Назад у майбутнє: Кіровоград без тарифів

Буквально через кілька днів у громадських активістів буде рішення, яке може кардинально змінити розстановку сил у співвідношенні «Громада/ЖКГ». Це рішення уже планує оскаржувати міськрада, а деякі журналісти встигли охрестити його не інакше як «крах житлово-комунального господарства міста».

Щоправда, про крах, очевидно, перебільшено, але чимало головного болю міським чиновникам рішення Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду (ДААС) все-таки завдати може. Навіть після оскарження постанови та усунення юридичних неточностей для жителів Кіровограда може багато чого змінитися, особливо якщо до цього вони справно сплачувализа послуги комунальників.

Анархія в тарифах!?

На початку трохи цифр. У резолютивній частині Постанови ДААС суд скасовує і визнає нечинними з моменту прийняття рішення виконкому Кіровоградської міськради №94 від 24.01.2007 «Про затвердження розміру тарифу по кожному житловому будинку окремо на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій ЖЕК №1,2,7,12,15; КРЕП №3,4,5,6,8,9,10,11,13,14»; рішення №1028 від 14.07.2008 р. «Про затвердження розміру тарифу по кожному житловому будинку окремо на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій ЖЕК №1,2,7,12,13,15; КРЕП №3,4,5,6,8,9,10,11»; рішення №1474 від 25.12.2009 «Про затвердження розміру тарифу по кожному житловому будинку окремо на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для житлових будинків КРЕП №9».

Що це означає? По-суті, відміна згаданих рішень означає, що всі кошти, сплачені за послуги ЖЕКів та КРЕПів протягом цих років, із жителів обласного центру брали незаконно. Те, що рішення визнали нечинними від моменту прийняття, означає, на думку активістів (які, власне, й домоглися такої постанови суду), що кіровоградці тепер можуть вимагати від комунальників та міської влади повернення незаконно зібраних коштів, або відшкодування майнової шкоди завданої незаконними тарифними рішеннями. Повертати гроші, скоріш за все, доведеться через суд. Також кіровоградці, які проживають у будинках на території обслуговування перелічених у постанові ДААС ЖЕКів та КРЕПів, можуть вимагати зарахування сплачених ними коштів за «відмінені» роки в рахунок подальших платежів за послуги. Проголошений «крах ЖКГ» дійсно може відбутися, адже сума, яку тепер комунальники та чиновники мають повернути людям, обраховується десятками мільйонів гривень, яких у них немає, але все буде залежати від кількості позовів.

Слідами справи: чому суд відмінив аж три рішення міськради

Як випливає із наявних в редакції документів, зокрема копії постанови ДААС, підстав для скасування рішень міськради по тарифах для КРЕпів і ЖЕКів чимало.

Не так давно наше видання описувало спосіб, як комунальники підвищили норму з вивезення твердих побутових відходів. Тоді, згідно з документацією, сміттєвики визначили місцем постійної прописки більш ніж 500 людей обласний шкірвендиспансер. Це було в розрахунках 2010 року. А зараз ясно, звідки ростуть ноги такої креативності. Зокрема, судді зазначили, що розрахунки тарифів 2007-2009 років здійснювали не виконавці послуг, а департаментЖКГ. Суд також не побачив суттєвих доказів того, що розрахунки проводились по кожному будинку окремо. До того ж, проекти рішень міськради навіть не оприлюднювались, не проводився аналіз регуляторного впливу даних актів.

Цікаво, що надані відповідачем (а це, нагадаємо, міська рада) протоколи громадських слухань з мешканцями будинків є підробленими (!). ДААС також узяв до уваги той факт, що постановами Ленінського районного суду Кіровограда посадові особи КРЕП № 9 визнані винними у внесенні до протоколів неправдивої інформації про проведені громадські слухання та звільненні від кримінальної відповідальності за амністією». Коментарі тут, певно, зайві.

Оце так поворот

Для чиновників міськради постанова Дніпропетровського суду стала, м’яко кажучи, несподіванкою. Ні в управлінні ЖКГ, ні в управлінні економіки, ні в юридичному відділі на таку постанову суду не очікували. Точніше, в перших двох управліннях про неї ні сном ні духом не знали до дзвінка нашого журналіста, а в юридичному відділі спочатку розвели руками, а потім вже змогли дати коментар. Як виявилося, представник юридичного управління міськради не мав змоги бути присутнім на судовому процесі через поважну причину, тому й про відповідну постанову нічого не чув. Злий жарт зіграла й неймовірна перевантаженість наших судів – постанова «на папері» до міськради досі не надійшла, хоча від моменту її складання минуло вже більше місяця.

Чиновники, як здалося нашому кореспондентові, поки не знають, що робити з постановою. Позиція така: з одного боку, оскаржувати потрібно, а з іншого – смисл оскаржувати те, що, як виявилося… давно скасовано.

Коментує головний спеціаліст відділу представництва інтересів в судах юридичного управління міськради Володимир Покаленко:

— Ці рішення уже давно скасовані. Кожне наступне рішення, яке приймалося міськрадою скасовувало рішення попереднього: в 2008 році скасували постанову 2007 року, у 2009 установлюються нові тарифи і рішення 2008 року скасовується. Останнє,за 2009 рік, скасовано рішенням № 668. Сенсу судові скасовувати ці рішення взагалі не було. Крім того, дані рішення суд міг визнати або нечинними, або скасувати, але не одночасно. Суд визначає, що рішення втрачає чинність лише з певного моменту на майбутнє. У нашому ж випадку – суд скасовує акти, які фактично втратили чинність. Я вважаю це грубим порушенням. Касаційну скаргу ми будемо подавати обов’язково.

Що ж буде, якщо Вищий адміністративний суд, розглянувши касаційну скаргу, принципово суті рішення дніпропетровських суддів не змінить? Юристи міськради вважають, що: «позивач вказує на необхідність здійснення перерахунку, але ж, в першу чергу, потрібно визнати, що і розрахунки зроблено неправильно, а цього не доведено. Суд скасовує всі тарифи в місті побудинково, посилаючись на одне рішення кримінальної справи по кількох КРЕПах, не маючи на це достатніх підстав, не перевіряючи, чи проводилися громадські слухання по всьому місту. При цьому, у самій резолютивній частині є суперечності. Щодо наслідків рішення ВАСУ, якщо, наприклад, буде лише скасовано рішення міськради за 2007–2009 роки, конкретно сказати нічого не можна. Звісно, рішення буде передано керівництву міста. Але в рішенні суду не описано, яким чином повинна виконуватися ця постанова. Один із способів виконання рішення – перерахунок коштів для мешканців міста, але в індивідуальному порядку через суд, адже в Дніпропетровську не визначили і нікого не зобов’язали робити перерахунки».

У тарифах – «повний алєс»?

На цей момент залишається лише чекати продовження судової епопеї. Коли на руках у юристів міськради з’явиться постанова з Дніпропетровська, буде підготовлено касаційну скаргу до Вищого адмінсуду України. Саме від його рішення залежатиме, чи зможуть кіровоградці штурмувати суди, вимагаючи перерахунку, а то й повернення сплачених за минулі роки коштів. Таким чином, повертаючись назад, до колись сплачених коштів, городяни можуть забезпечити своє майбутнє, просто звернувшись до суду. Наше видання буде уважно слідкувати за усіма подіями в сфері ЖКГ і триматиме своїх читачів в курсі.

Питання ж тарифів для міста – більш ніж болісне. Залишається іще низка загадок, які нам доведеться розгадувати. Приміром, яким чином тарифікувалися послуги комунальників по місту з 2005 по 2007 рік, адже рішень міськради за цей час нами не знайдено? Зараз оформлюються відповідні запити. Читайте про це найближчим часом.

Володимир Кондрашов, «Нова газета»

Поширити:

Залишити коментар:

коментар