Дистанційне навчання: перший досвід КНТУ

Журналістка
Світлана Листюк
Журналістка

За новим законом «Про вищу освіту» Міністерство освіти і науки віддає вищим навчальним закладам право самим визначати, як і чому навчати студентів. Зокрема, українські ВНЗ тепер зможуть у більшій мірі використовувати принципи дистанційної освіти, широко поширеної в західній вищій школі. Більш того, існує думка, що згодом дистанційна освіта повністю замінить, можливо, застарілу заочну форму навчання. Цієї зими в Кіровоградському національному технічному університеті вперше випробували на практиці елементи дистанційного навчання. Результати експерименту дозволяють розраховувати на часткове запровадження в КНТУ дистанційної освіти вже у весняному семестрі.

Дистанційне навчання у чомусь схоже на заочне, але побудоване на більш активному спілкуванні між викладачами та студентами за допомогою електронних інформаційно-комунікаційних технологій. До того ж, таке спілкування можливе чи не щодня та передбачає індивідуальний підхід до студентів. Студенти, які не мають можливості відвідувати навчальний заклад строго за розкладом, можуть отримувати курси лекцій, персональні практичні завдання та звітувати про виконані завдання через мережу Інтернет.

Ще перед початком 2014-15 навчального року, коли ніхто не міг точно спрогнозувати ситуацію з обсягами експорту природнього газу, станом опалювального сезону, силою зимових морозів, Міністерство освіти і науки України рекомендувало навчальним закладам відкоригувати навчальний процес таким чином, щоб узимку проводити якомога менше аудиторних занять. В Кіровоградському національному технічному університеті перенесли літню практику на зиму, а з 9 лютого зайняття весняного семестру розпочалися в тестовому режимі дистанційного навчання.

– На сьогодні в Україні лише кілька вищих навчальних закладів на досить високому рівні реалізують повні 5-річні курси дистанційної освіти, – розповідає перший проректор КНТУ Володимир Кропівний. – Окремо в нашій країні працюють міжнародні освітні організації, які продають власні дистанційні електронні курси. Проте, всі ці курси передусім стосуються економічних спеціальностей, де передбачено набагато більше теорії, ніж лабораторних занять. Досить важко реалізувати повноцінне навчання в дистанційному режимі за технічними спеціальностями, за винятком, можливо, програмування, комп’ютерного моделювання, де можна віддалено виконувати лабораторні та практичні роботи.

Тому ми поки що не говоримо про швидке повноцінне впровадження повної дистанційної освіти. Але за останні рік-два ми зробили певні напрацювання в цьому напрямку. Зокрема факультет заочної підготовки було трансформовано в Центр заочної та дистанційної освіти, ми розробили структуру електронних навчальних комплексів, впровадили прийнятне для наших реалій програмне забезпечення і методику реалізації дистанційного навчання через окрему систему на сайті університету, яка дозволяє вести онлайн-спілкування. Система є закритою, підключитися до неї можуть лише викладачі та студенти, які отримали відповідні персональні коди доступу.

Без перебільшення, виконана робота з наповнення електронної бази даних університету є надзвичайно корисною, хоча були і певні недоліки. Якщо чесно, не всі 100% студентів вийшли на реєстрацію в системі дистанційного навчання, не всі виявились готовими до цього, бо дистанційна освіта вимагає набагато більшого рівня самосвідомості та бажання отримати знання, ніж денна очна форма навчання.

Володимире Миколайовичу, наступним кроком стане збільшення частки дистанційної форми навчання? Чи планується відкрити в КНТУ повні курси дистанційної освіти?

– Далі ми вже з весняного семестру впроваджуємо положення про поєднання очної та дистанційної форм навчання.

Новим Законом «Про вищу освіту» вищим навчальним закладам надається чимало автономії, зокрема, у виборі форми навчання. Згідно закону, встановлюються такі форми навчання: очна денна, заочна/дистанційна, а також можливе поєднання першої та другої.

Студентська рада нашого університету звернулась з проханням запровадити в КНТУ таке положення про навчання, яке також врахує інтереси студентів, що опинились перед вибором: або працювати і навчатись, або покинути університет. Ми пішли на такий крок, щоб надати студентам можливість вчитися, і розробили положення про поєднання очної та дистанційної форм навчання. Головний чинник при реалізації цього положення – використання створених в КНТУ електронних ресурсів та онлайн-системи дистанційного навчання.

Які вимоги ставляться до студентів при переході на очно-дистанційне навчання?

– По-перше, право на таке навчання студенти матимуть, починаючи з третього курсу. По-друге, потрібен лист від роботодавця з проханням надати студенту можливість поєднувати навчання з роботою (як правило, мається на увазі робота за спеціальністю). Далі таким студентам буде видано індивідуальні завдання, призначено графіки консультацій з викладачами, у тому числі, в позанавчальний час і по суботах. Методичною базою стануть вже накопичені матеріали з дистанційного навчання, для спілкування викладач-студент буде використовуватись система дистанційного навчання на сайті університету, студентам буде дозволено виконувати завдання в електронній формі та надсилати результати електронною поштою.

Звичайно, найкращий варіант навчання – за денною формою, коли всі 100% студентів знаходяться в аудиторіях. Але реалії сучасного життя інші. Досвід минулих років показує, що студенти, які одночасно працювали та навчались за індивідуальним графіком, набагато краще адаптуються до виробничих умов.

Отже, починаючи з весняного семестру, ми розраховуємо на ефективне впровадження поєднаної очно-дистанційної форми навчання. На наступний семестр 2015-16 навчального року запланована робота по накопиченню викладачами нових матеріалів для дистанційного навчання, розробка повного комплекту курсів дистанційної освіти за деякими предметами та оновлення інформації електронної бази даних дистанційного навчання. Центр заочної та дистанційної освіти КНТУ все більше переорієнтовується з заочної на дистанційну освіту. Звісно, у нас є плани відкрити в університеті повні курси дистанційної освіти і отримати відповідну ліцензію МОН. Але для цього потрібно виконати великий перелік вимог і багато чого зробити.

Підготував Олександр Виноградов

Поширити:

Залишити коментар:

коментар