Соціальний вибух як один зі способів ведення бізнесу?

Нинішній рік ПАТ «Автобусний парк» розпочав із того, що оголосив 274-ий маршрут сполученням «площа Богдана Хмельницького – селище Нове» нерентабельним, і як на підтвердження народної прикмети «як рік зустрінеш – так його і проведеш», завершує 2013-ий заявами у такому ж дусі.

Минулого тижня працівники автобусного парку на пару з колегами із тролейбусного пікетували Кіровоградську міську раду і вимагали розрахуватися з ними за пільгові перевезення, бо начебто через затримку компенсації за цей вид пасажирських послуг, з серпня не одержують заробітної плати. У працівників електротранспорту ТОВ «Єлисаветградська транспортна компанія», що належить тому ж власнику що й «Автобусний парк 13527», та ж проблема. Тролейбусники не вперше скаржаться, що ходять на роботу голодні і босі. У вересні, напередодні Дня міста, навіть збиралися страйкувати, бо востаннє зарплату одержували за 2012 рік. Користувачів Інтернету вразило відео про водія тролейбуса, який через безгрошів’я змушений восени ходити в літніх сандалях.

Восени зусиллями голови ОДА Андрія Ніколаєнка ситуацію вдалося залагодити: підприємство одержало компенсацію, люди – зароблене. Та не минуло й трьох місяців, як уже звичні затримки зарплати призвели до соціального вибуху – люди вийшли під стіни міськради цілком впевненні, що саме влада, а не роботодавець перед ними завинили. Сісти за стіл переговорів з кіровоградськими чиновниками мітингувальники навідріз відмовилися. Кажуть, що балачками ситі по горло, тому поставили питання руба – або гроші, або транспортний колапс. Людей можна зрозуміти: їм потрібно за щось жити, годувати дітей, задовольняти хоча б мінімальні потреби, а не вислуховувати взаємні звинувачення перевізника і влади.

Центральні маршрути, усунення конкурентів, пільги та мільйонні компенсації – не привід для вдоволення

Не зважаючи на те, що підприємства одержали передбачені на компенсацію збитків за пільгові перевезення кошти ще минулого тижня, всього за одиннадцять місяців – 12,8 млн. гривень на двох (і це ще не вечір, до кінця року підприємства повинні отримати з державного бюджету ще три мільйони гривень), в понеділок керівництво автобусного парку продовжувало крутити заїжджену платівку про зупинку тролейбусів і автобусів. Під час брифінгу директор «Автобусного парку 13527» Анатолій Голованов повідомив журналістам, що борг підприємства перед працівниками становить 700 тисяч гривень, а перед постачальниками пального і запчастин – 800 тисяч гривень, що ресурсів вистачить тільки на два-три дні, а державна субвенція не покриває збитки, що начебто складають чотири мільйона гривень на рік.

Міські ж та обласні урядники називають подібні заяви шантажем. Чи є підстави для зупинки роботи підприємств і виведення людей на вулицю, звідки мільйонні збитки, про які говорять перевізники, – вже найближчим часом перевірить профільний департамент ОДА. Перший заступник голови ОДА Віктор Серпокрилов доручив проаналізувати надходження по субвенціях на пільгові перевезення за 11 місяців нинішнього року та порівняти цю цифру з минулорічною.

Та й у будь-якої більш-менш знайомої з ситуацією на ринку міських пасажирських перевезень людини можуть закрастися підозри, що в перевізників щось не так з арифметикою або менеджментом. Адже обидва підприємства і раніше порівняно з іншими перевізниками були у статусі привілейованих, оскільки на відміну від них щорічно одержували компенсацію збитків за перевезення пільговиків. Цим і пояснюється небажання водіїв маршрутних таксі перевозити пенсіонерів, інвалідів та малоімущих. Можливо, їхнє ставлення до пасажирів цих категорій не було б таким підкреслено агресивним, якби всі працювали в однакових умовах: або всі одержували компенсацію, або ніхто.

Більше того, орендар тролейбусного парку не платить ані копійки до міського бюджету за оренду майнового комплексу, оскільки міська влада ще кілька років тому звільнила підприємство від орендної плати. Земельною ділянкою ТОВ «Єлисаветградська транспортна компанія» також користується на пільгових умовах і сплачує в бюджет міста тільки одну шосту від орендної ставки.

Нинішнього ж року для автобусного і тролейбусного парків взагалі все склалося як найкраще. Обом перевізникам підвищили тариф на перевезення. В тролейбусах з гривні до 1,25 копійок, в автобусах, що працюють у звичайному режимі руху тариф зрівнявся із вартістю проїзду в маршрутних таксі. Хоча в інших містах тариф на перевезення в звичайному режимі руху зазвичай дещо менший. Оскільки ж компенсація за пільгові перевезення вираховується на основі діючого збільшеного тарифу, то і субвенція з державного бюджету для обох підприємств зросла.

Не сотвори собі монополіста

Міська ж влада під час реформування мережі міських пасажирських перевезень, щоб розвантажити центральну частину міста від надмірної кількості маршруток, зробила ставку на великомісткий пасажирський транспорт і практично зробила «Автобусний парк 13527» монополістом на центральних маршрутах. Після скасування таких жвавих маршрутів, як №50, № 9-а, №120 та №1 автобусний та тролейбусний парки взяли весь пасажиропотік, який донедавна розподілявся між кількома перевізниками, на себе. Тож навіть дивно, що за інформацією заступника голови ОДА Олександра Чернявського денна виручка цих підприємств зросла вдвічі. І зовсім не дивно, що відновлений на прохання пасажирів, які скаржилися на невідповідність кількості великогабаритного транспорту пасажиропотоку, недотримання графіку та великий інтервал руху, маршрут «1-ц» (Центральний) став кісткою в горлі для керівництва автобусного парку. Серед вимог, які воно висуває владі, – скасувати новий-старий маршрут!

Міський голова Олександр Саінсус апелює до здорового глузду і пояснює, що наразі на цьому маршруті оголошено конкурс і кожен перевізник може брати в ньому участь. Але для чого це автобусному парку? Адже для цього потрібні додаткові автобуси, яких автобусному парку, враховуючи те, що він обслуговує цілих 15 маршрутів, у той час як «Автолегіон Варванської Ю.В.» – 9, а решта взагалі в середньому по 1-2, явно бракує. Це видно по інтервалу руху і завантаженості не тільки центральних, а й таких віддалених маршрутів, як 111-а та 111-б. Автобуси ходять двічі протягом години, хоча цього явно замало, бо в час пік вони нагадують банки з оселедцями. Та ж сама історія і з 274-им маршрутом.

Із точки зору конкуренції і бізнесових інтересів, позиція автобусного парку по відношенню до нового маршруту «1-ц» зрозуміла, а от із точки зору антимонопольного законодавства і порядності – виникають питання. Схоже, одержавши левову частину маршрутів і розуміючи, що міська влада, прибравши дублюючі маршрути, стала заручником власної реформи, ці два підприємства вирішили вимагати від неї задоволення будь-яких своїх примх, використовуючи як важіль тиску доведених до відчаю працівників і погрози щодо страйку.

Наталя Кравченко, «Нова газета»

Поширити:

Залишити коментар:

коментар