Брудний бізнес сміттярів

Ми давно звикли, що заробити, особливо якщо замість совісті у тебе родичі та друзі при владі, можна на чому завгодно. Не виняток тут і така специфічна категорія як сміття. Як намагалися заробити на ньому в Кіровограді – далі.

В одній із попередній публікацій описувалася боротьба кіровоградців із міською владою та комунальниками. Тоді, нагадаємо, темою дня були тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій по місту Кіровограду за 2007 та 2008 роки.

Громада / комунальники – 2:0

Ще одне рішення, прийняте Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом у четвер, 21 листопада, можна вважати черговою перемогою громади над владою міста, як це не парадоксально звучить.

Далі – офіційно. 21 листопада 2013 року у Дніпропетровському апеляційному адміністративному суді відбувся розгляд апеляційної скарги громадських активістів на постанову Ленінського районного суду міста Кіровограда від 04.04.2012р. Предметом розгляду зазначеної справи були норми на вивезення твердих побутових відходів, які міська влада затвердила 20.09.2011р. рішенням № 934 «Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів». За результатом розгляду апеляційної скарги постанову суду першої інстанції скасовано, позовну заяву задоволено у повному обсязі. Іменем України це рішення визнане невідповідним правовим актам вищої юридичної сили та нечинним з моменту прийняття, зобов’язано відповідача по справі невідкладно опублікувати резолютивну частину судового рішення апеляційної інстанції у виданні, в якому рішення про затвердження норм оприлюднювалось («Вечірня газета»).

Якщо по-простому, то в Дніпропетровську, на відміну від Кіровограда, судді стали на сторону громадських активістів і, спираючись на факти (про них – нижче), відмінили затверджені міською владою норми на вивезення сміття. Ці норми ще напевно не застосовувались для жителів багатоповерхівок, однак приватний сектор живе за ними з лютого 2012 року.

Технологія «чистих рук»

Трохи історії. Виконком міської ради ще 20 вересня 2011 року прийняв рішення № 934 «Про затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів», яким норми збільшені. Для будинків приватного сектору з присадибною ділянкою раніше була встановлена норма на одного мешканця 1,8-1,96 куб.м твердих побутових відходів на рік (в залежності від виду опалення). На рік на одного мешканця багатоквартирного упорядкованого будинку старі норми передбачали 1,75 куб.м (побутових відходів) + 10% від побутових (великогабаритних відходів) = 1,925 куб.м. Рішенням міськради в 2011 році норму на одного мешканця будинку приватного сектору з присадибною ділянкою за відсутністю каналізації збільшили до 2,99 куб.м побутових відходів на рік. На одного мешканця багатоквартирного будинку – 2,5 куб.м (побутових відходів) + 0,13 куб.м (ремонтних відходів) = 2,63 куб.м. Норми надання послуг підтверджуються (на перший погляд, адже про них ми поговоримо окремо) проведеними розрахунками.

13 січня 2012 року рішеннями виконкому № 6 та №7 для мешканців будинків приватного житлового сектору збільшили вартість послуги з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів з 5,17 грн./місяць за одну особу до 8,41 грн. Підвищення тарифів нібито логічно випливало зі збільшення норм із вивезення сміття.

На перший погляд все досить логічно і обґрунтовано – сміттярі почали більше вивозити сміття, за що і мають отримувати більше грошей. Усі – кришталево чесні, у всіх учасників «сміттєвих рішень» – чисті руки, бо робилося все для блага кіровоградців, щоб ніхто із них не втонув у власних відходах, адже смітити вони, якщо опиратися на рішення виконкому, почали просто-таки як свині. Але це тільки на перший погляд. Насправді, вигідні нові норми і тарифи лише тим кіровоградцям, що мають стосунок до міськради і підприємств, які займаються вивезенням і знешкодженням відходів.

Ненормальні норми

Отож, підвищення тарифів відбулося через збільшення норм. Вони були затверджені на основі «Розрахунку визначення норм надання послуг вивезення побутових відходів від населення». Розрахунок виконали КФ № 2 ТОВ «РАФ-ПЛЮС» та ТОВ «КАТП-1128», тобто ті, хто безпосередньо зацікавлений у збільшенні норм. Якщо детально аналізувати самі розрахунки, можна наштовхнутися на таку гору невідповідностей. Про основні з них – детальніше.

Велика сила – інформаційні запити. Так, із наданої ТОВ «КАТП 1128» відповіді на інформаційний запит щодо загальної кількості зібраних відходів впродовж 2010 року, можна встановити, що обсяг відходів, утворений територіальної громадою Кіровограда за 2010 рік, складає 404816,94 куб.м. Якщо взяти з Розрахунку загальну кількість мешканців (244000 осіб), норма з вивезення побутових відходів на одну особу категорично не може перевищувати 1,66 куб.м за рік. Така категоричність полягає у тому, що загальний обсяг вивезених на звалище у 2010 році відходів був накопичений всіма споживачами міста ( у тому числі й підприємствами, установами та організаціями), включаючи сміття з місць загального користування, з ліквідованих під час суботників несанкціонованих звалищ тощо.

Як можна встановити зі загальнодоступних звітів Мінрегіонбуду за 2012 рік, по всій області було зібрано та перевезено на полігони 909040 куб.м відходів. Кількість населення Кіровоградщини станом на 01.01.2012 року, складала 1004000 осіб. Тож один середньостатистичний мешканець області накопичив не більше 0,905 куб.м відходів за 2012 рік!

Крім невідповідностей між вивезеними і заявленим у розрахунках, існує й багато інших суперечностей. Зокрема, можна позаздрити екстрасенсорним здібностям розробників Розрахунку. Їм удалося провести їх з січня по грудень 2010 року, керуючись затвердженими Наказом Міністерства з питань ЖКГ України «Правилами визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів»». Документ вступив у силу аж 15 жовтня 2010 року, тобто через десять місяців після того, як ними «почали користуватися» розробники Норм. Джерело таких здібностей розробники норм суду не відкрили.

Крім того, всупереч тим самим «Правилам», до Розрахунку по КФ № 2 ТОВ «РАФ-ПЛЮС» увійшли будинки, у нежитлових приміщеннях яких розміщенні підприємства торгівлі, ресторанного господарства та інші об’єкти побутового обслуговування населення – у ньому таких будинків третина. Зокрема, житловим багатоквартирним будинком виявилося приміщення обласного шкірно-венерологічного диспансеру на вулиці Комарова – на 578 постійних мешканців!

Якщо говорити про норми на вивезення сміття для приватного сектору (саме вони найбільше постраждали більше року сплачуючи за сміття за завищеними через норми тарифами), то в наявній документації по ТОВ «КАТП-1128» не зазначено жодної адреси будинків, які «брали участь» у визначені норм. Можна тільки гадати, яким же це магічним чином норми утвердилися?

Громадські активісти мають підстави стверджувати, що жодних вимірювань взагалі не проводилось, а Розрахунок був виконаний у злочинний спосіб після затвердження норм та подання ними інформаційного запиту. Як-то кажуть, «поки грім не вдарить…». Бездіяльність і байдужість посадовців та членів виконкому, які не захотіли чи не змогли переглянути розрахунки норм (тоді, можливо, вони б помітили, що розрахунків просто не існує), вражає. Не наштовхнув їх на роздуми і той факт, що Норми затверджуються раз на 5 років, а між 2007 та 2011 роками (коли затверджені відмінені нещодавнім судом Норми) минуло тільки 4.

Таким чином, не може не напроситися висновок, що Норми просто «висмоктані з пальця», а якщо офіційно – розроблені з грубими порушеннями законодавства, на що вже є відповідне рішення Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду.

Що робити кіровоградцям?

Те, що суд зобов’язав «невідкладно опублікувати резолютивну частину судового рішення апеляційної інстанції у виданні, в якому рішення про затвердження норм оприлюднювалось» – не просто примха громадських активістів, а процесуальна норма у боротьбі з мовчазним опором системи. Публікація резолютивної частини рішення дозволить надати йому розголосу серед громади та поставити перед фактом сміттярів. Наша публікація – дає їм шанс почати проводити перерахунки «за власною згодою».

Кіровоградці-«приватники» можуть і не чекати від сміттярів проявів неймовірної щедрості, а вимагати від них перерахунку та повернення зайво сплачених коштів. Для цього достатньо звичайної письмової заяви до підприємства (бажано колективної) з посиланням на рішення Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2013 у справі № 9101/102516/2012. Якщо ж там отримали письмову відмову – можна сміливо йти до прокуратури озброївшись відмовою, і все-таки отримати свої кошти, які «брудними технологіями з чистими намірами» на вас намагалися заробити.

Володимир КОНДРАШОВ, «Нова газета»

Поширити:

Залишити коментар:

коментар