Гривня упала. Пальне підскочило. Що наступне?

Початок лютого подарував неприємний сюрприз для автомобілістів: перший тиждень місяця ознаменувався тим, що по Україні пальне на заправних станціях у середньому подорожчало на 10-20 копійок за літр. В окремих регіонах і мережах АЗС – до 40 коп. Однак це може зачепити не лише власників авто…

Перша електронна спробувала з’ясувати причини цього неприємного явища. Отож, картина виглядає наступним чином. Усі найбільші оператори роздрібного ринку «звинувачують» у подорожчанні пального здешевлення гривні відносно долара.

Як кажуть експерти, середня ціна дизельного пального в торгівлі великооптовими партіями за останні дні січня зросла на 210 грн. – до 10,4 тис. за тонну. Бензини Аі-92 та Аі -95 подорожчали на 100 гривень – до 12,4 тис. грн. за тонну і 12,6 тис. грн. за тону відповідно.

Крупні компанії-трейдери нафтопродуктів, що кардинально впливають на ринок, залежать від імпорту і ціни на нього. А всі контракти укладені у валюті. Через що їхні цінові пропозиції зазнали коригування. А на долю вітчизняних нафтопродуктів, за різними оцінками, припадає лише приблизно 10-20% ринку, тому їхній вплив цілком нівелюється. Плюс – непопулярність продукту.

Отож найбільші гравці на ринку пояснюють зростання цін падінням курсу гривні: днями на міжбанку курс долара перевищив межу 9 грн.

Очевидно, головна причина такого різкого подорожчання – залежність нашого ринку від імпортного постачання.

Перша електронна звернулася із офіційними запитами до трьох великих компаній-трейдерів: «Альянс Холдинг» (мережа Shell), «Концерн Галнафтогаз» (ОККО) та НК «Роснефть» (ТНК). На жаль, відповідь отримала лише від ОККО.

«Якщо говорити про вплив валютного курсу на ціни, то кожне подешевшання гривні відносно долара на 10 копійок мало б призводити до подорожчання пального на ті ж 10 коп. за літр. Але це за умови відсутності впливу інших факторів на ціни.

Досі здешевлення національної валюти частково компенсувалося надлишком запасів пального, що накопичилися в українських операторів внаслідок низького січневого попиту. Але ці запаси вичерпуються, й зараз уже надходять партії пального за вищою ціною (у гривневому еквіваленті). Мережа АЗК «ОККО» не зацікавлена в зростанні цін на пальне. Нам набагато зручніше працювати в умовах стабільних цін і стабільного попиту. Але, на жаль, зараз в ціноутворенні домінують чинники, на які ми не маємо впливу», — сказано у відповіді компанії.

… Долар і пальне є складовою собівартості значного сегменту товарів. Тож за подальшої динаміки їхнього подорожчання в Україні можуть зрости ціни на імпортні товари.

Окремо відзначимо продукти харчування, адже пальне є складовою їхньої ціни доставки.

Далі буде?

Поширити:

Залишити коментар:

коментар