніж 32 тисячі отримали безкоштовного правозахисника для захисту своїх прав у суді. Безпосередньо у Кіровоградській області було видано 1027 наказів про призначення безоплатної вторинної правової допомоги, усі інші отримали консультації. Згідно статистичних даних, найчастіше до місцевих центрів звертаються малозабезпечені особи для вирішення питань соціального та спадкового характеру.

005

Як відзначив Вадим Гуцул, із травня 2016 року при Головному територіальному управлінні юстиції у Кіровоградській області почало діяти регіональне відділення Секретаріату Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини. У зв’язку з цим  у штат обласного органу юстиціївперше була введена посада головного спеціаліста з питань забезпечення діяльності Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини (Урядового уповноваженого). Представником Урядового уповноваженого у Кіровоградській області призначено першого заступника начальника ГТУЮ у Кіровоградській області Артема Мамченка. Регіональним відділенням було виконано 8 доручень Урядового уповноваженого щодо вивчення фактів, збирання доказів і спрямування копій матеріалів у справах, що перебувають на розгляді у Європейському суді з прав людини, а також надано відповіді на 5 звернень. Окрім цього, представниками регіонального відділення було надано 15 консультацій з питань процедури та підстав звернення до Європейського суду з прав людини, у тому числі і на виїзних прийомах по області.

Вадим Гуцул також проінформував присутніх провведення спрощеної процедури видачі актів цивільного стану для українців, які проживають на тимчасово окупованих територіях.

Наразі двері Головного територіального управління юстиції у Кіровоградській області відкрито для всіх громадян. Спеціалісти обласного органу здійснюють правороз’яснювальну роботу серед жителів міста та готові робити все для того, щоб громадяни відчували, що держава піклується про них.

«Працівники обласного органу юстиції та я особисто готові надати консультативну допомогу населенню у вирішенні проблемних ситуацій. Звернутися за допомогою жителі міста та області можуть у будь-який час, незважаючи на встановлений графік прийому громадян, адже управління – відкрите для людей», – наголосив Вадим Гуцул під час прес-конференції.

За словами заступника начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної реєстрації Олега Потьомкіна, у минулому році було завершено реформу реєстрації у сфері нерухомості та бізнесу та передано відповідні повноваження місцевій владі, нотаріусам та акредитованим суб’єктам. Удосконалення системи реєстрації дало можливість Україні піднятись у рейтингу DoingBusiness 2017 за напрямком «Реєстрація бізнесу» з 30 на 20 місце.

007

На базі системи Он-лайн сервісів було дано старт ініціативі «Он-лайн будинок юстиції». За час роботи Он-лайн сервісів  Мін’юсту через Інтернет було надано  понад  62 мільйони Он-лайн послуг, з яких більше 1 мільйона – на платній основі.

009

Так само триває активна робота з покращення бізнес-клімату в країні. Зокрема Мін’юст ефективно реалізовує політику боротьби з рейдерством. З початку минулого року при Міністерстві почала діяти Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації. За 2016 рік спеціалістами було розглянуто понад 1000 звернень, половина з яких – задоволена. Якщо говорити про роботу Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації у Кіровоградській області, впродовж минулого року від населення надійшло 30 скарг у порядку, передбаченому статтею 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також дев’ять скарг у порядку, передбаченому статтею 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». За результатами розгляду скарг було прийнято рішення щодо тимчасового блокування доступу до Єдиного державного реєстру двом реєстраторам у зв’язку з порушеннями порядку реєстрації.

010

Також цього року перейшла в розряд постійно діючих ініціатива з видачі свідоцтв про народження дитини безпосередньо у пологових будинках. Отримати перші документи дитини, не виходячи з медичного закладу, можна в 476 установах по всій Україні.

011

Нині кожне четверте свідоцтво в Україні видається за новим порядком, на Кіровоградщині – кожне друге. Понад 95 тисяч батьків в Україні вже скористалися цією зручною новацією (22% від загальної кількості народжених), на території Кіровоградської області було видано 2 992 свідоцтва безпосередньо у 24 пологових будинках (44% від загальної кількості народжених).

Окрім цього, починаючи з листопада минулого року, на Кіровоградщині реалізується пілотний проект щодо видачі довідок про місце проживання новонароджених. Працівниками ДРАЦС  безпосередньо в пологових будинках області вже видано 56 довідок.

012

«Потрібно відзначити й прозапуск пілотного проекту «Шлюб за добу». Відтепер молодятам не треба чекати щонайменше місяць для того, щоб зареєструвати свої стосунки. Послуга діє у 14 містах (Києві, Херсоні, Одесі, Львові, Маріуполі, Сєверодонецьку, Миколаєві, Кам’янець-Подільському, Дніпрі, Вінниці, Луцьку, Рівному, Житомирі та Харкові), а за новою процедурою одружилося  близько 3 600 пар», – повідомив заступник начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної реєстрації Олег Потьомкін.

013

Керівник ГТУЮ у Кіровоградській області Вадим Гуцул наголосив також про те, що Мін’юстом розроблено та забезпечено прийняття комплексного антирейдерського закону, яким внесено зміни до 14 законів України. Серед основних ініціатив варто відзначити введення кримінальної відповідальності за рейдерство для всіх учасників неправомірних дій (заявників, реєстраторів та вигодонабувачів), посилення адміністративної відповідальності реєстраторів, запуск SMS-інформування, а також іншого інформування щодо змін майнових прав у реєстрі речових прав. Також було введено ряд інших не менш значущих заходів, спрямованих на підвищення рівня інвестиційної привабливості української держави. Варто відзначити, що для зручності громадян та інших зацікавлених осіб було збільшено строк подачі скарг на дії державних реєстраторів з 30 до 60 днів.

За безпосередньої ініціативи й участі Міністерства юстиції було здійснено запуск нових антикорупційних органів, реалізовано старт електронного декларування та запущено чи не найважливішу для нашої країни ініціативу – реформу судової гілки влади.

014

У минулому році було також дано старт реформі пенітенціарної системи та реформі примусового виконання рішень. Зокрема було введено інститут приватного виконавця. Такий крок сприятиме подоланню корупції, виключить можливість адміністративного впливу, скоротить строки та створить конкурентне середовище.

015

Як відзначила заступник начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної виконавчої служби Маріанна Касімова, це підтверджує той факт, що створення змішаної системи виконання рішень приватними та державними виконавцями та удосконалення процедури виконавчого провадження дадуть можливість забезпечити реальне виконання рішень у розумні строки; створити ефективну систему електронної взаємодії з іншими органами та установами та, як наслідок, істотно пришвидшити пошук майна боржників; запровадити ефективний механізм мотивації праці державних та приватних виконавців; зменшити витрати Державного бюджету на утримання органів державної виконавчої служби та виконавче провадження; збільшити надходження до бюджету за рахунок сплати податків приватними виконавцями, стягнення виконавчого збору, збільшення реалізації майна; усунути корупційні ризики під час примусового виконання рішень за рахунок встановлення чіткої та прозорої системи контролю; усунути дискреційні повноваження виконавців при прийнятті процесуальних рішень.

Для покращення життя громадян було внесено зміни до Закону України «Про виконавче провадження» та Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів», згідно яких було запроваджено автоматизацію процедури виконання рішень та фіксування виконавчих дій; передбачено формування відкритого Єдиного реєстру боржників (що виконує інформативну та публічну функцію, а разом з тим превентивну щодо унеможливлення відчуження майна боржників); збільшено строки пред’явлення виконавчих документів на виконання з одного до трьох років; скасовано термін для самостійного виконання рішень, що давало можливість боржнику відчужити майно.

Окрім цього, було змінено систему оцінки та реалізації арештованого майна. Відтепер сторонам надано можливість визначити вартість майна за згодою, при цьому встановлено термін проведення експертизи у 15 днів. Також було вдосконалено реалізацію майна шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною по всій території України.

Як відзначила Маріанна Касімова, для усунення корупційних ризиків конкретизовано підстави зняття арешту виконавцем. Зокрема йдеться про отримання виконавцем підтвердження, що рахунок боржника має спеціальний режим використання та/або звернення стягнення на такі кошти заборонено законом;надходження на рахунок органу ДВС чи приватного виконавця коштів для задоволення вимог стягувачів, виконавчого збору, витрат виконавчого провадження та штрафів; отримання виконавцем документів про повний розрахунок за майно на електронних торгах;наявність письмового висновку експерта щодо неможливості чи недоцільності реалізації арештованого майна; відсутність у строк до 10 робочих днів з дня отримання повідомлення виконавця письмової заяви стягувача про його бажання залишити за собою нереалізоване майно;отримання виконавцем судового рішення про скасування заходів забезпечення позову;погашення заборгованості із сплати періодичних платежів;отримання виконавцем підтвердження наявності на одному чи кількох рахунках боржника коштів, достатніх для виконання рішення про забезпечення позову.

Також було посилено відповідальність боржника. Наразі в 5 разів підвищено штрафи за невиконання без поважних причин: для фізичних осіб – 1700 гривень замість 340 гривень, посадових осіб –3400 гривень замість 680 гривень, юридичних осіб 5100 гривень замість 1020 гривень.

З ініціативи Міністерства юстиції України законодавець захистив громадян, у яких, наприклад, через неспроможність сплати ними комунальних платежів виникла заборгованість. Відтепер можна звернути стягнення на майно, якщо борг перевищує 20 мінімальних розмірів заробітної плати, на відміну від 10 мінімальних розмірів заробітних плат, які були передбачені раніше.

Маріанна Касімова наголосила також й на вдосконаленні порядку стягнення аліментів. Відтепер є можливість пред’явити виконавчий документ безпосередньо до бухгалтерії підприємства чи організації, де працює боржник без звернення до виконавця.

Варто відзначити й про налагодження ефективної роботи системи електронних торгів арештованим майном «СЕТАМ».

«Упродовж 2016 року на Кіровоградщині органами державної виконавчої служби на реалізацію передано 884 лоти на суму 77 023 839 гривень, з яких реалізовано 306 лотів на суму 14 306 310 гривень. Окрім цього, державними виконавцями було виконано 31 430 виконавчих проваджень на суму 158 861 811 гривень», – узагальнила результати річної роботи заступник начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної виконавчої служби Маріанна Касімова.

018

Вадим Гуцул також поділився планами роботи обласного управління на наступний рік. Серед пріоритетів – продовження реалізації судової реформи і реформи виконання судових рішень. На думку очільника Міністерства юстиції України Павла Петренка, саме 2017 рік буде тим роком, який продемонструє, наскільки успішними є ці реформи. Також наступного року буде продовжено реалізацію антикорупційної реформи. За цим напрямком визначено 2 пріоритети: створення антикорупційних судів та створення публічного реєстру посадових осіб найвищого рангу.Так само триватиме реформа пенітенціарної системи – це найбільш складна реформа, реалізація якої потребує тривалого часу. Також проводитиметься робота з розширення онлайн-послуг у сфері державної реєстрації бізнесу, друкованих засобів масової інформації та громадських формувань. Окрім цього, до вже звичних сервісів відомства розробники «Онлайн-будинку юстиції» у найближчий час планують додати понад 20 нових сервісів.

019

Наприкінці прес-конференції Вадим Гуцул довів до відома присутніх слова очільника Міністерства юстиції України Павла Петренка, який під час проголошення результатів роботи відомства відзначив, що було поставлено амбітну мету – забезпечити зростання рівня правової обізнаності громадян та роз’яснення того, які вони мають права. Хотілося б, щоб ми реалізували загально національну програму «Я МАЮ ПРАВО!» і допомогли українцям дізнатися правду про їхні права. Обізнаність у цьому –  найсильніша зброя у боротьбі зі свавіллям чиновників.

Поширити:

Залишити коментар:

коментар